401 521 läst · 1 346 svar
402k läst
1,3k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Men med facit i hand kunde jag beställt köket i somras, hyrt ett lager att förvara det i och ändå spara runt 35000kr. Vissa varor på Ikea har gått upp 80%.Appendix skrev:
Men det kan man ju inte göra något åt, bara att köra på
Det är ju den lilla detaljen. Jag har gjort köket redan. Men har tak kvar... och där har jag hört mardrömshistorier om 100.000 mer i materialkostnad....Ramnemark skrev:
Den största delen av elen är inkopplad och testad. Det sista blir såklart när taket är på plats. Börjar nog på det på tisdag, imorgon ska vi bära upp taket från källaren, drygt 75 paket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Under veckan har det kommit upp en del innetak. För att få tak in precis i alla vrår måste vi bestämma oss hur vi gör med kaminen. Jag började bila ner den öppna spisen för att se vad som blir bäst och just nu lutar det åt en insatskamin då vi ändå behöver bygga in rör för att ansluta skorstenen med. Contura I6 eller I7 verkar intressant. Då kan jag använda tilluft som jag tänkt.
Eventuellt en sån här
I öppna spisen var även ”baksidan” en stor gjutjärnsskiva med motiv och den kan vara kul att mura in i den nya väggen. Motivet var smeder som står och bankar och ca 40x60cm stor (TUNG)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eventuellt en sån här
Logga in
Skapa konto
I öppna spisen var även ”baksidan” en stor gjutjärnsskiva med motiv och den kan vara kul att mura in i den nya väggen. Motivet var smeder som står och bankar och ca 40x60cm stor (TUNG)
Redigerat:
Om ni inte är helt låsta och inte vill vänta i all oändlighet så skulle jag föreslå att ni kikar på Jötul.
Beställde/köpte kamin i v 52 och hade tänkt mig en i7 men leveranstiderna var i början av 2024...
Tror det var ungefär det samma på i6, medan Jötul låg med leverans någongång till sommaren ungefär
Beställde/köpte kamin i v 52 och hade tänkt mig en i7 men leveranstiderna var i början av 2024...
Tror det var ungefär det samma på i6, medan Jötul låg med leverans någongång till sommaren ungefär
Nej vi är inte låsta mer än att det lutar mot en insats istället för en fristående gjutjärn. Däremot vet jag inte om Jötuls insatser säljs lokalt. Hittade inte den på EldabutikenJ Jarlsgård skrev:Om ni inte är helt låsta och inte vill vänta i all oändlighet så skulle jag föreslå att ni kikar på Jötul.
Känns som om Elda borde sälja den, annars vet jag att spis miljö vid Väla säljer den om ni skulle ha vägarna över åsenRamnemark skrev:
Nästan allt byggmaterial är köpt på Hornbach/Bauhaus så jag har nog gjort 6 varv till Helsingborg och några till blir det. Elda är återförsäljare av Jötul men den finns inte på deras sida. Men jag tänkte kolla när dem hör av sig med hembesök/offert.J Jarlsgård skrev:
Köpte ni via spis och miljö? Jag har för mig att Elda inte har så bra rykte så en smidig affär prioriteras
Yes jag har köpt vår spis där, har ännu inte haft möjlighet att hämta den (har köpt ett demoex) men känslan jag fick av den var bra.Ramnemark skrev:Nästan allt byggmaterial är köpt på Hornbach/Bauhaus så jag har nog gjort 6 varv till Helsingborg och några till blir det. Elda är återförsäljare av Jötul men den finns inte på deras sida. Men jag tänkte kolla när dem hör av sig med hembesök/offert.
Köpte ni via spis och miljö? Jag har för mig att Elda inte har så bra rykte så en smidig affär prioriteras
Enda referensen jag har sedan tidigare är från Mariebergs och där var jag inte speciellt imponerad. Vet att jag mejlade elda om offert för 2 år sedan och det mejlet har jag fortfarande inte fått svar på
Om ni vill testa äktenskapet så är det bara att såga tegelsten inomhus…….. med vinkelslip……..med färdigmålade väggar……. och nytt innertak uppe .
(Det gick mycket bättre än förväntat och spred sig knappt utanför plasten. Sprutade med en tryckspruta på klingan och biltema-dammsugare under klingan. När vi matchade vatten med farten så dammade det nästan inget. Jag däremot hade säkert något kilo slam på mig och gick rakt in i duschen efter vi sågat färdigt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
(Det gick mycket bättre än förväntat och spred sig knappt utanför plasten. Sprutade med en tryckspruta på klingan och biltema-dammsugare under klingan. När vi matchade vatten med farten så dammade det nästan inget. Jag däremot hade säkert något kilo slam på mig och gick rakt in i duschen efter vi sågat färdigt