Hej!

Nu har jag fått marklov! Dock ej fått papper på det, men bara via mail.

Så nu har det istället blivit problem med lånet......eftersom allt gick lite snabbare än planerat pga prioriteringen så blir det dålig tajmning med semestern. Behöver göra en värdering på tomten/huset innan Swedbank ger oss lån. Problemet är att deras "mäklare" är på semester, men skall försöka ringa runt lite och se om dom kan komma ut snabbt.

Men i fredags fick jag en positiv överraskning, herren som skulle göra den geotekniska utredningen kom ut till tomten. Nyfiken som jag är så var jag med under hela undersökningen (observera att det var av ren nyfikenhet, jag är inte den jobbiga kunden).

Utan att lova för mycket så kunde han säga att det såg bra ut i marken, skall dock invänta hans protokoll så man vet exakt vad som gäller. Torrskorpan var ca 2 - 2,5 meter djup.

Men planerna nu är att jag går på semester, maskinen komne nog nästa vecka, förhoppningsvis.....

Bifogar lite bilder i nästa inlägg!
 
20160701_192431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160701_192515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160701_203839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Forsätter att skriva med mig själv :)

Kommunen kommer och skall sätta ut huset på måndag (imorgon) och maskinen kommer nog i början på veckan.

Börjar bli skarpt läge nu, fick sitta med VA ritningen och försöka få ihop det, samt vart rören skall komma in i pannrummet....

Bifogar en skiss på hur det nog blir :)

Skärmavbild 2016-07-08 kl. 18.31.44.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ser bra ut :) Följer projektet!
 
Vi är många som följet i tystnad. Jag ska heja på lite mer :)
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Godmorgon!

Idag var kartavdelningen här och mätte in huset. Missade vårt möte (lillkillen hade lite svårt att sova så missade helt tiden) men dom hade löst allt när jag kom ut till tomten, så det gick smidigt och bra.

Talade med far i helgen, maskinen kommer på onsdag eller torsdag, vilket känns riktigt gott, han hjälper mig att schakta av tomten, sen kör jag uppfyllnaden.

Konstruktören ringde idag också, undrar när jag ville beställa formen, då dom går på semester nästa vecka. Det är här allt det svåra börjar :)

Eftersom det har skitit sig med lantmäteriet så äger jag och sambon inte tomten ännu, vilket innebär att vi ej kan ta lån, vilket gör att det är lite svårt att beställa hem en massa saker när man inte riktigt kan finansiera det :)

Samtidigt som det är svårt att beräkna när man behöver formen, har jobbat med grunder innan, men nu skall man gör allt själv och det är svårt att säga exakt hur lång tid det skall ta att göra uppfyllnaden samt avlämningen av plattan, så när skall man beställa formen? Beställer jag den för tidigt och inte har byggkreditivet så är inte det särskilt kul heller.......


Usch, att allt skall pusslas ihop nu i slutet (av projekteringen) och starten av produktionen.

Men men, går det så går det...
 
Imorgon smäller det :) Maskinen skulle ha kommit idag, men trailern som skulle köra den gick sönder, så blir leverans imorgon istället!

Taggad som tusan, var ute och grävde fram vattnet och avloppet, schakten hade ramlat in på dom lite, men nu är det fint igen. Ligger 1 bil + släp med 0 - 40 på infarten som väntar på att få läggas ut i grunden.

Bifogar en ytterst hastig skiss på avlopp och dag :) Gjorde den på 10 min, känns hyfsat okej ändå!

Skärmavbild 2016-07-13 kl. 22.02.54.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Boomchikkaboom!

Då var vi ingång :)

Efter Lite mätande och dividerande om höjder med far (som har stenkoll) så gick vi på hans förslag gällande höjden på plattan. Så far har grävt hela dagen, jag har bistått med laser samt satt upp alla profiler.

Verkar vara lite halvkrångligt att få material nu i semestertider, men har ett bra åkeri som löste ett lass idag, och kommer även komma på måndagen, är en del att fylla upp.......

Allt VA kom idag också, prövar en ny leverantör, funkar galant än så länge, så det är positivt.

Imorgon skall far fortsätta schakta ut tomten, blir en massa fylle, jag skall till polaren och koppla in värmepump, sista dagen där förhoppningsvis, har gjort nytt avlopp, vatten och värme i ett hus, det tar sin lilla tid.

Här kommer lite bilder.

Innan grävning:

20160714_072223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu så...

20160714_115640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160714_154151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160714_205040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160714_161249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Lite nya bilder tagna idag, nu är grunden utgrävd. Kommer material på måndag!

20160715_163047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160715_162903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hejsan!

Sådär ja, nu har vi arbetat flitigt! Var lite krångel att få bilarna under semestern, men igår hade vi en bil med kasset och idag fick vi en bil till, så det gick lite snabbare.

Schaktbotten är nu klar, hälften av makadamen är levererad (måste få lite plats att arbeta på) och själv är jag nu sängliggandes, verkar ha råkat ut för ett rejält värmeslag, armar och ansikte är helt röda, huvudvärk som inte är av denna värld samt en förskräcklig smärta i ländryggen. Det sistnämnde är nog för att latmasken är påväg ut :) Var inte igår man jobbade med grunder direkt.

Men imorgon är det vila som gäller, på torsdag lägger jag ut dag/drän och avlopp för att sedan börja macka på fredag.

Det går bra nu!

20160718_152327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160718_085528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160719_160728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Har även kontaktat Lantmäteriet, våra handlingar har kommit, men inte bearbetats så vi får se om dom godkänner lagfarten för mig och tjejen. Lite svårt att låna för tillfället............Men fick värderingen på huset, och den blev bra :p vilket känns riktigt kul.
 
Tråkigt att bli "sjuk" när man har mycket att göra.... Vilken del av kungsbacka kommun bygger ni i?
 
Ja, inte alls kul att känna smärtan i ryggen. Fick något riktigt styggt av sambon igår (värsting liniment) , brände nått så djävulskt på ryggen, men kändes lite bättre, så det är alltid något. Men fick vila idag (typ, värmepumpen installerad och klar hos polaren) men imorgon blir det dag o drän.

Jag bygger öster om Kungsbacka stad, är du själv boende i kba?
 
Ja, fast i den västra delen av Kungsbacka kommun. Vi köpte en gammal sommarstuga i Särö -95 som vi rev och byggde ett egen ritat hus på tomten, som vi nu har bott 18 år i. Rackarns vad tiden går fort....
 
Särö är trevligt, varit en del i under mina ungdomsår :) Tiden går fort, det känns som igår man var ung, men så är tydligen inte fallet längre :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.