261 980 läst · 441 svar
262k läst
441 svar
Villa Karlsson
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Sen gör man de egna lådorna med raka hörn och slipper de lutande plåtsidorna på IKEA lådorna. Där kan man få större bottenyta i egna lådor samt höga sidor så inget ramlar ut. Gillar inte riktigt det på mina IKEA lådor så börjar dra mig mot att fler skåp med hyllplan är bra
Ja det kan jag tänka mig. Mina kökslådor är tillräckligt höga för att inget ska trilla ur. Dock är Ikeas lådor (och kanske även andra kökstillverkare) förvånansvärt billiga.Johannes Carlsson skrev:
Hyllplan är riktigt usel. Slutar med att man kanske använder 30% av ytan eftersom det är så bökigt att komma åt det bakom.Johannes Carlsson skrev:
Håller med om lutningen på plåtsidorna på Ikea-lådor, men samtidigt så har de extrasidor att köpa till de större lådorna som minimerar att saker ramlar ur.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Missade att du svarat! Jag var mest ute efter inspiration till mitt garageinredningsbygge, som ligger rätt långt fram i tiden tyvärr! Det är alltid roligt att se olika tankar och idéerF Fisk3n skrev:
Beställde precis expansionsbeslag från lignoshop. Men jag valde movento och jag undrar lite varför du valde tandem? Jag köpte 700mm med mjukstängning och fullutdrag. Dessa var lite billigare (36eur per par istället för 39eur) än tandem och dessutom ratade för 60kg istället för 50kg. Dessutom har de mer justeringsmöjligheter.F Fisk3n skrev:Jo jag förstår hur du tänker. En hög maximera låda kostar ju 499kr, så då blir det billigare att bygga den själv om man inte räknar med tiden det tar att bygga den. En maximera låg låda kostar 299kr, så den kostar ju lika mycket som att bygga den själv.
Dock så är Ikea uteslutet för mig då jag ej vill vara låst av måtten på deras lådor. Mina skåp är 700 djupa så mina lådor är djupare än Ikeas, sen köpte jag 50kgs expansionsbeslag, då jag tänkte att 30kgs blir för klent. Många och tunga saker i vissa av lådorna.
Så då finns ju alternativet att köpa expansionsbeslag utan helutdrag, vilket är det billigaste. Dock det sämsta alternativet, då man gärna vill få överblick i hela lådan.
Sista alternativet och det mest flexibla är att bygga allt själv med lösa expansionsbeslag. Kan vara samma pris som Ikeas färdiga lådor, men passar deras lådor ej till det man skall göra så får man kolla på andra alternativ. Sist jag kollade runt i Sverige efter blums produkter tyckte jag det var väldigt dyrt, så 30euro för 1par lådbeslag blir det bästa och billigaste alternativet för mig.
Så har jag resonerat i alla fall. Inte super billigt att bygga skåp själv om man jämför med Ikea, men mycket flexiblare iaf!
Hoppas bara att jag inte missat något och varför du valde tandem istället för movento?
Kul! Hoppas det går bra med dina skåp!
Det kan hända att det är jag som ej har tänkt eller undersökt allt kollade på moventoskenor någon gång när jag planerade köksbygge, men vill minnas att de var dyrare än tandem, så körde på tandemskenor när jag byggde köket och skåpen inne i huset. Nu körde jag på tandem för det var det jag hade använt förut. Sidjusteringen kan ju vara go att ha, då tandemskenor är saknar den.
Sen har jag ingen aning om kvaliteten skiljer på movento/tandem. Livslängd kanske varierar?
Men det är nog du som har tänkt lite längre än jag. Helt klart bör man gå på de billigare alternativet !
Det kan hända att det är jag som ej har tänkt eller undersökt allt kollade på moventoskenor någon gång när jag planerade köksbygge, men vill minnas att de var dyrare än tandem, så körde på tandemskenor när jag byggde köket och skåpen inne i huset. Nu körde jag på tandem för det var det jag hade använt förut. Sidjusteringen kan ju vara go att ha, då tandemskenor är saknar den.
Sen har jag ingen aning om kvaliteten skiljer på movento/tandem. Livslängd kanske varierar?
Men det är nog du som har tänkt lite längre än jag. Helt klart bör man gå på de billigare alternativet !
Enligt blum så är dom mer eller mindre identiska förutom att movento har mer justeringsmöjligheter. På theofils är movento lite dyrare så det kanske beror på något annat. Sjukt att dom kostar 900kr för ett par på theofils. Mindre än halva priset från Tyskland.F Fisk3n skrev:Kul! Hoppas det går bra med dina skåp!
Okej! Jo då får man nog gå på movento, särskillt när priset är bättre!V vectrex skrev:
Japp, det är helt galet så mycket det skiljer i pris mellan Tyskland och Sverige!
Blum har sjuka påslag. Jag har precis byggt ett eget kök och tog in pris på 16 par movento lådskenor och 30st gångjärn för överfalsluckor. Offerten direkt från blum skulle de ha 15000 ink moms för kalaset. En polare som har eget snickeri köpte ut åt mig istället exakt samma grejer fast jag fick betala 6500 ink moms.
Otroligt vilket bygge och vilket jobb. Måste vara ett skolboksexempel på hur ett husbygge ska utföras!
Jag fastnade lite för hur du gjorde när du la golven. Hade du något smart knep för att undvika att skruva i golvvärmen?
Jag fastnade lite för hur du gjorde när du la golven. Hade du något smart knep för att undvika att skruva i golvvärmen?
TackH husdrömmar89 skrev:
Jag gjorde mitt bästa för att det skulle bli så bra som möjligt !
Angående golvvärmen så ligger mina slingor längst ner i plattan på isoleringen. Skruvarna till golvet går ner ca 3cm i plattan, så jag är inte ens i närheten av golvslingorna med skruven har man ytlig golvvärme kan det vara ett alternativ att lägga 15mm plywood först som du sedan skruvar golvet i!
Har läst massor i tråden idag.
(Har även följt den tidigare)
Mycket inspirerande att läsa och se hur du jobbat på och fått till ett mycket vackert och stiligt hus.
En av de bästa trådarna på bh.
Hoppas att du laddat upp batterierna ordentligt och inte är i närheten av ” väggen” längre.
//AA
(Har även följt den tidigare)
Mycket inspirerande att läsa och se hur du jobbat på och fått till ett mycket vackert och stiligt hus.
En av de bästa trådarna på bh.
Hoppas att du laddat upp batterierna ordentligt och inte är i närheten av ” väggen” längre.
//AA
Helt klart! Mycket lärorik och kul läsning, tack för svar!