Det går frammåt. Nu är jag nästan klar. Det som återstår är slipning samt behandling.

Bänkskiva blev som sagt en DIY historia. Klyvde till stavar som var 30mm höga. Dessa limmades ihop till en stor skiva.

Verkstad med trä och maskiner, inklusive fräs och hörselskydd, redo för hantverksarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med öppen låda, verktyg, träbänk, dammsugarslang, fönster och Coronapack med flaskor.
Skapa konto

När allt var ihoplimmat så planade jag den med fräsen. Detta tog sin tid men resultatet blev bra. Efter jag hade kört över med fräsen några vändor så fick bandslipen göra det sista. Det blir en hel del vändkanter av fräsen, men går lätt att slipa bort med bandslipen.
Ett obehandlat träbord i en verkstad, kopparör, eluttag, betonggolv och snickarverktyg synliga.
Skapa konto

Ett litet test montage i garaget. Blir bra detta :) Träarbetsbänk med två skåp i ett garage, bakom står en gräsklippare.
Skapa konto
Träskåp med dörr, svart knopp, i verkstadsmiljö, säckar och orange arbetskläder i bakgrunden.
Skapa konto
Ett träskåp i en verkstad, enkel design, förvaring, svart knopp, oorganiserade hyllor i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 31 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättesnyggt!!!

Klart :)

Behandlingen blev tillslut en Osmo hårdvaxolja med vitt pigment!

Jag har några brädor kvar så det blir nog några skärbrädor av dessa!

Långt, laminatbänkskiva i arbetsrum, verktyg och kablar i bakgrunden, renoveringsprojekt pågår.
Skapa konto
Trägolv och en stängd lucka med svart knopp, synliga träådror och skarvar, vertikal bild.
Skapa konto
Träskrivbord med två skåp, neutralt rum, en del av en person till vänster.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 29 till
  • Laddar…
Jag blir mållös när jag ser det fina hantverket.

• Gilla
Kustvägen och 2 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Jag blir mållös när jag ser det fina hantverket.
Tack. Ja jag blev väldigt nöjd :)

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Godkväll!

Denna veckan har gått i snickeriets stjärntecken och jag har äntligen fått börja med lite fin snickeri. Först på snickerilistan är att tillverka en dörr och en port till garaget. Detta för att få garaget tätt och uppvärmt så att jag kan flytta ut mina maskiner till garaget. Just nu befinner de sig i vardagsrummet inne i huset.

Det har hänt rätt mycket denna veckan, sambon med sina föräldrar körde flera lass till tippen i lördags, och den enorma hög med virke som låg på tomten är nu nästan borta. I fredags fick jag leverans av golvet till plan 1, alla lister till plan 1, råspont till Väggarna på plan 2, samt 2 buntar gips. Kanon dag att få leverans när det regnade hela dagen. Hela fredagskvällen spenderades med att bära in material. Jag var lagom mör i kroppen när jag var klar med det. Sen har även min kollega på jobbet varit förbi och hjälpt mig i helgen. Han enklade väggarna på plan 2, råspont och gips på ena sidan av alla väggar. Så nu är det fritt fram att dra elen där uppe med!

Jag själv har spenderat veckan med att bygga dörren och porten till garaget. Dörren blev jag klar med men porten är inte riktigt färdig.

Råspont och gips på plan 2.
[bild] [bild]

Håll i hatten, nu blir det onödigt mycket bilder på dörrtillverkning.

Bitarna till dörrramen sågas till rätt profil.
[bild]

Kontroll passning mot karm.
[bild]

Sedan skruvas bitarna ihop till en ram.
[bild] [bild]

Sedan 1 lager plywood på utsidan.
[bild]

Därefter vänds dörrbladet och isoleras samt 1 lager gips. (Ei30 krav på denna dörr)

[bild]

Ett lager Plast.
[bild]

För att sedan spika på 1 lager plywood på insidan. Alla spikar mäts in med omsorg. Plywooden blir färdig insida. Den ska dock målas.
[bild]

Nu vänds dörrbladet igen och pärlspont spikas på som utvändigt ytskikt.

[bild]

Längst ner på dörren ska det sitta en plåt. Har fräst bort lite av panelen för att skicka in den bakom. [bild]

Kontroll passning mot karm. Gångjärns placering och låskista ritas ut på dörr och karm.
[bild]

Mall för gångjärnsfräsning tillverkas.
[bild]

Mallen fungerar mer än väl.
[bild]

Slutblecket fräses in.
[bild]

Passar som hans i Greta.

[bild]
Snyggt!
Är du nöjd med konstruktionen av dörrarna och portarna? Eller har dom slagit sig? En del skriver att det krävs alu-plåt för formstabilitet.
Vändlimmade du delar till ramen?

P plan-g skrev:
Snyggt!
Är du nöjd med konstruktionen av dörrarna och portarna? Eller har dom slagit sig? En del skriver att det krävs alu-plåt för formstabilitet.
Vändlimmade du delar till ramen?
Tack! Dörrarna och portarna fungerar fortfarande lika bra som när dom var nya. Inte slagit sig något över huvud taget.

Ramen är tillverkat av fingerskarvat virke, så det är inget som behöver vändlimmas.

Någon aluskiva behövs nog ej, men mina dörrar sitter väl skyddade under tak och det är kanske därför de fungerar fortfarande

F Fisk3n skrev:
Dörren provmonteras i ett dörrhål i huset. Nu ska låskustan fräsas in.

[bild] [bild]

Hans i Greta igen.
[bild]

Hål för trycke och cylinder borras. Tyvärr fick jag hålet till cylindern lite fel och får åtgärda med en större täckbricka.

[bild]

Klart! Nu ska den grundmålas och sedan monteras.
[bild]

Nu dags för porten som är 30x25 i storlek. Två större dörrblad ska tillverkas.

Karm till porten på samma sätt som dörren. [bild]

Bitar till dörrramarna sågas till rätt profil.
[bild]

Sedan skruvas de ihop till en ram. Använder mig av lite kreg grejer som jag har köpt.
[bild]

Färdig ram till det vänstra dörrbladet.
[bild]

Ett lager plywood på utsidan.
[bild]

För att sedan vändas och isoleras.
[bild]

Sedan plast och ett lager plywood på insidan.
[bild] [bild]

Sedan vänds bladet igen och pärlspont spikas på utsidan.
[bild]
Nu var det färdigt för denna vecka. Återkommer nästa söndag igen. Tack för mig.
Hej, gryjmt snyggt. Vad är det för virke du har använt till stommarna i dörrarna och karmarna?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.