Hej igen!

Första uppdateringen när vi bor i huset. Vi trivs väldigt bra här.

Jag har nu byggt trappform och igår gjöt vi trappan till plan 2. En enorm succé! Nu slipper vi springa på stege upp till plan 2 utan nu har vi en trappa att gå i. Känns riktigt lyxigt. Det var väldigt kul att forma trappa,jag har aldrig gjort det förut. Men hur svårt kan det vara?

Jag började med att täcka golvet med 4mm plywood för att skydda golvet under.
Plywood med uppritade linjer för trappformen i ett pågående byggprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På plywood en ritade jag ut alla steg, fick rita om allt en gång då jag tyckte trappan blev för brant först. Jag gick efter trappmodellen (2 sättsteg+1 plansteg= 63cm)
Plywoodgolv med uppritade linjer för trappsteg och en träplanka som förlaga.
Skapa konto

Sedan var det bara att börja forma. Jag började med stolpen i mitten.
Nybyggd trätrappa i en hemmiljö med plywood på golvet och vitvägg till vänster.
Skapa konto

Sedan en formsida till till vänster, därefter ritade jag ut trappan på väggarna och formsidorna. Ej någon tydlig bild på detta, men jag lodade upp alla streck på plywooden i golvet upp på väggarna, sen ritade jag av steghöjderna.

Sedan skruvade jag en 45*95 i innersvängen och yttersvängen.
Nybyggd träform för en trappa under konstruktion med plywoodgolv och verktyg i ett hus.
Skapa konto

Sen var det bara att bräda på, ett jävla sågande var det. Svårt att få det riktigt tätt och snyggt med denna metod, men det går förhållandevis enkelt. Hela trappa ska spacklas och målas så det gör inget om undersidan inte blir helt silkeslen.

Nybyggd trätrappa under konstruktion med verktyg och en skruvask på ett trappsteg.
Skapa konto

Nybyggd trätrappa under konstruktion med verktyg och en person som arbetar på ett steg.
Skapa konto

Underformen klar. När den var klar skruvade jag fast en bockrygg i mitten på trappan underifrån och stämpade upp den.
Ovanifrån bild på en nyligen gjuten spiraltrappa i trä under konstruktion, plywood synligt, utan räcken.
Skapa konto

Därefter blev det i lite fel ordning. Nu skulle jag egentligen armerat trappan först, men hade ingen armering hemma, så jag gjorde stegen först, och armering efter.

Stegen var enkla att mäta ut och skruva fast.

Nybyggd trätrappa under konstruktion inne i ett hus, med synlig plywood och stödstrukturer.
Skapa konto
Nybyggd trätrappa under konstruktion i ett hus, omgiven av träreglar och formar.
Skapa konto
Ovanifrån bild av en nyligen gjuten spiraltrappa i trä under konstruktion med synliga formar och stöttelement.
Skapa konto

Sedan fick jag lossa några steg så jag fick ner armeringmattorna.

När vi gjöt trappan fick jag hjälp av två styva grabbar från jobbet. De blandade betongen och bar in det åt mig, så skötte jag själva gjutningen. 75säckar grovbetong gick det åt. Det tog ca 4 timmar att gjuta trappan.
Närbild av trappsteg under konstruktion med gjutet betong mellan träformsidor.
Skapa konto

Nybyggd, oavslutad trätrappa med gjutformar och stödstrukturer i en byggmiljö.
Skapa konto

Och idag så rev jag framsidan på stegen. Ska vänta ett tag med att riva de bärande delarna på formen så trappan får härda ordentligt först.

Barn går nerför nyligen gjuten betongtrappa med träformar inuti ett hem under renovering.
Skapa konto

Nybyggd spiraltrappa i betong inuti ett hus, visas innan spackling och målning.
Skapa konto

Fantastiskt kul att ha en trappa! Riktigt nöjd blev jag med den! Nästa steg i huset är att börja spackla tak och väggar på plan 2, det börjar jag med nästa vecka!

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Bengt Larsson och 43 till
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
Hej igen!

Första uppdateringen när vi bor i huset. Vi trivs väldigt bra här.

Jag har nu byggt trappform och igår gjöt vi trappan till plan 2. En enorm succé! Nu slipper vi springa på stege upp till plan 2 utan nu har vi en trappa att gå i. Känns riktigt lyxigt. Det var väldigt kul att forma trappa,jag har aldrig gjort det förut. Men hur svårt kan det vara?

Jag började med att täcka golvet med 4mm plywood för att skydda golvet under.
[bild]
På plywood en ritade jag ut alla steg, fick rita om allt en gång då jag tyckte trappan blev för brant först. Jag gick efter trappmodellen (2 sättsteg+1 plansteg= 63cm)
[bild]
Sedan var det bara att börja forma. Jag började med stolpen i mitten.
[bild]
Sedan en formsida till till vänster, därefter ritade jag ut trappan på väggarna och formsidorna. Ej någon tydlig bild på detta, men jag lodade upp alla streck på plywooden i golvet upp på väggarna, sen ritade jag av steghöjderna.

Sedan skruvade jag en 45*95 i innersvängen och yttersvängen.
[bild]

Sen var det bara att bräda på, ett jävla sågande var det. Svårt att få det riktigt tätt och snyggt med denna metod, men det går förhållandevis enkelt. Hela trappa ska spacklas och målas så det gör inget om undersidan inte blir helt silkeslen.

[bild]
[bild]

Underformen klar. När den var klar skruvade jag fast en bockrygg i mitten på trappan underifrån och stämpade upp den.
[bild]

Därefter blev det i lite fel ordning. Nu skulle jag egentligen armerat trappan först, men hade ingen armering hemma, så jag gjorde stegen först, och armering efter.

Stegen var enkla att mäta ut och skruva fast.

[bild] [bild] [bild]

Sedan fick jag lossa några steg så jag fick ner armeringmattorna.

När vi gjöt trappan fick jag hjälp av två styva grabbar från jobbet. De blandade betongen och bar in det åt mig, så skötte jag själva gjutningen. 75säckar grovbetong gick det åt. Det tog ca 4 timmar att gjuta trappan.
[bild]
[bild]

Och idag så rev jag framsidan på stegen. Ska vänta ett tag med att riva de bärande delarna på formen så trappan får härda ordentligt först.

[bild]
[bild]

Fantastiskt kul att ha en trappa! Riktigt nöjd blev jag med den! Nästa steg i huset är att börja spackla tak och väggar på plan 2, det börjar jag med nästa vecka!
Helvete, vilket jävla jobb och bra jobbat

• Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Häftigt och kunna gjuta en trapp mitt i huset utan att allt annat blir geggigt och förstört!

• Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
Jisses...

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Coolt, hur är den fäst i övervåningen?

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Helvete, vilket jävla jobb och bra jobbat
Tack, Ja det var ett jävla jobb haha!

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
C cap skrev:
Häftigt och kunna gjuta en trapp mitt i huset utan att allt annat blir geggigt och förstört!
Ja det gäller att hålla betongen där den ska vara :)

N Noseone skrev:
Coolt, hur är den fäst i övervåningen?
Har letat fast 8mm järn i valvet samt Betongvägen. Ca 20st järn. Sen ska det byggas väggar under hela trappan i stort sett då det blir ett förråd under den.

• Gilla
Zezoz och 2 till
  • Laddar…
Sakta men osäkert fortsätter arbetet här i huset. Försöker att arbeta på dagar med dåligt väder, så blir det familjetid på dagarna med fint väder. Inte alltid möjligt att styra det så, men lite iaf. Det läggs bara en bråkdel av tiden på husarbete nu som innan vi flyttade in.

Jag har nu format av trappan och börjat bygga väggarna under. Det blir ett litet förråd under trappan. Dörren in i förrådet blir bara 7x19, så det blir inte så stort.

Betongtrappa under konstruktion med trävägg och plats för förråd under trappstegen.
Skapa konto
Pågående arbete att bygga en vägg under en trappa som leder till ett litet förråd med OSB-panel och betongdetaljer.
Skapa konto
Oavslutad trappa i ett renoveringsprojekt med synliga betongsteg och väggar under konstruktion, samt en liten dörröppning till framtida förråd.
Skapa konto
Pågående bygge av ett litet förråd under en trappa med träspånskivor och ofärdiga gipsskivor på väggarna.
Skapa konto

Nu ska jag bara passa in några gipsskivor på väggarna så är den färdig för att spacklas!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad blir det för ytbeläggning i trappan?

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad blir det för ytbeläggning i trappan?
Jag tänkte spackla och måla trappan vit. Sen uppe på stegen är tanken att limma samma furugolv som det ligger i huset. Räcket blir nog någon smideshistoria, lite oklart än så länge.

• Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Gokväll, nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här. Projektet går lite på halvfart, däremot har vi spenderat betydligt mer till med familj och vänner.

Här kommer nu en liten uppdatering på vad som har hänt. Jag har mest hållt på med att spackla trappan och plan 2. Trappan är färdigspacklad, plan 2 är nästan helt färdigspacklad med. Idag grundmålade jag faktiskt 2 sovrum. Känns skönt att kunna börja måla lite då spacklandet känns nästan som ett evighetsjobb!

Här är trappan spacklad 2 gånger med gipsbruk samt 2 gånger med väggspackel. Gick rätt bra att få till den välvda formen på frihand.
Renoveringsprojekt med spacklade och grundmålade trappsteg och vägg under trappan.
Skapa konto

Därefter 1 lager grundfärg. Inne i förrådet under trappan ser det ut som att jag har målat väggarna och taket.

Renoveringsprojekt av en trappa som är spacklad och grundmålad, med arbetsmaterial synligt.
Skapa konto

Sedan kläs den med lister och paneler likt de andra rummen.
En delvis renoverad trappa med spackling och grundfärg i ett hem under renovering.
Skapa konto

En färdigspacklad trappa med en burk grundfärg och spackelverktyg, redo för målning.
Skapa konto

Ett kompispar till oss råkade få en dörr över som lyckligtvis passade i vårat dörrhål. Detta är en gammal dörr som skall renoveras.
Renoveringsprojekt med spacklad och grundmålad trappa, en gammal dörr samt halvfärdiga lister och paneler.
Skapa konto

Listverken grundade. Såhär ser trappan ut idag.
Renoveringsprojekt med en spacklad och grundmålad trappa och en gammal dörr i behov av renovering.
Skapa konto

På plan 2 är över 2 sovrum slipade och grundmålade.
Renoverat rum med nyspacklade och grundmålade väggar, målarverktyg synliga.
Skapa konto

Ska försöka jobba på lite nu så att allt måleriarbete är klart innan semestern.

• Gilla
boschkenta och 30 till
  • Laddar…
Nu var det riktigt länge sedan jag kikade in här. Lite har hänt sedan jag uppdaterade senast. Dock så har jag mest legat på latsidan tyvärr då jag har varit nått djävulsk trött. När jag uppdaterade förra gången var jag nog inte långt från att gå in i väggen. Det tänkte jag inte på då, men nu i efterhand så förstår jag hur sleten jag verkligen var. Jag jobbade nog på med huset fram till början på juni sen kände jag att nu pallar jag ej mera. Hade då hållt på att jobba som en dåre i 1 år och 3 månader. Så det är först nu som jag har börjat ta tag i bygget igen.

Just nu håller jag på att göra åt allt material som vi har liggandes, så köper vi in mer material när det väl behövs. Har ingen riktigt tidsplan på när det ska vara färdigt, utan det blir klart när det blir klart helt enkelt.

Det som jag har gjort sedan jag uppdaterade sist var att måla färdigt övervåningen. Väggar och tak är färdigstrukna. Så nästa steg i processen är att lägga golvvärme och golv på övervåningen. Men just nu är jag ute i garaget och bygger en verkstadsbänk. Jag hade massa MDF skivor liggandes som jag bygger en ny verkstadsbänk av. Under byggtiden byggde jag mig en provisorisk arbetsbänk av lite råspontbrädor och reglar. Denna ersätts nu av skåp med lådor samt att jag ska få upp lite hyllor i garaget.

Hade några skivor limfog över, så några fönstersmygar på plan 2 är klara. Fönsterbrädans rundning har radien av en snusdosa.
Renoverad övervåning med nymålat rosa vägg och vitt fönster med ny fönsterbräda i trä.
Skapa konto
Närbild på MDF-skivor och en rulle röd golvvärmeledning i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto
Hantverksbänk under konstruktion av MDF-skivor med cirkelsåg och verktyg i ett garage under renovering.
Skapa konto

Dörren under trappan är en gammal dörr, denna skrapades och slipades ren, sedan lite ny färg på den. Skrapad och slipad gammal träarbetsbänk i ett garage med verktyg och MDF-skivor i bakgrunden.
Skapa konto

Sen arbetsbänken till garaget. Rev den gamla arbetsbänken idag och satte dit de nya skåpen. I veckan ska jag fixa en bänkskiva. Jag har beställt Blum expansionsbeslag till lådorna, tyvärr är dessa restade. Lite jobb med lådfronter och luckor kvar. Ska även bygga ihop skåpen i hörnet.

Verkstadsbänk under konstruktion av MDF-skivor med verktyg och byggmaterial i en verkstad.
Skapa konto

Verkstadsbänk under konstruktion av MDF-skivor med hyllplan och vitmålade lådor i ett garage.
Skapa konto
En halvfärdig verkstadsbänk gjord av vita skåp och trähyllor i ett garage.
Skapa konto
Halvfärdiga vita MDF-verkstadsbänkar med öppna hyllor i ett garage.
Skapa konto

Oklart när nästa uppdatering blir, känner mig betydligt piggare och gladare nu än vad jag gjorde i maj månad. Förhoppningsvis dröjer inte allt för länge!

• En verkstadsbänk under konstruktion i ett rörigt garage med MDF-skivor och verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 44 till
  • Laddar…
Kul med en uppdatering, jag gillar dina lådor! :)

Jobba när det är kul, och låt det ta den tid det tar.

• Gilla
Fisk3n och 2 till
  • Laddar…
Du har gjort en så sjuk resa med ditt bygge och ska vara mer än stolt.
Jätte bra att du backar och tar de lugnare. Allt blir ju roligare då =)

Välmående är de vi alltid ska ha i fokus även om stressen finns där att jag "måste" bli klar.

• Gilla
Fisk3n och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.