Kolla områden en bit ut från stan utmed pendeltågen, helst söderort om ni vill ha överkomligare priser. Vi bodde tidigare i Tullinge, i området på södra sidan om pendeltåget.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Kolla områden en bit ut från stan utmed pendeltågen, helst söderort om ni vill ha överkomligare priser. Vi bodde tidigare i Tullinge, i området på södra sidan om pendeltåget.
Tack men vi vill vara så nära stan som möjligt i ett bra och tryggt område med access till Tunnelbana. Danderyd och Bromma är högst upp på listan. Söderort ej aktuellt.

Drömmen att cykla till city på 20-30 min.

Har varit beroende av pendeltåg en gång i livet och det gör jag aldrig om

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tack men vi vill vara så nära stan som möjligt i ett bra och tryggt område med access till Tunnelbana. Danderyd och Bromma är högst upp på listan. Söderort ej aktuellt.

Med den önskelistan hade jag föredragit lägenhet före radhus. Radhus är ju lite som att man får det sämsta från lägenhets- och villaliv. Det borde väl finnas några trygga lägenhetshus i Stockholm, eller?

• Gilla
Erik JS
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med den önskelistan hade jag föredragit lägenhet före radhus. Radhus är ju lite som att man får det sämsta från lägenhets- och villaliv. Det borde väl finnas några trygga lägenhetshus i Stockholm, eller?
Det finns absolut. Men vi föredrar ändå tanken på att kunna öppna dörren och släppa ut barnen att leka med grannarna. Grilla etc. De radhus vi har kollat på har stora grönytor direkt utanför med lekplatser.

Sen är det priset. Ska du hitta en lgh i dessa områden på 120 ish kvm så är de betydligt dyrare att köpa än radhus och har höga avgifter.

Denna kåk tex har en hemsk fasad men är fräscht renoverad och nära grönområden. En lika stor lägenhet i närområdet kommer bli mycket dyrare.

https://www.hemnet.se/salda/radhus-5rum-enebyberg-danderyds-kommun-cedervagen-69-6921579195399040013

Men känner instinktivt en känsla av instängdhet utan fönster i flera väderstreck.

Ska du ha en fräscht renoverad kåk med lite fler kvm för de pengarna hamnar du i Upplands Väsby, Vallentunas utkanter eller Åkersberga

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Alla är olika och barnens intressen ändras med tiden.
Tips utgår alltid från ens eget perspektiv, inte din familjs.
För oss som bor 1,5mil ut i skogen var det knepigt när sonen började umgås med kompisar inne i "stan", ständigt skjutsade.

Men nu när han har 8 bilar, ibland 6-7 kompisbilar här med kanske 10-12 personer som snackar skit eller ibland meckar med något är villa, stort garage och stor tomt ett måste.
Även om grannarna är härdade är det lite sådär när dom håller på sent på nätterna och väsnas.

Letar hus till sonen och ett krav är inga grannar på minst 500m, för när det ska provspelas billjud upp mot 157dB så är det bra med lite avstånd.

• Älska
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Vi flyttade till ett centralt radhus från en stor villa när barnet var ca 5 år. Bästa beslut jag fattat, stortrivs och vill inte ens kalla det en bra kompromiss - snarare det bästa av två världar.

• Gilla
Kentvirulent och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vi flyttade till ett centralt radhus från en stor villa när barnet var ca 5 år. Bästa beslut jag fattat, stortrivs och vill inte ens kalla det en bra kompromiss - snarare det bästa av två världar.
Får jag fråga om det blev mycket närmre jobb, aktiviteter etc? Jag tänker att det framgent också är bra för barnens självständighet att kunna ta sig lätt till saker.

Blev det mer lek med grannar? Mer barn?

Redigerat:
Gamla radhus har ofta dåliga brandväggar. Om en granne glömmer stearinljuset eller laddar sin billiga elsparkcykel kan hela längan börja brinna. Förutom lyhört, besvärliga grannar och anndra tråkigheter med radhus. Fördelarna är att man högst behöver värma upp tre ytterväggar och man kan få trevliga grannar som passar barnen.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
Får jag fråga om det blev mycket närmre jobb, aktiviteter etc? Jag tänker att det framgent också är bra för barnens självständighet att kunna ta sig lätt till saker.

Blev det mer lek med grannar? Mer barn?
För vår del, ja! Spännande nog var det svårt att bo i en liten förort i ett gatuhus med barn. Här kan han lättare och tidigare gå till kompisar eller skolan själv. Skolan är ockå betydligt bättre, och det finns fler barn i grannskapet.

Pendlingstid är samma för mig, närmare för min partner (men ungefär samma för båda). Däremot är det mycket lättare att gå på olika aktiviteter nu när man inte åker "ut från stan" utan "in till stan" efter jobbet. Och jag älskar att kunna cykla eller åka buss/taxi till en restaurang eller pub utan att det kostar skjortan.:)

Vårt radhus har en liten (pytte) privat trädgård, och en stor gemensam trädgård som vi delar på ett dussintal hushåll. Super för barnen.

Finns nackdelar med "storstaden" också så klart, speciellt med barn, men det positiva överväger väldigt mycket.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
För vår del, ja! Spännande nog var det svårt att bo i en liten förort i ett gatuhus med barn. Här kan han lättare och tidigare gå till kompisar eller skolan själv. Skolan är ockå betydligt bättre, och det finns fler barn i grannskapet.

Pendlingstid är samma för mig, närmare för min partner (men ungefär samma för båda). Däremot är det mycket lättare att gå på olika aktiviteter nu när man inte åker "ut från stan" utan "in till stan" efter jobbet. Och jag älskar att kunna cykla eller åka buss/taxi till en restaurang eller pub utan att det kostar skjortan.:)

Vårt radhus har en liten (pytte) privat trädgård, och en stor gemensam trädgård som vi delar på ett dussintal hushåll. Super för barnen.

Finns nackdelar med "storstaden" också så klart, speciellt med barn, men det positiva överväger väldigt mycket.
Tack.

En stor fördel jag ser är att radhuset ger access till ”drömområdet”. I det område vi bor idag hade vi helt bytt område om ekonomin blir mycket bättre. Om vi bor i radhuset och ekonomin utvecklas kommer vi byta upp oss i det området och slipper byta skolor, vänner etc åt barnen.

För 5 år sen var jag helt inställd på att 180 kvm i ett ”ok” område lätt trumfar 125 kvm i ”drömområdet”

Nu när jag bor på 150+40 kvm så märker jag att detta nog inte stämmer.

Att ha närmre till allt och mycket mer saker att göra i närområdet och inte behöva åka bil till precis allt är helt enkelt värt mer än space och stor tomt. Men det bottnar nog i att så fort vädret är fint vill vi ändå bara åka till landstället så vi ”njuter” inte lika mycket av en villa som vi nog annars skulle gjort.

Där vi bor nu ”finns inget” så pass nära att man kan cykla till det i princip. Bara en mataffär och en pizzeria. I området med radhuset finns det flera restauranger, bagerier, cafeer, köpcentrum etc på cykelavstånd. Vore trevligt att kunna cykla till saker med barnen när de blir äldre

Vi älskar också att resa och hur fint ett hus än är vill vi inte prioritera bort det.

Det största hindret är dock att frugan vill ha en stor tomt att fixa med..

• Gilla
Pernille
  • Laddar…
BirgitS
Det största hindret är dock att frugan vill ha en stor tomt att fixa med..
Skulle hon kunna tänka sig att fixa med den gemensamma marken i stället, även där brukar det finnas häckar, rabatter etc. som behöver tas om hand?
Det är också så att med en liten egen trädgård så hinner man verkligen med att hålla den fin.

Tack för input. Brf-radhus är knepigt i Sthlm. Finns en del med bra ekonomi men de flesta har galna lån, jättehög räntekänslighet och avgifter upp emot 8-9k sek i månaden.

Jag älskar dock tanken på att slippa underhåll och kanske ha fjärrvärme
Vad får dig att vilja ha fjärrvärme? Du kan ju knappt göra något åt dina elkostnader själv. Har sett många villor med luft vatten eller frånluftsvärmepump som har betydligt lägre drift än radhus med fjärrvärme.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Danderyd bra men dyrt. Bor själv i kedjehus fullt med ungar och halloweenpynt etc i ett mkt tryggt område. en tonåring och en strax under. En viktig aspekt som du bör väga in är tryggheten. Dina barn är små men det kommer snart en tid när de är ute o rör på sig mer cyklar till träning, hänger med kompisar etc. Du kommer du värdera tryggheten i området högt. Jag skulle välja norrort

P PS74 skrev:
Danderyd bra men dyrt. Bor själv i kedjehus fullt med ungar och halloweenpynt etc i ett mkt tryggt område. en tonåring och en strax under. En viktig aspekt som du bör väga in är tryggheten. Dina barn är små men det kommer snart en tid när de är ute o rör på sig mer cyklar till träning, hänger med kompisar etc. Du kommer du värdera tryggheten i området högt. Jag skulle välja norrort
Jag är helt med dig på det. Utöver Bromma går hela västerort bort. Likaså Solna/Sundbyberg. Vallentuna, Åkersberga och det mesta av Täby är alldeles för off.

BirgitS BirgitS skrev:
Skulle hon kunna tänka sig att fixa med den gemensamma marken i stället, även där brukar det finnas häckar, rabatter etc. som behöver tas om hand?
Det är också så att med en liten egen trädgård så hinner man verkligen med att hålla den fin.
Nja tveksamt. Vill ju h eget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.