Vilken kapsling är det du har?
Garo 80 eller 100 moduler?
Hur många moduler har du räknat med att du använder och hur mycket är till reserv?
Hur mänga jordfelsbrytare, psa osv? :D
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Vilken kapsling är det du har?
Garo 80 eller 100 moduler?
Hur många moduler har du räknat med att du använder och hur mycket är till reserv?
Hur mänga jordfelsbrytare, psa osv? :D
Hager 4x18 mod = 72.
Har två jordfelsbrytare och 4 personskyddsautomater. Sitter grejer i typ 55 moduler, men hälften hade kanske varit nog :crysmile:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hager 4x18 mod = 72.
Har två jordfelsbrytare och 4 personskyddsautomater. Sitter grejer i typ 55 moduler, men hälften hade kanske varit nog :crysmile:
Då är det Hager Golf eller?
Hur är det med plats i dem, gott om plats? Verkar lite grundare än Garo kapslingarna.
Lika bra när man kan ;)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hager 4x18 mod = 72.
Har två jordfelsbrytare och 4 personskyddsautomater. Sitter grejer i typ 55 moduler, men hälften hade kanske varit nog :crysmile:
Aah nä Delta är det väl?
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Aah nä Delta är det väl?
Delta ja.
Den är rätt så grund för att passa i 70-reglad vägg. Men det funkar för mig
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vad ska man satsa på i kaminväg?
Jag gillar inte de smala runda cylindrarna som alla moderna hus har utan jag vill ha en lite mer bastant och stabil kamin.
Jag har hittat en del på Karles som inte ligger så långt härifrån, och kollat runt på lite andra online.
Någon som vet hur kvaliteten är på Invicta, Heta och Aduro?
Invicta är väldigt fina och i gjutjärn, samtidigt kanske det är lite väl långt att gå.

Kaminen kommer stå mot en murad/teglad vägg i rustikt tegel så den ska helst inte se för modern ut. Tacksam för all input. Man får nog bestämma sig snart om den ska levereras innan nästa vinter :crysmile:

Bredd runt 70-75 cm och djup runt 40-50cm

En gjutjärnskamin från Invicta, miljövänlig, för 60 cm ved, värmer 50-150 kvadratmeter. Webbshopbild med ikoner och beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnskamin Invicta Bradford, Eco, värmer 50-110 m², 54 cm vedlängd, bild på försäljningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnskamin Invicta Modena, miljövänlig, 2-5 månaders leveranstid, 50 cm ved, uppvärmning för 55-120m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnskamin, Invicta Alma, tidlös design, värme, eldstad, inredning, webbsida, produktinformation, sökfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart braskamin med lågor synliga genom glasinlägget, webbsidans detaljer ovanför och under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern braskamin med brinnande eld, grått tegelvägg, pris och produktinformation, svart stol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kamin med eld, webbsida, mobilskärmdump, produkt 'Jennifer', pris 27 900 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har en billig polsk kamin som tar 50 cm ved och det största problemet med den är att det ryker in när man öppnar. Har inte externluft men jag vet inte om det skulle göra saken bättre. Snarare kanske tvärt om.
 
N NoiseMaker skrev:
Jag har en billig polsk kamin som tar 50 cm ved och det största problemet med den är att det ryker in när man öppnar. Har inte externluft men jag vet inte om det skulle göra saken bättre. Snarare kanske tvärt om.
Skulle det behövas är det rätt enkelt att ansluta extern tilluft via källaren. Tror jag kommer förbereda med det och funkar det inte kan man bara stänga ventilen
 
Vi har en Aduro 14. Gillar deras Aduro-tronic (värmestyrd dämpare) för primärluften. Den tar 35 cm ved. Lätt att elda i och går utmärkt att myselda med två små vedträn.
Den andra kaminen vi har är en kamininsats från Svenska Bras-Spisen i en öppen spis. Lilla hörn med två glasluckor. Den tar 50cm ved utan problem. Den gillar dock inte att myseldas. Den behöver 3 rejäla vedträn för att brinna bra. Men då värmer vi hela huset med den. Planlösningen från 1965 gör iaf att det inte blir överdrivet varm i gillestugan där den står.
Långt inlägg, men min slutsats är att kaminen bör klara en låg effekt för att brinna bra även med myseldning om det är målet samt att jag gillar hur lätteldad vår Aduro är.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
richardtenggren
Fick tips om Stûv av vår säljaren till kaminen, där hade han kortare leveranstider. Lite dyrare men väldigt snygga, hade vi varit tidigare i processen hade vi tagit en sådan. :)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Min gamla Contura sotar igen glaset som f-n. Efter ett par eldningar går det inte att se elden. Försök undersök innan!

Extern luft är bra, men det pratar du om redan.

Något sätt att forcera luft runt kaminen för att att öka spridningen är bra för uppvärmningen och ekonomin.
 
T
  • Modern vedkamin med stora lågor synliga genom glaslucka, svart design, placerad på hemsidas produktvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Skulle det behövas är det rätt enkelt att ansluta extern tilluft via källaren. Tror jag kommer förbereda med det och funkar det inte kan man bara stänga ventilen
Och externluft är ju bra om man faktiskt vill ha värme, annars drar man bara in kalluft andra vägar.
 
U
N NoiseMaker skrev:
Och externluft är ju bra om man faktiskt vill ha värme, annars drar man bara in kalluft andra vägar.
Fast det är Lite BS, visst att dedikerad tilluft inte gör att det drar lika kallt från dörrar/fönster och tilluftsdon.
Men effekten sjunker i gengäld av att kaminen matas med kallare luft. Netto kommer värmen som avges till huset bli densamma. Men komforten kan diffa lite.

Vi har likt TS en rustik murstock som vi skulle vilja ställa en lite modernare kamin vid för att passa resterande inredning. Vi har fastnat för en Jötul 205 och 530
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast det är Lite BS, visst att dedikerad tilluft inte gör att det drar lika kallt från dörrar/fönster och tilluftsdon.
Men effekten sjunker i gengäld av att kaminen matas med kallare luft. Netto kommer värmen som avges till huset bli densamma. Men komforten kan diffa lite.

Vi har likt TS en rustik murstock som vi skulle vilja ställa en lite modernare kamin vid för att passa resterande inredning. Vi har fastnat för en Jötul 205 och 530
Vi behöver inte fördjupa oss i om externluft är bra eller inte. Vi har 100 hektar skog så veden (förutom arbetet) är gratis, dvs det finns ingen kostnad för bränslet. Utöver det har vi fjärrvärme så vi kommer bara elda lite sporadisk just för att vi har skog, inte som ett direkt behov av värme. Det vi märkte i det förra huset är att när jag eldar på (lite pyroman är man väll) så blir luften väldigt torr och vi upplevde att det blev sämre syre inne. Därför tänkte jag åtminstone dra in externluft och efter det finns möjligheten att köra med eller utan.

Det är mest kvalite/omdöme och tips jag vill ha. Läste ett omdöme om Aduro 15 där färgen på den hade släppt efter två år. När de gäller de franska gjutjärnskaminerna så verkar inte så många köpt dem så svårt att hitta vad folk tycker. Däremot ger är det 5 års garanti på dem vilket var bättre än Aduro. I manualen på Jôtul Kaminen står det att man kan registrera den på deras hemsida och få 25 års garanti. Det gör ju det högre priset mer intressant :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.