69 326 läst · 233 svar
69k läst
233 svar
Villa Vision - En dröm om det framtida huset!
Drar även med mig el och nätverk för hela bortre huset i plattan, slippa dra det genom hela huset! Därav alla rör, sen blir det lite extra när man skall förbereda matarslang till framtida garage, samt 2 kylkonvektorer. Så blir så jäkla mycket slang, men det är gott att ha det draget nu iaf!
Följande rör är dragna:
2 par 32 mm rör till 2 golvvärmefördelare
2 par 25 mm rör till kylkonvektorer
1 par 32 mm rör till framtida garage
3 par 20 mm kall o varm till bad, wc, kök
1 par 40 mm bergvärmekollektorer kommer snart också
Sedan 16 pex från fördelarskåp till alla brukare!
2 par 32 mm rör till 2 golvvärmefördelare
2 par 25 mm rör till kylkonvektorer
1 par 32 mm rör till framtida garage
3 par 20 mm kall o varm till bad, wc, kök
1 par 40 mm bergvärmekollektorer kommer snart också
Sedan 16 pex från fördelarskåp till alla brukare!
Är det några frågor eller någon som vill ha bilder på något så är det bara att fråga
Lite bättre väder denna helgen
Nu är det nästan klart för gjutningen, som är nu på torsdag. Känns riktigt gott!
Nu är det nästan klart för gjutningen, som är nu på torsdag. Känns riktigt gott!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
En liten fråga som nog är rätt dum med tanke på du bygger rätt stort hus.
Men har du haft någon tanke på källare?
Hade själv velat bygga nytt hus men får nog bli leja bort det mesta. Men inte fått nån tomt än även om jag försöker med en som är intressant. Har hittat ett nyckelfärdigt hus jag skulle vilja ha. Hade velat ha källare även om det nog inte passar sig med förhållande tomten jag vill ha har. Hade ju velat göra eget bio rum och vinkällare i källaren.
Men har du haft någon tanke på källare?
Hade själv velat bygga nytt hus men får nog bli leja bort det mesta. Men inte fått nån tomt än även om jag försöker med en som är intressant. Har hittat ett nyckelfärdigt hus jag skulle vilja ha. Hade velat ha källare även om det nog inte passar sig med förhållande tomten jag vill ha har. Hade ju velat göra eget bio rum och vinkällare i källaren.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
Är det inte billigare att bygga ett extra plan uppåt än källare?
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Det huset jag är intresserad av är 1,5 plans villa. Tror inte man kommer få bygglov för 2,5-3 våningar. Samt fördelen med källare är ju har man bio rum så fördel om det inte har några fönster. Men vist kan nog kosta en del mer med källare.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Men är väl oftast 20% av tomten som får bebyggas samt om detaljplanen begränsar typ av hus.mosvensson skrev:
Då är det ju inte så lätt att bara bygga ett eller flera rum i markplan.
Edit:
Känns som går lite ifrån TS tråd. Då TS verkar vetta vad han sysslar med när han gör det mesta själ och med hjälp av familj så ville jag höra dennes tankar om källare om den har nu ens haft någon tanke om det.
Redigerat:
Källare är ju bland annat en riskkonstruktion, men jag uppskattar också källare. Rätt utförda är det schysst utrymme. Där emot blir det dyra kvadratmeter om man istället kan bygga dom ovan jord.Daniel_82 skrev:Men är väl oftast 20% av tomten som får bebyggas samt om detaljplanen begränsar typ av hus.
Då är det ju inte så lätt att bara bygga ett eller flera rum i markplan.
Edit:
Känns som går lite ifrån TS tråd. Då TS verkar vetta vad han sysslar med när han gör det mesta själ och med hjälp av familj så ville jag höra dennes tankar om källare om den har nu ens haft någon tanke om det.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har lagt bud på tomt men verkar liten chans det går igenom. Ett av mina krav är ju jag ska få igenom bygglov annars känns tomten värde lös men det verkar inte mäklaren/säljaren vilja. Tomten är rätt lerig och vått så är nog extra stor risk med källare så bäst är nog skippa. Men som du sa hade man fått schysst utrymme. Blir nog skippa men frågade ändå då man inte har jätte koll och ville höra lite om hur andra tänker om källare.