Kul med bygge i närheten av Kungsbacka. Står själv i taget att efter en period flytta hem till Kungsbacka igen. Väl på plats kommer beslutet om vi skall bygga eller köpa. Hur upplever du att Kungsbacka kommun har varit att ha o göra med rent bygglovsmässigt?

Min egen och andras erfarenheter är att plan och bygg i Kungsbacka är helt jävla hopplösa som driver sina egna små agendor.

Är planen fortfarande att bygga med thermomur? Skall jag själv bygga hus idag blir det garanterat ett stenhus, men vilken leverantör eller typ är inte spikat.
 
Hej!

Kungsbacka som stad/ort är underbart, men vill du bygga så kan jag rekommendera dig att stanna där du är (spelar ingen roll vart du är, allt är bättre än Kungsbacka).

Sammanfattning av min bygglovsprocess, Sökte förhandsbesked för 3 - 4 år sedan, fick avslag, sökte igen, fick avslag, sökte igen fick godkänt (älskar när man är konsekvent).

Det sista förhandsbeskedet tog från mars till oktober (ungefär 10 veckor :rolleyes: ).

Och sedan hände inget med bygglovet, fick ligga på dom, skulle få bygglov, men då var huset över 250 m2, så måste upp i nämnden, dom träffas nästa gång i augusti (sjukt) varpå jag krävde att jag skulle få ett marklov så jag får bygga under sommaren. Där är vi nu. (Puh, var gott att få skriva av sig :) ).

Men i övrigt så är det thermomur jag skall bygga med, ritningarna är klara, ordern är lagd, företaget väntar på att jag skall göra ett avrop när det är dags bara. Kan återkoppla senare med om thermomur är bra eller inte, fått fantastiskt bra hjälp av säljaren och konstruktören på Energijägarna och Dorocell. Hoppas allt går smidigt med produkten i sig också.
 
Liten uppdatering av dagen:

Fick lagt nästan all dag o drän, Far min var ledig idag så det blev jag som fick hoppa in och ut ur maskinen för att lägga, tar lite längre tid, men det blir bra :)

Färdig schaktbotten

20160721_080411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160721_090737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160721_092430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160721_101500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hojen fick känna vinden igen, var gott att få köra lite :)
20160721_113347.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hehe. Jo, född och uppvuxen i Kungsbacka så jag vet att det är en schysst, om än liten, stad.

En nära bekant till mig har liknande upplevelse av kommunen. Håller på att stycka av tomt. På första förhandsbeskedet fick han ett standardsvar med hänvisning till att detaljplan behöver upprättas för att dom skall kunna bevilja mer bygglov etc. Efter ett möte på kommunen och lite fjäsk gick det helt plötsligt jättebra (men för i helvete, den här typen av beslut får man väl ändock klassa som myndighetsbeslut, då bör det vara konsekvent och inte godtyckligt). I min värld borde vilken kommun som helst bli lycklig över att någon vill betala dom hutlösa kostnaderna för bygglov och där efter bo och betala skatt i kommunen, men icke! Kommer du där emot som entreprenör och vill bygga 35 hus, ja då får du bygglov vare sig du vill eller inte, oavsett hur husen ser ut.

Kungsbacka kommun har ju sin vision om att belägga all kommande bebyggelse mot Anneberg och Lindome, och helst av allt skall husen stå på varandra. Söker du bygglov utanför den visionen får man stånga sig bloding innan något händer.

Får jag nyfiket fråga vilken ålder du/ni är? Kan ju vara så att vi har gemensamma bekanta. Jag börjar själv närma mig 30 med stormsteg.... :)
 
Kan säga att även som entreprenör så får man stånga sig blodig med kommunen, men vem vet, kanske blir bättre snart?

Jag och sambon närmar oss också 30 med stormsteg :p, skulle mycket väl vara möjligt att man har gemensamma bekanta om du är runt 1984 - 1988.
 
Slängde iväg ett pm!
 
Hej Hej!

Vilken vecka det har varit, är helt slut. Men det händer lite iaf. Jag och far drog lite avlopp igår och fick nästan upp färdig höjd på plattan.

Blev lite ändringar, har inte bekräftat med någon borrare ännu, men fick en offert för att borra i en befintlig brunn (vatten) som inte används längre. Får hoppas det funkar, om inte så får jag borra ett nytt hål, även om det kostar. Det som är bra med berg kontra jordvärme är att man får bättre effekt på frikylan.

I övrigt så är jag rasande på kommunen.....igen. Talade med min handläggare att mitt ärende måste upp i nämnden, i augusti. Fine tänkte jag, kollade schemat för deras möten, var ett nu den 7 Juli, och mitt ärende var inte med, och nästa möte är i SEPTEMBER???? Driver dom med mig?

Bara för att klargöra för de få som läser det, handläggaren ville godkänna bygglovet, men eftersom det var 30 m2 större än vad han hade mandat för så måste det upp i nämnden. Så det som då sker är att jag måste vänta i minst 3 månader för ett bygglov + teknisktsamråd innan jag får börja bygga, pga 30 m2. Man blir så jäkla irriterad.......
 
Lite avlopp

20160723_103502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt förberedelsen inför bergvärme, skickade på 6 st 15 °, hoppas det går att dra in en 40 mm slang där.

20160723_111924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Vart har Västkustkillen varit har ni alla undrat, det skall jag berätta........Jäkligt upptagen :) Kört hårt med bygget under veckan, äntligen lyckats på en godkänd lagfart (Yes!).

Jag, far och 2 kompisar gjorde klart markarbetet i veckan, stockade av hela ytan så den är jämn och fin. Nu är det bara att invänta bygglovet, var i kontakt med kommunen och det hade blivit "fel?", vår fastighet skulle inte upp i Augusti på deras arbetsutskott, detta fick mig att gå i taket, försökte vara trevlig men det brast för mig, kommunkillen kände nog att jag hade fått nog av byråkratin så han ringde upp mig lite senare under dagen och sa att dom hade bytt handläggare till mig för att kunna förbereda mitt ärende.

Fick en riktigt trevlig kille som var hjälpsam, hade lite småändringar som behövdes göra på ritningarna, inget stort men han var till bra hjälp. Så nu känns det bra!

Förhoppningsvis har far min lite tid att fortsätta planera ut tomten under nästa vecka, innan maskinen går tillbaks till ordinarie arbete.
 
Redigerat:
Byråkrati när den är som bäst 🤐
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
...
 
  • Grusgrund med rör och installationskomponenter för byggprojekt samt såg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin sprider grus över en arbetsplats för markförberedelse vid bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusad tomt med markerade hörnpunkter och synliga avloppsrör, redo för byggstart under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med stolpar och högar av grus speglad i vatten, bilden är upp och ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats i initialt skede med grävda schakt och markerade installationspunkter på en öppen yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
vastkustkillen skrev:
[media][media][media][media][media][media]
Snygg botten! Vad gör du om du inte får igenom bygglovet? Risky risky om du har pipiga grannar..
 
Hej!

Ja du, grannarna är inga problem (tjejens familj) men det vore konstigt om en handläggare skulle lämna besked = godkänt hus och placering samt att marklovet krävde utstakning.

Har förstått det som om tjänstemannen ser positivt till ett bygglov så går oftast inte utskottet emot det, skillnad är det däremot om tjänstemannen slår ner på bygglovet, då kan nämnden godkänna det ändå....


Hörde inget från min handläggare idag angående mina kompletteringar, får se om han hör av sig imorgon. Fick inte tag på banken heller idag, får försöka imorgon igen.

Började jobbet idag också, så lite extra trött blir man allt när man går upp 05:20 på morgonen :)
 
Segt att myndigheterna inte är korekta och kan snabba på lite...
Ser bra ut med din grundläggning.

//AA
 
Hallo!

Lite uppdatering!

Äger numera fastigheten (om inte jag skrivit det innan :) ) så har då varit i kontakt med banken, om att lägga upp ett byggkreditiv.

Det var några turer med räntan men lyckades tillslut få en bra deal gällande räntan så vi är nöjda. Skall träffa banken nästa vecka och sedan är det snart den 16 Aug och då skall vårt ärende upp i utskottet. Jag vill tro att det bara bör "Glida" igenom, men allt annat har skitit sig med detta bygglovet så det vore inte helt orimligt att anta att dom hittar på något bara för att......jag låter som en pessimist, men ni vet vad en pessimist är? En optimist med erfarenhet........

Återkommer när det händer något mer......

Väl mött!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.