Har dem livslängd/garanti på 12-15 år? Annars blir det noll om det är dags att byta dem

Du är väl medveten om att du riskerar sanktioner då det räknas som ni börjat bygga då det sticker upp rör och du har höjt /sänkt marken mer än 0,5m, eller har ni marklov?

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Har dem livslängd/garanti på 12-15 år? Annars blir det noll om det är dags att byta dem
Det var 12 år på växelomriktaren, 25 år på panelerna om jag minns rätt. Men inväntar fortfarande offerten så jag kan se exakt vad som ingår

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Du är väl medveten om att du riskerar sanktioner då det räknas som ni börjat bygga då det sticker upp rör och du har höjt /sänkt marken mer än 0,5m, eller har ni marklov?
Du kan inte ha läst tråden :)

Jag har marklov

vastkustkillen skrev:
Du kan inte ha läst tråden :)

Jag har marklov
Tydligen har jag missat den detaljen...

I vår kommun får jag ändå inte börja med grunden fast vi har marklov. Vet en som fick vite på 30k för de hade rör som stack upp ur grusbädden. Man anser att bygget har påbörjats då dräneringen är en del av konstruktionen.

vastkustkillen skrev:
Det var 12 år på växelomriktaren, 25 år på panelerna om jag minns rätt. Men inväntar fortfarande offerten så jag kan se exakt vad som ingår
Materielgaranti på paneler är sällan mer än 5år. På inverter brukar den vara 5-12år med option på längre. Effektgaranti på paneler om min 80% efter 25år är enligt EU direktiv.

Fortsätt med alla bilder och täta uppdatering. Kul att följa!
Jag ska gjuta platta till våren och fäller just nu skogen på tomten och ska schakta för väg. Inväntar avstyckning.

Kopplade du på VA mot privat ledning? Annars, hur löste du påkoppling utan marklov? Du skrev att du fick marklov i ett senare inlägg nämligen...

Bra jobbat!

Hallojs!

VA kopplades mot förening, och vi hade godkänt från föreningen :)

Nu närmar det sig sista biten, snart kanske man får börja bygga!

Då har du också lite att se fram emot Peter1986!

God kväll!

Snacka om att jag är förvirrad nu!

Tjejen ställde frågan till mig idag om vi har bygglov, efter att ögnat igenom dokumentet från kommunen så kan jag dessvärre inte ge henne ett svar. Även om jag tror att vi har bygglov så har iaf kommunen fintat bort mig totalt.

Kanske ni på bygghus kan svara på vad som skett, för även om jag är KA samt talat med kommunens växel så har varken dom eller jag en aning om vad som hänt, samt att min handläggare är på semester (igen, har räknat att killen är uppe i 9 veckor semester nu)

Så här ligger det till:

1. Handläggaren skickar mitt ärende till arbetsutskottet
2. Arbetsutskottet är den 15 Augusti, jag kan läsa protokollet några dagar efteråt att man ger "förslag" på bygglov. Varpå jag ringer kommunen och undrar vad som nu sker, ingen kan då ge mig ett svar,
3. Ser att dagordningen kommit upp för byggnadsnämnden, där min fastighet är med. Mötet skall hållas den 15 Sep.
4. Fram till den 12/9 så har jag inte hört något om vad som hände i arbetsutskottet, bortsett från det jag letat fram själv.
5. Mitt ärende uppdateras på deras webbportal, den 12/9 står det att det annonseras i POIT. Jaha tänkte jag, konstigt då nämnden först skall ses den 15/9
6. Ett brev kommer med faktura för bygglovet, på en konstig summa som inte alls känns aktuell? (13/9)
7. Grannen (svärmor) skickar och säger att hon har fått ett brev där hon kan överklaga och att grannfastigheten har fått bygglov (15/9)
8. Ringer kommunen och frågar om jag har fått bygglov? Och varför jag inte fått någon information, inte blivit kallad till tekniskt samråd samt hur det kan annonseras den 12/9 när nämnden träffas den 15/9.....Inget svar, dom visste inte...

Så här är jag, antagligen så fick jag bygglov den 12/9, kanske....Får se om min handläggare återkommer med information.

Jag älskar min kommun!

Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Nu är formen beställd, och väggarna :) Så har ca 1 månad på mig att göra grunden innan väggarna kommer! Bra med lite utmaningar :wow:

Godkväll!

Idag genomförde jag det tekniska samrådet! Gick kanon, skulle komplettera med en detalj på konstruktionsritningarna samt skicka in ett papper på byte av KA. Efter det så är det bara att köra på!

Formen levereras snart, byggcontainer är köpt och skall levereras nästa vecka. Thermomuren kommer i November, så det blir fullt ös med grunden.

Hade samtal med elektrikern i veckan, börjar få koll på vad som skall dras samt hur prisbilden ser ut (verkar klara min budget :) )

Snart blir det mer bilder, när det börjar hända lite saker.

Kollat med kommunen så ni inte behöver tillfälligt bygglov för containern? Vi fick igenom den som friggebod då vi har ett gammalt hus på tomten som räknas som huvudbyggnad.

Hejsan!

Imorgon gäller det, då kommer formen! Skall bli riktigt kul att komma igång. Har fortfarande inte bygglov dock, nu är det verkligen detaljer kvar innan startbesked. Saknade K-ritning på anslutning vägg/takstol. Ringde tak resp väggleverantör. Ingen kunde lösa en skiss? Så jag fick en text av takstolsleverantören om hur den skulle anslutas, detta godkände dock inte kommunen, så fick sitta och skissa i Sketchup, nu är det bara att vänta och se om det godkännes.

Nu har container kommit också, gott att kunna förvara saker nära bygget.

Visa bilaga detalj_takstol_BH.pdf

Shipping container i landskap nära byggnadsplats för förvaring av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har det gått några dagar! Fullt upp 😂
Men det artar sig! Ni får ha överseende att rören inte är fixerade ännu, just nu drar jag bara med mig allt, då vänner hjälper till nu så gäller det att producera, finliret får jag ta någon kväll här framöver!
Byggarbetsplats i skymningen med ofixerade rör och isoleringsmaterial på marken.
Skapa konto

En person dricker kaffe på en byggarbetsplats med isoleringsplattor och lösa rör installerade.
Skapa konto

Tak under uppbyggnad på kvällen belyst av arbetslampor med omonterade rör och material utspritt.
Skapa konto

Byggplats med oorganiserade rör och verktyg på en husgrund under konstruktion.
Skapa konto

Oorganiserade rör och kablar på grund av ett pågående byggprojekt, med byggmaterial synligt.
Skapa konto

Installation av blåa elkablar genom skyddsrör på ett vitt tak under konstruktion.
Skapa konto

Grundarbete för husbygge med isolerplattor och genomföringar för installationer.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.