Tanken var att ägaren ville stycka upp tomten och bygga massor med småhus typ sommarstugor. Ska visst finnas en överenskommelse med andra husägare att varje hus bara har tillgång till en båtplats. Skulle man stycka av tomten Kasman skulle det behövas en massa nya båtplatser.. Har själv besökt huset och konstaterat att man plockat ut fönster och dörrar och hackat hål i väggar för som det verkar orsaka fuktskador och hussvamp i huset. Har pratat med killen som bor i huset och frågat varför han inte gör något åt huset eller åtminstone klipper gräsmattan. Men han verkar vara som tjuren Ferdinand som sitter i trädgården och njuter av sin kalla öl.
Har varit inne i huset och även här ser det ut som en soptipp. Killen verkar inte vara särskilt poppis hos grannarna. Har en kompis som bor på ön och har vid flera tillfällen fått köra iland killens flickvänner som fått stryk eller känt sig hotade.
En gång i tiden fanns det gott om liknande hus i skärgården som antingen var grosshandlarvillor eller pensionat. Dessvärre har kostnaden för att underhålla husen blivit så stora att det numera bara är slottet Kasmar som återstår.
Finns ett annat skräckexempel strax innan man kommer fram till Waxholm från Stockholm på höger "styrbords" sida finns en ö med ett flertal hus. En tysk köpte ön och skulle renovera huset genom att plocka bort fönster som skulle renoveras. Ganska snart tröttnade han på att besöka ön och regnvatten strömmande in i husen. Är lite osäker på om det var samma tysk som köpte stationshuset i Ängelsberg och rev ut K-märkta delar. Dessutom plockade han bort skifferplattor från taket vilket resulterade i att hussvampen började växa i huset. Så något kulturcenter blev det inte av Det fina stationshuset i Ängelsberg.
Har varit inne i huset och även här ser det ut som en soptipp. Killen verkar inte vara särskilt poppis hos grannarna. Har en kompis som bor på ön och har vid flera tillfällen fått köra iland killens flickvänner som fått stryk eller känt sig hotade.
En gång i tiden fanns det gott om liknande hus i skärgården som antingen var grosshandlarvillor eller pensionat. Dessvärre har kostnaden för att underhålla husen blivit så stora att det numera bara är slottet Kasmar som återstår.
Finns ett annat skräckexempel strax innan man kommer fram till Waxholm från Stockholm på höger "styrbords" sida finns en ö med ett flertal hus. En tysk köpte ön och skulle renovera huset genom att plocka bort fönster som skulle renoveras. Ganska snart tröttnade han på att besöka ön och regnvatten strömmande in i husen. Är lite osäker på om det var samma tysk som köpte stationshuset i Ängelsberg och rev ut K-märkta delar. Dessutom plockade han bort skifferplattor från taket vilket resulterade i att hussvampen började växa i huset. Så något kulturcenter blev det inte av Det fina stationshuset i Ängelsberg.
Redigerat:
För några år sedan fick vi en guidad tur runt husen. Vi fick veta att en kille som har ett skärgårds rederi köpt hela ön med byggnaden och att det fanns planer på att alla husen ska renoveras och ön ska städas upp. Frågan är bara om han kommer att ha tid för projektet om killen samtidigt ska driva ett skärgårds rederi med sommartrafik.Stefan N skrev:
Jag vet inget om överenskommelser eller detaljplanebestämmelser eller så på Storholmen, men villa Kassmans strand och brygga är då stor nog att rymma minst 15-20 nya båtplatser utan problem, skulle jag säga.N nallepu skrev:Ska visst finnas en överenskommelse med andra husägare att varje hus bara har tillgång till en båtplats. Skulle man stycka av tomten Kasman skulle det behövas en massa nya båtplatser.. Har själv besökt huset och konstaterat att man plockat ut fönster och dörrar och hackat hål i väggar för som det verkar orsaka fuktskador och hussvamp i huset. Har pratat med killen som bor i huset och frågat varför han inte gör något åt huset eller åtminstone klipper gräsmattan. Men han verkar vara som tjuren Ferdinand som sitter i trädgården och njuter av sin kalla öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För er som är intresserade av att se vad som hände med slottet sen:
Slottet har en unik känsla som bidrar till skapandet av magi. Det har även ett enormt historiskt värde med många djupa historier om man gräver lite...
Kolla filmen så förstår ni!
Slottet har en unik känsla som bidrar till skapandet av magi. Det har även ett enormt historiskt värde med många djupa historier om man gräver lite...
Kolla filmen så förstår ni!
Tur att jag snabbspolade, för det var väldigt lite om ”slottet” och väldigt mycket musikvideo, flummiga filter och på slutet något som såg ut som en pårökt fest för antivaxare.
Nu känner jag mig som en gringubbe som skriver ner filmen, men beskrivningen med vad som hände med slottet och liknande är faktiskt ren click bait. Jag skulle gärna se mer om vad som händer med fastigheten, men får leta vidare efter det.
Nu känner jag mig som en gringubbe som skriver ner filmen, men beskrivningen med vad som hände med slottet och liknande är faktiskt ren click bait. Jag skulle gärna se mer om vad som händer med fastigheten, men får leta vidare efter det.
Precis, berätta mer om planerna med byggnaderna.Guldsolen skrev:
För er som faktiskt "orkade" kolla på hela filmen så kanske ni förstår djupet i berättelsen den vill berätta. För er andra, en inblick slottets miljöer, både insida och utsida. Ni som kopplar detta till "antivaxxare", vaf×n snackar ni om? Det har skett enormt många events genom tiderna i Leifs ägo. Bl.a. Brilliant Minds med Barack Obama och Elon Musk.
Materialet i filmen är från alla slottets tider!
Besvarar gärna relevanta och vänliga frågor
Det som störde mig mest var den rena click bait-rubriken om att filmen skulle ha något att göra med vad som hände "sen". Om du inte bara reggade dig för att få fler att titta på din film, utan faktiskt läst lite om vad som diskuterats här om fastigheten så hade du märkt att det finns ett stort intresse av vad som kommer ske där. Mindre om vad som skett på gräsmattan tidigare.Guldsolen skrev:För er som faktiskt "orkade" kolla på hela filmen så kanske ni förstår djupet i berättelsen den vill berätta. För er andra, en inblick slottets miljöer, både insida och utsida. Ni som kopplar detta till "antivaxxare", vaf×n snackar ni om? Det har skett enormt många events genom tiderna i Leifs ägo. Bl.a. Brilliant Minds med Barack Obama och Elon Musk.
Jag har nog bättre koll på Leif och hans historia än vad du tror. Det "fridansandet" som pågick i filmen har inte så mycket med vare sig Musk, Obama eller något liknande att göra, men väl med vad en del av antivaxarna gör på sin fritid. Och framförallt har det inte ett skit att göra med vare sig fastigheten eller "vad som hände sen". Möjligen om vad som hände under "slottets" mörkaste tid av förfall och lycksökeri.
Om du inte tappat kontakten med fastigheten nu när de fått nya ägare, får du gärna berätta om planerna framåt och vad som händer där nu.
Uppenbarligen är det ingen här som är intresserad av slottets kulturhistoria.
"Vad hände sen" är självklart relaterat till denna historia. För er som inte känner till det så är musikskapande en stor del av slottets historia. Bl.a. har Cornelis Vreeswijk, Benjamin Ingrosso och Veronica Maggio spelat där.
"Vad hände sen" är självklart relaterat till denna historia. För er som inte känner till det så är musikskapande en stor del av slottets historia. Bl.a. har Cornelis Vreeswijk, Benjamin Ingrosso och Veronica Maggio spelat där.
Detta är ett "Byggahus-forum" inte kulturforum, det kan vara intressant som en parentes men 99% av oss här inne vill se renoveringsbilder och tekniska lösningar m.m.Guldsolen skrev:Uppenbarligen är det ingen här som är intresserad av slottets kulturhistoria.
Huset byggdes av kulturintresserade parter. Det har varit en kulturell mötesplats den största delen av dess historia. Husets arkitektur, interiör och trädgård präglas något enormt av detta. Men ber om ursäkt om jag upprör någon med den bilden jag har av slottet...Jonatan79 skrev: