11 773 läst · 201 svar
12k läst
201 svar
Villa kontra radhus
Den stora fördelen med ”stan” är alla alternativ. I de bästa områdena är skolorna fantastiska.A arkTecko skrev:För vår del, ja! Spännande nog var det svårt att bo i en liten förort i ett gatuhus med barn. Här kan han lättare och tidigare gå till kompisar eller skolan själv. Skolan är ockå betydligt bättre, och det finns fler barn i grannskapet.
Pendlingstid är samma för mig, närmare för min partner (men ungefär samma för båda). Däremot är det mycket lättare att gå på olika aktiviteter nu när man inte åker "ut från stan" utan "in till stan" efter jobbet. Och jag älskar att kunna cykla eller åka buss/taxi till en restaurang eller pub utan att det kostar skjortan.
Vårt radhus har en liten (pytte) privat trädgård, och en stor gemensam trädgård som vi delar på ett dussintal hushåll. Super för barnen.
Finns nackdelar med "storstaden" också så klart, speciellt med barn, men det positiva överväger väldigt mycket.
Har en god vän som bor i Åkersberga. De trivs men finns bara en OK högstadieskola och gymnasierna är skräp. Växer man upp i typ Norrtälje finns bara kassa gymnasieskolor. Alternativen är över en timme kommunalt bort. Vill ge barnen valmöjligheter!
Redigerat:
Tja har en bekant som har det. Förbrukningen är så fjuttig så det spelar inte så stor roll. Bara en liten central på väggen istället för en gigantisk värmepump som står och brummar och behöver underhåll samt är svindyr att byta ut/reparera.E Emma Gunnarsson skrev:
Har en annan vän i radhus med el-element och vanligt luftvärmepump med utdel. Han har knappt på el-elementen annat än i typ 15 minusgrader och hans uppvärmningskostnader är typ ingenting ändå
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 378 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 378 inlägg
Nu har jag scrollat och inte läst allt.
Din fråga "Villa kontra radhus" har jag ett enkelt svar på - den som köper ett radhus vill ha rymlighet (4-6) rum men ha så liten trädgård som möjligt = vill inte, gillar inte att ägna sig åt trädgård.
Om det är ett BRF-radhus eller friköpt lägger jag ingen vikt vid (själv ogillar jag BRF av flera skäl).
Läser vidare angående [era] barn och att de önskar kompisar i liknande åldrar och där kan jag bara nämna som det ser ut i vårt villaområde, ca 100 hushåll - ganska många små barn (0-3 år). ett antal förskoleålder i förskoleålder (4-6), 20-tal i åldern som går i 1-9 och sen kanske tio till som är i gymnasieålder.
Har ingen aning om snitt av barn/tonåringar per boende, men att flytta från ett visst villaområde till ett annat villaområde, eller radhusdito, för att barnen ska få fler kompisar är nog rätt svårt att pricka in. Dessutom att förutse vilka som kanske flyttar är ännu svårare.
Din fråga "Villa kontra radhus" har jag ett enkelt svar på - den som köper ett radhus vill ha rymlighet (4-6) rum men ha så liten trädgård som möjligt = vill inte, gillar inte att ägna sig åt trädgård.
Om det är ett BRF-radhus eller friköpt lägger jag ingen vikt vid (själv ogillar jag BRF av flera skäl).
Läser vidare angående [era] barn och att de önskar kompisar i liknande åldrar och där kan jag bara nämna som det ser ut i vårt villaområde, ca 100 hushåll - ganska många små barn (0-3 år). ett antal förskoleålder i förskoleålder (4-6), 20-tal i åldern som går i 1-9 och sen kanske tio till som är i gymnasieålder.
Har ingen aning om snitt av barn/tonåringar per boende, men att flytta från ett visst villaområde till ett annat villaområde, eller radhusdito, för att barnen ska få fler kompisar är nog rätt svårt att pricka in. Dessutom att förutse vilka som kanske flyttar är ännu svårare.
Är ju en jävla skillnad på radhus och radhus, precis som med villa och villa.
I ett och samma radhusområde kan man bo i allt från en låda inklämd mellan två andra lådor i en länga, till vad som känns mer villalikt än många villor, där man delar en liten bit vägg med en granne och har underbar utsikt.
Mycket beror på läget i området, och hur husen är utformade.
I ett och samma radhusområde kan man bo i allt från en låda inklämd mellan två andra lådor i en länga, till vad som känns mer villalikt än många villor, där man delar en liten bit vägg med en granne och har underbar utsikt.
Tack men finns ju som sagt fler aspekter. Ffa kommer vi mycket närmre stan, har mer att göra i närområdet, får kortare pendling till jobbet, slipper ha 2 bilar. Mindre driftskostnader och renoveringskostnader.Maria T skrev:Nu har jag scrollat och inte läst allt.
Vart ligger ditt villaområde? Har bott i två hus i ett bättre område i Sthlm. Även mina föräldrar och många av mina vänner bor i liknande områden. Alla har samma problem 80-90% av alla grannar är 55-60+ i år. I radhusområdena så är finns det i regel mycket mer barn.
Villaområdena med 1000 kvm tomter får ju också rätt långa avstånd mellan husen vilket gör chansen att ha barn nära mindre
Lutar starkt mot klassiskt radhus/parhus i en länga. De som är ”villalika” i området ligger lite högt i pris (över 10 msek).Kilrain skrev:Är ju en jävla skillnad på radhus och radhus, precis som med villa och villa.
Typ detta;
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=3115351&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=snart-till-salu&utm_content=mojavagen+52
Något område vi tittar på har en gigantisk äng i anslutning till tomterna med lekplats och fotbollsplan på. Finns ingen insyn eftersom husen på andra sidan ängen ligger typ 100+ meter bort.
Har varit i området och en fin dag är det massor av barn på ängen. Man kan i princip sitta på sin uteplats och bara släppa ut barnen i leken och se dem.
I villaområdena i norra Stockholm som inte är nybyggda hör eller ser du i regel inte ett barn. Mest pensionärer i sina bilar. Nu är det ändå Halloween och vi har sett NOLL barn går runt och köra bus eller godis och dylikt.
Det också trist för oss vuxna. Man vill ju kunna ha ett skönt snack med grannen över häcken. Våra grannar är så gamla att det är ett projekt för dem att ta sig från huset till tomtgränsen.
Det verkar vara såhär i alla Stockholms finare villaområden.
Ser att ni verkar titta på Enebyberg. Det finns bättre och billigare alternativ om ni bara släpar er några hundra meter norrut, över kommungränsen. Hela vägen från Enebyberg ut till Erikslund är i princip samma område, bara några minuter längre ut med bil eller buss.Kentvirulent skrev:Lutar starkt mot klassiskt radhus/parhus i en länga. De som är ”villalika” i området ligger lite högt i pris (över 10 msek).
Typ detta;
[länk]
Något område vi tittar på har en gigantisk äng i anslutning till tomterna med lekplats och fotbollsplan på. Finns ingen insyn eftersom husen på andra sidan ängen ligger typ 100+ meter bort.
Har varit i området och en fin dag är det massor av barn på ängen. Man kan i princip sitta på sin uteplats och bara släppa ut barnen i leken och se dem.
I villaområdena i norra Stockholm som inte är nybyggda hör eller ser du i regel inte ett barn. Mest pensionärer i sina bilar. Nu är det ändå Halloween och vi har sett NOLL barn går runt och köra bus eller godis och dylikt.
Det också trist för oss vuxna. Man vill ju kunna ha ett skönt snack med grannen över häcken. Våra grannar är så gamla att det är ett projekt för dem att ta sig från huset till tomtgränsen.
Det verkar vara såhär i alla Stockholms finare villaområden.
Vi tycker Enebyberg är trevligt men gränsfall i att det är långt från stan som det är. Verkligen stretch i hur långt bort vi vill bo. Väldigt stor nackdel att inte ha t-bana. Förstår inte att människor i norrort som jobbar inåt stan pallar att sitta i dessa eviga köerKilrain skrev:
Det här läget är mer optimalt.
https://www.hemnet.se/salda/radhus-...un-margretelundsvagen-133-5685044669557997562
Medlem
· Stockholm
· 28 inlägg
Fast i Ulvsunda har du ju inte någon tunnelbana heller, bara Tvärbanan som går lite halvknackigt.Kentvirulent skrev:Vi tycker Enebyberg är trevligt men gränsfall i att det är långt från stan som det är. Verkligen stretch i hur långt bort vi vill bo. Väldigt stor nackdel att inte ha t-bana. Förstår inte att människor i norrort som jobbar inåt stan pallar att sitta i dessa eviga köer
Det här läget är mer optimalt.
[länk]
Det är kanske 500 meter till Stora Mossens T-bana? Jobbar man vid typ Rådmansgatan är det 11 minuters resa.E Emma Gunnarsson skrev:
Enebytorg till Rådmansgatan tar 41 min.
Bara där har man vaskat 1 timme per dag. 5 timmar i veckan. 22.5 timmar per månad. 11 dygn per år.
Och då räknar jag med att bytena från Enebytorg inte strular någon gång. Vilket vi alla vet att de kommer göra.
En bilfärd Ulvsunda-Rådmansgatan går snabbt även i den värsta trafiken. Det gör det INTE från Enebyberg
Medlem
· Stockholm
· 28 inlägg
Sant, men Ulvsunda är inte Brommas bättre område, beror såklart på vilken ekonomi man har men skulle säga att det är lugnare och bättre på andra sidan Drottningholmsvägen, men såklart mycket dyrare också. Tycker även Ängby är trevligare än Ulvsunda 😊Kentvirulent skrev:
Ja det är klart att det är så när du jämför med Fin-Bromma som är typ Sveriges finaste, bästa och absolut mest attraktiva område där villorna börjar på 15 msek.E Emma Gunnarsson skrev:
Det är som att säga att Täby är kasst jämfört med Näsbypark nära vattnet ungefär.
Ulvsunda är bättre än 99% av övriga områden runt om Sthlm skulle jag säga
Södra Ängby möjligen. Norra Ängby med alla enplanshus som står på gyttja med sättningar not so much. I Norra Ängby har du dessutom väldigt nära till otrevliga områden som Blackeberg och Råcksta.
Vi bodde i radhus från det att sonen var 6 - 15 år. Skulle med facit i hand inte velat bo någon annanstans. Helt perfekt sett till att det fanns mycket kompisar och med det många andra föräldrar som man kunde samarbeta med. Enkelt och planerbart underhåll och en bra kostnadsbild. För den tiden i livet kan jag varmt rekommendera radhuset. Vi hade dessutom sådan tur att det var ett bilfritt område och promenadavstånd till skolan.
Tack jag håller med. Älskar att vara inne i city när det är mörkt och deppigt. Vi skulle ju aldrig lämnat stan från början utan barn. City+landställe är ultimat som jag ser det (om man inte har barn).Ulltand skrev:
Men utbudet i city är sjukt smalt om man vill ha en större trevlig lgh med bra innergård till barnen. När man väl hittar något runt 100 kvm är prisbilden 12-13 msek och uppåt
Hornsbergs strand eller Hagastaden tex är helt ointressant.