Martin_B
S swirve skrev:
Jag hade det som en punkt i kontrollplanen för min tillbyggnad under utförande elarbeten. Kommuninspektören skulle ha in intyget för att ge slutbeskedet.
Krävde de verkligen ett intyg? Har hört att ingen kollar det där. När i tid var detta och vilken kommun?

S
Martin_B Martin_B skrev:
Krävde de verkligen ett intyg? Har hört att ingen kollar det där. När i tid var detta och vilken kommun?
Kollade lite, det var KA som ville se intyg för att verifiera kontrollplanen. Det var typ ett år sen.

Martin_B
S swirve skrev:
Kollade lite, det var KA som ville se intyg för att verifiera kontrollplanen. Det var typ ett år sen.
Tänkte väl det :)

Låter mer rimligt.

S
Martin_B Martin_B skrev:
Tänkte väl det :)

Japp, låter mer rimligt.
Fast indirekt blir det ju ett krav för slutbeskedet!

Martin_B
S swirve skrev:
Fast indirekt blir det ju ett krav för slutbeskedet!
Ja fast det beror väl i så fall på hur KA har utformat kontrollplanen och/eller hur pass noggrann KA är.

KA kanske nöjer sig med att titta okulärt och höra att arbetet var utfört av yrkeskunnig eller något.

Sen tar ju kontrollen slut där. Slutbesked ger väl kommunen om KA har godkänt helt enkelt, oavsett om KA's godkännande egentligen är korrekt eller ej, just eftersom kommunen inte granskar KA och dennes handlingar.

S
Ja exakt! Nu hade vi en mycket seriös KA med en seriös kontrollplan. Han har varit besiktningsman länge, bor i närheten och gillar gamla hus så det var klockrent att ha honom som KA!

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
F Fisk3n skrev:
2. Jag har dock lovat sambon att vi ska gifta oss när huset är klart, så vem vet. Hon kanske gör klart allt där uppe själv.
Smart!
Ett hus blir ju aldrig klart :devilish:

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Helt sjukt grym läsning denna tråd är för en som gillar gör det själv projekt! One man army osv med en mycket hjälpsam familj.

Med all dokumentering bara från denna tråden kan du mycket väl göra en "gör det själv" bok med mycket bilder, text, tips, tankar och idéer omkring det.
Men man får tacka och buga för allt du bjöd på här!
Stort lycka till med resten och familjen

• Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Vilket fantastik arbete ni har gjort, en stor milstolpe i livet!
Vilka gångjärn har du använt till draglådorna i köket? skulle det vara möjligt att få några närbilder på det?

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
D dehus skrev:
Vilket fantastik arbete ni har gjort, en stor milstolpe i livet!
Vilka gångjärn har du använt till draglådorna i köket? skulle det vara möjligt att få några närbilder på det?
Tack :)

Det är blums expansionsbeslag. Tandem heter dom. Köpte gångjärn och beslag från Tyskland, betydligt bättre pris där !

https://www.blum.com/se/sv/products/runnersystems/tandem/overview/

Finns även bra beskrivningar och monteringsanvisning från blum. Denna serie finns med dämpning och utan dämpning.

Nackdelen är att de kostar en del, men de funkar väldigt bra. Går mjukt och fint, samt att de inte syns över huvudtaget.

Ska försöka ta lite bilder på dom i veckan!

@Fisk3n Har du tips på någon bra butik i Tyskland som säljer dem? Typ där du köpte dem? ;) Är på jakt efter några stycken till ett bygge.

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
@Fisk3n Har du tips på någon bra butik i Tyskland som säljer dem? Typ där du köpte dem? ;) Är på jakt efter några stycken till ett bygge.
Japp, det är klart jag har!

Lignoshop.de

https://www.lignoshop.de/index.php?lang=0&cl=search&searchparam=Tandem

Dock är allt på tyska. Google translate funkar ganska bra, men jag dubbelkollade allt typ 3 ggr innan jag beställde!

• Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Jag åkte förbi din Kåk nu i veckan, och det ser ju fint ut, ditt garage skulle man ju vilja ha...
Allt ser ju lite trist ut nu med en trädgård som inte är klar, skall bli intressant att åka förbi till hösten igen och se det mer färdiga huset med trädgård...

Ja nu är allt väldigt grått och trist. Längtar till när våren kommer och gräset börjar växa! Nu är ju trädgården mest sörja efter allt regnande!

F Fisk3n skrev:
Ja nu är allt väldigt grått och trist. Längtar till när våren kommer och gräset börjar växa! Nu är ju trädgården mest sörja efter allt regnande!
Tur att ni har byggt på en höjd... :):):)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.