Det behöver du inte göra, men vi ser fram emot planer och info från nya ägaren om vad som ska hända/renoveras i byggnaderna.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det behöver du inte göra, men vi ser fram emot planer och info från nya ägaren om vad som ska hända/renoveras i byggnaderna.
Var på Storholmen för några veckor sedan. Tyvärr har den nya ägaren inte gjort ett dugg, det regnar fortfarande in... Man borde åtminstonde nödfixa dessa läckor om man nu är seriös med att vilja bevara slottet... Men han kanske bara är intresserad av de bygglov som är sökta för att bygga nytt nere vid vattnet och i den fanstastiska slottsträdgården. Enligt mig är det synd att bygga nytt på en planlösning som är unik och fantastiskt, speciellt med tanke på platsens kulturhistoria....

• Gilla
b8q
  • Laddar…
C
Guldsolen Guldsolen skrev:
Enligt mig är det synd att bygga nytt på en planlösning som är unik och fantastiskt, speciellt med tanke på platsens kulturhistoria....
Nu är jag inte alls insatt i vad det är för nybyggnation, men tyvärr verkar oftast styckning i någon form vara en nödvändig pusselbit för att få ihop finanserna i sådana här projekt. Det fanns väl liknande planer under tidigare ägarskap om jag minns rätt, även om de aldrig gick igenom(?)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är jag inte alls insatt i vad det är för nybyggnation, men tyvärr verkar oftast styckning i någon form vara en nödvändig pusselbit för att få ihop finanserna i sådana här projekt. Det fanns väl liknande planer under tidigare ägarskap om jag minns rätt, även om de aldrig gick igenom(?)
Japp, det fanns liknande planer från Leif.
Men han fick aldrig godkänt från Lidingö kommun. Hans plan var även att rusta upp och bevara slottet med spa och konferens koncept. Även här fick han inte tillstånd att "ingripa" i husets skick. Många käppar i hjulet för Leif tyvärr. Huset är dock i förvånansvärt gott skick, inte en enda balk på vinden är dålig, helt torrt. Jag hoppas verkligen slottet bevaras. Några här som är sugna på att starta förening/stiftelse o köpa slottet? Jag kan gå in med 1-2 miljoner.

Hep Hep skrev:
Tur att jag snabbspolade, för det var väldigt lite om ”slottet” och väldigt mycket musikvideo, flummiga filter och på slutet något som såg ut som en pårökt fest för antivaxare.

Nu känner jag mig som en gringubbe som skriver ner filmen, men beskrivningen med vad som hände med slottet och liknande är faktiskt ren click bait. Jag skulle gärna se mer om vad som händer med fastigheten, men får leta vidare efter det.
Du var inte neggig. Du var snarare snäll :D
Jag har verkligen inget intresse av att sen en flummig musikvideo. jag är intresserad av byggnaden. Och de nya ägarnas planer nu när de vräkt tomten som bodde på tomten innan.

Jag hoppas det inte var det där man betalade 22 miljoner för. För då kommer nog bankerna snart
C cpalm skrev:
Har man betalat 22 miljoner för något som kräver lika mycket (minst. det där med bygga på en ö utan bro) så lär fokus inte vara kultur direkt.

Nu när ränktorna sakta går uppåt kommer ju krav på avkstning att bara öka.

Sen finns det ju en historik av att avstyckningar nekats som jag förstår det

C
Appendix Appendix skrev:
Har man betalat 22 miljoner för något som kräver lika mycket (minst. det där med bygga på en ö utan bro) så lär fokus inte vara kultur direkt.
Tja, samtidigt tror/hoppas jag att fokus inte är att maximera avkastningen på insatt kapital heller. Då finns det nog oändligt med vettigare projekt att investera i.

Det kan mycket väl finnas ett genuint och brinnande intresse av att återställa fastigheten till sin forna glans, men man är helt enkelt inte tillräckligt rik för att göra det utan att behöva "offra" en del av den. Finns för få mångmiljardärer som är intresserade av att rädda gamla förfallna hus helt enkelt. Venngarns slott i Sigtuna är ett rätt bra exempel där man exploaterat fastigheten men ändå haft en hög ambition med att bevara kulturvärdena. Det var också till salu i en herrans massa år, om än inte lika långt gånget i förfallet.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Wenngarn är ett lyckat exempel!

En kompis gifte sig där och jag har varit där flera gånger efter
Men Kassman med tillhörande tomt känns mer svårt att göra nått åt.

Problemet är att det bara finns en båtplats till varje tomt. Har tidigare funnits planer på att stycka upp tomten men det föll på regeln en tomt och en båtplats. Kanske går det att anlägga nya bryggor vid stranden till huset.

N nallepu skrev:
Problemet är att det bara finns en båtplats till varje tomt. Har tidigare funnits planer på att stycka upp tomten men det föll på regeln en tomt och en båtplats. Kanske går det att anlägga nya bryggor vid stranden till huset.
Du har sagt det förr, och jag kommenterade då (inlägg #80) att Villa Kassmans strand iaf är stor nog för många båtar. Och vad man kan se på flygbilder är det ju många som har egna bryggor med fler än en båt vid.

Hand
B b8q skrev:
Du har sagt det förr, och jag kommenterade då (inlägg #80) att Villa Kassmans strand iaf är stor nog för många båtar. Och vad man kan se på flygbilder är det ju många som har egna bryggor med fler än en båt vid.
Handlar inte om storlek på stranden

Handlar om att man antagligen kommer att prata om "områdes karaktär" vid en eventuell planförändring.
Vilket jag förutsätter kommer krävas.
En brygga kan ju ha plats för flera båtar. Stranden och "anläggningar" som hör till Kassman är ju rätt exploaterad. Och nerskrotad. Samt att om man tittar på övrig strandlinje och båtanläggningar så borde det finnas utrymme för en gästbrygga

Flygbild över strandfastighet med markeringar och båtbryggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tidigare synpunkter har ju främst rört att man vill behålla huvudbyggnaden och fastigheten.
Jag tror att även om 10 stugor kan innebära störningar så tror jag att det blir en förbättring för området och grannarna.

Jag är försiktigt positiv. Det handlar mer om nuvarande ägares ork och inspiration än om nått annat.
Glad att de verkar börja med det viktigaste. Taket.

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte boende på ön och har därför ingen koll på vad regeln ”Max en båtplats per fastighet” som @nallepu hänvisar till innebär i praktiken. Är en båtplats = plats för högst en båt? En brygga?

För övrigt. Har läst artikeln i Mitti.

Jag kanske kan vara skeptisk iböand och skriva att de nya ägarna framstår som drömmare med mera. Det är ju ändå ett enormt projekt

Men att de iaf har insikten om att det kommer krävas stora belopp för att renovera är ett lovande tecken. Sen rent subjektivt så framstår de som trevliga personer så jag hoppas verkligen att det går bra för dem :)

Sen älskar jag övergivna platser. Men man blir ju gladare när de får ett nytt liv.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Va förbi idag och själva huset verkar det inte hända nåt med, men ett par traktorer höll på i trädgården. Nån form av fik är ju även där nu.
Gatuskylt för CoGarden Café med öppettider och menyutbud.
Skapa konto

Hus med blått tak sett från trädgården under solig dag, inga synliga traktorer, grönt gräs i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Man får ju intrycket att det iaf börjar städas upp

Kan tänka mig att det är ett halvår av att kasta allt skit den psykisk sjuke hoockeymannen släpat dit och röja i trädgården.

Det där projektet kommer vara ett marathon och ingen sprint.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.