Så, då har man börjat schakta av inför uppfarten! Även sökt tillstånd för värmepumpen, så kanske kan börja gräva ner jordvärmeslangen inom kort!

Var ett tag sedan man körde maskin, men det går sakta men säkert framåt!

20160430_155631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160430_155857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160430_162912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Kul att du orkar dela med dig av ditt arbete! :)
Hur gjorde du energiberäkningen? Vi har inte hunnit sätta spaden i marken ännu, men vi vet hur huset ska byggas.

/Micke
 
Hej!

Jag tycker det är alldeles för lite byggbilder, det är kul att kanske kunna hjälpa någon om 10 år som har likvärdig situation så kan man kolla igenom bilder och se hur det är!

Jag vet inte om man får göra reklam här, men jag har använt mig 3 ggr av (är KA så hjälpt kunder) en sida som heter http://www.energiberaknaren.n.nu och han som sköter det är ruskigt snabb och bra (såvitt jag vet, klarat 3 tekniska samråd iaf)

Mvh
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
20160503_145521.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160503_182037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160503_200511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommit igång lite, förberett vägen in, grundat med lite tegel som fanns tillgängligt! Skall på lite 0-40 sen.

Även grävt upp och hittat vatten, avlopp och fiber! Så segt när fibern ligger direkt över VA, lite svårare att gräva då!

20160510_204733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20160510_204733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160513_145637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160514_092432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160514_144250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160515_085953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160515_103624.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hejsan alla!

Nu är helgen äntligen slut :p, kommit igång och schaktat upp avlopp, vatten och fiber under helgen. Blev 36 meter VA för att komma in på tomten. Mycket hopp in och ut ifrån maskinen, lite segt att göra allt själv, men det blev ändå bra :).

Så nu är jag inkopplat på vattennätet, har en avstängningsventil innanför tomtgränsen nu!

Mitt 0-18 tog slut, blir till att beställa mer så jag kan fylla i det sista nästa vecka. Även koppla in avloppet, sen är det klart med VA.
 
20160515_104022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser "skikten" ut!

20160515_164844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inkopplat och klart!
 
Redigerat:
Hej igen!

Nu fick maskinen lämna, skulle iväg på ett annat jobb!

Men inne på tomten nu med VA och drog ihop en avstängning!

Snacka om att man längtar efter bygglovet :)

I övrigt så skall jag skicka in ansökan för elen, så jag vet vart man skall gräva.

Jordvärmen är levererad också, blir 2 x 300 meter. 40 mm dimension.

20160521_095116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160521_110619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160521_114016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160521_141432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riktigt kul att följa!

Ang jordvärme. Om kollektorn kommer att förläggas på samma typ av mark som på bilderma samt om det är sådär blöt i backen så kommer du få riktigt fina värden på brinetempen. Så gott som idealiskt!
Och för guds skull, se till att förlägga den på de djupet där du har så blött.
Du vet väll också att det går alldeles utmärkt att köra frikyla med markvärme ;)
Krävs bara lite biffigare konvektor.
 
Alltid kul att folk uppskattar lite bilder :D

Japp, leran verkar vara likadan över hela åkern, hade ingen aning om att det ansågs vara av bra kvalite?

Men hade samtal med återförsäljare av fläktkonvektorer och dom hade aldrig haft jordvärme och frikyla så dom visste inte om det var värt det. Men han sa som du, en "stor" konvektor så kan det funka, dock så var den på 48 decibel vilket inte går att ha i ett sovrum!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jorå. Blöt lera till jordvärme är det aboslut bästa. Ni kommer få riktigt fina värden på brinetemperaturen. Fina värden menar jag med att man har så varm brinetemp som möjligt när det är svinkyla. Ju högre temp ju bättre COP går värmepumpen med. Allt över 0 grader är riktigt bra på senvintern.
Jag tror din markslinga kommer överträffa de flesta normala bergvärmehål när det gäller temp. Jag kan bara grattulera redan nu fast vi inte har svaret än :).

Du måste bara posta dina värden här efter första vintern med värmepumpen igång :)
 
Aka bli riktig kul att följa :)
 
Hej igen!

Jag kör vidare med mina uppdateringar :)

Har varit mycket nu, redovisning av ex-jobb, första veckan på jobbet och försökt kontakta kommunen för att se hur det går med bygglovet.....

Det var ca 700 ärenden framför mig som väntade på handläggare, så min önskan att få på taket i år blir mer avlägset hela tiden.

Har varit i kontakt med en som skall komma och göra en geoteknisk undersökning, så att den är klar inför det tekniska samrådet.

Skall även göra en anmälan för el (inte fått tummen ur att posta brevet), så det är massor med småsaker att sköta innan man kan börja bygga :)

Nu är det helg, så man får ladda upp inför byggstarten :)
 
Hejsan!

Ojojoj, nu har det hänt saker, dock inte med bygget :thumbdown:

Byråkratin i Sverige har återigen visat sig vara trög.

Efter mycket påtryckningar mot kommunen och med bra skäl till att man skall prioritera vårt ärende så fick vi äntligen flyttas fram i kön.

Fick en handläggare som arbetar som konsult och har således bara 2 arbetsdagar i veckan på kommunen, trodde detta skulle vara negativt men då personen ifråga inte är anställd på kommunen så förefaller det att han arbetar med normalt arbetstempo = det händer saker. Granyttrande skickades ut direkt, och jag ändrade husets läge på tomten (1,5 meter) och det var inga problem sa han.

Dock så visade det sig vara problem när han skulle godkänna bygglovet, huset är över 250 m2, vilket innebär att i vår kommun så måste det upp till byggnadsnämnden (som har nästa möte i augusti) innan det kan godkännas, snacka om byråkrati.

Så jag är väldigt nära ett bygglov, dock så blir det återigen fördröjt pga konstiga lokala regler. Har då sökt marklov, och bönat och bett om att jag skall få börja schakta ur grunden och påbörja formen innan bygglovet är klart, så där är vi nu.

Får jag inte marklov så skiter sig alla planer jag har med att få på taket i år, vill kunna tillbringa semestern med att bygga grund och väggar, men den som lever får se. Står i valet och kvalet om att börja bygga ändå och ta en straffavgift, skall ta det kommunen 15 månader att ge bygglov så får man allt förvänta sig att invånarna forcerar ändå.

Återkommer när jag vet mer om hur det går!

Over and out!
 
Redigerat:
Låter som om det är i Kungsbacka kommun som du söker bygglov...... De blev just JO anmälda för att ha dålig ordning på sitt arbete.
Hoppas det löser sig med marklovet så du kan fortsätta att uppdatera tråden. Ser fram emot mycket bilder. Alltid kul att läsa och titta på bilder från andras byggen.
 
Japp, Kungsbacka Kommun, the one and only :)

Har kontakt med kommunen nu angående marklovet, verkar som om det kanske kan bli godkänt på fredag.....Fick skicka in ritningar med tänkta höjder på situationsplanen, samt husets placering, behöver också betala för en grovutstakning :confused: men men, bara det blir av.

Konstruktören ringde igår, mina ritningar är klara :) Så det är 5 - 8 dagars leverans på grunden, så bara att få gjort schakten snabbt nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.