Jo du, det blir så fint och varmt om fötterna va det också

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Jävlar vad fint! Jag har typ ett ställe i mitt hus jag är riktigt nöjd. Måste bli en fröjd för dig att kunna gå runt och leendes titta på allt imponerande fina.

Varför blir det interimistiskt? Vad saknas?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Martin_B
F Fisk3n skrev:
Ni får slåss om vem som får första huset :)
Ange tid och plats bara :rofl:

Martin_B
F Fisk3n skrev:
Jag har heller ingen erfarenhet av luckbyggnation förutom det jag har gjort. Men stålet blev inte slött på det jag har gjort. Däremot skulle jag rekommendera att köpa 2 stål, så har man 1 stål för profilen och 1 för kontraprofilen. Jag fick skruva om mått stål mellan fräsningarna och det är lite trist.

Annars var det inga konstigheter tycker jag. Tänkt på att rikta virket nogrannt så blir det hur bra som helst. Lägg gärna upp lite bilder på det :)
Ser ut att ha blivit otroligt bra, och det är första gången säger du? Imponerande!

Jag står i valet och kvalet mellan Shakerluckor med raka kanter och profilerade luckor som du har. Men de bör ju fogas ihop på något bra sätt så de blir stadiga och inte hänger.

Om jag inte tänker fel så är inte alla profiler och kontraprofiler byggbara av samma stål fast i annorlunda ordning, för det borde väl bero på profilen? Eller tänker jag fel? Och i så fall så kanske man helt enkelt automatiskt blir tvungen att köpa profil och kontraprofil ändå, så man har en av varje.

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Måste hålla med alla föregående talare och instämma i hyllningskören. Jäkligt fint och häftigt bygge att följa. Jag och min fru skaffade ett hus med renoveringsbehov för ett år sen och sakta men säkert vågar vi oss på större saker med mottot "att våga misslyckas". Dock tar allt en jäkla tid när huset är från 50-talet och det mesta är lite snett, utan att ha gjort något innan är det svårt att veta vart man kan tumma på nogrannheten och vart man måste vara supernoga. Men kul trots allt!

Måste ändå säga att jag blev helt ställd när du skrev hur lite det var kvar. Så många saker har jag typ kvar i ett sovrum när jag anser mig vara klar ;).. Haha, jäkligt inspirerande att se och läsa oavsett, hoppas ni får många fina år i erat nya hus!

• Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ser ut att ha blivit otroligt bra, och det är första gången säger du? Imponerande!

Jag står i valet och kvalet mellan Shakerluckor med raka kanter och profilerade luckor som du har. Men de bör ju fogas ihop på något bra sätt så de blir stadiga och inte hänger.

Om jag inte tänker fel så är inte alla profiler och kontraprofiler byggbara av samma stål fast i annorlunda ordning, för det borde väl bero på profilen? Eller tänker jag fel? Och i så fall så kanske man helt enkelt automatiskt blir tvungen att köpa profil och kontraprofil ändå, så man har en av varje.
Japp, första gången jag bygger luckor!

Jag använde mig av detta stålet
https://www.toolab.se/produkt/Cobolt-Kontraprofilfras-Rundad-D43-Not4-S8mm

Kontraprofilen är ju alltid samma som profilen fast uppochner. Nu kan ju inte alla stål plockas isär som detta. Men det hade varit smidigt om man hade haft ytterligare ett stål, så hade man en profil och en kontraprofil.

Shakerluckor gillar jag. De kan du göra i klyvsågen om du vill bespara dig några kronor.

Något jag tänkte på med var att köpa ett stål som tillåter en spegel i grövre dimension. Det stålet jag hade fräser för en 4mm spegel. Men jag hade gärna gått upp till 6mm. Inte för att luckorna blev dåliga på något vis med 4mm speglar, men grövre dimensioner känns alltid bättre!

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
J JonathanFlod skrev:
Måste hålla med alla föregående talare och instämma i hyllningskören. Jäkligt fint och häftigt bygge att följa. Jag och min fru skaffade ett hus med renoveringsbehov för ett år sen och sakta men säkert vågar vi oss på större saker med mottot "att våga misslyckas". Dock tar allt en jäkla tid när huset är från 50-talet och det mesta är lite snett, utan att ha gjort något innan är det svårt att veta vart man kan tumma på nogrannheten och vart man måste vara supernoga. Men kul trots allt!

Måste ändå säga att jag blev helt ställd när du skrev hur lite det var kvar. Så många saker har jag typ kvar i ett sovrum när jag anser mig vara klar ;).. Haha, jäkligt inspirerande att se och läsa oavsett, hoppas ni får många fina år i erat nya hus!
Tack för dom fina orden!

Hoppas man kan bidra med någon inspiration!

Tänk på att lite snett är också rakt, ingen har någonsin mått dåligt över några väggar som lutar litegrann!

• Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
H
Snyggt!! Kämpe :) Hur ser budgeten ut & har du vågat dig på någon summering? :)

H Haget skrev:
Snyggt!! Kämpe :) Hur ser budgeten ut & har du vågat dig på någon summering? :)
Tack :)

Satt faktiskt härom dagen på internetbanken och summerade ihop allt. Hittils har det kostar 2,1miljoner. Dock är det några tunga räkningar kvar att betala så cirka 2,4m kostar det exklusive tomt. Då återstår ytskikt på plan 2, badrummet på plan 2, samt även en trappa. Så mellan 2,5-2,6miljoner landar vi på när allt är klart, exklusive tomt.

• Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
Äntligen söndag igen kan man säga denna gången! Imorgon är det besiktning klockan 15:00. Då kommer kommunen på besök och förhoppningsvis får vi ett interimistisk slutbesked. Sambon är lagom sugen på att flytta in nu kan jag säga. Denna veckan har det inte hänt så mycket. Jag har monterat duschväggarna, brandvarnare, listat porten och fönster i garaget. Annars har det mest varit städning och köra till tippen. Har även fått lite vila denna helgen. Det har nog inte hänt förut att jag kan sätta mig ner redan klockan 15:17 en söndag och börja skriva på veckans uppdatering. Så kort fattat har det varit en ganska lugn vecka, med mest städning på schemat. Känns bra att inte ha behövt stressa ihop det sista i huset, utan jag har kunnat arbeta i lugn och ro och hinna med det som skulle göras.

Blir det godkänt imorgon av kommunen kan jag gläjda er som får ångest på söndagkvällarna med att det ej blir några mera uppdateringar på ett tag. Vi kommer nämnligen att vila ett tag innan vi tar tag i plan 2. Oklart hur lång denna vila blir, kan bli allt från 1v till 2 månader. Vi kommer helt enkelt att känna efter när enegrin och suget kommer tillbaka och först då tar vi tag i plan 2. Jag har dock lovat sambon att vi ska gifta oss när huset är klart, så vem vet. Hon kanske gör klart allt där uppe själv. På plan 2 är alla väggarna uppe, så det är mest ytskickt som ska göras, samt ett badrum som är rätt stort.

Denna söndag tog jag med mig våran systemkamera ihopp om att kunna ta lite bättre bilder än vad det blir med mobilen. Bilderna är på slutresultatet. Ligger fortfarande kvar lite strädprylar inomhus. håll till godo.

Garaget invändigt. Lider av förvaringsbrist för tillfället. Ser ut som kriget.
Ett rymligt garage med rörinstallationer, arbetsbänk och en liten flicka som leker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett garage med trädgårdstraktor, sopkärl och oorganiserade förvaringsartiklar, visande utrymmesbrist.
Skapa konto
Ett stort arbetsbänk i ett garage med verktyg och byggmaterial under, upplyst av takbelysning, och med en fönster.
Skapa konto

Inne i huset.

Sovrummet
Nymonterat fönster i ett nyrenoverat ljust och tomt rum med trägolv.
Skapa konto

Hallen när man kollar in mot köket.
Nyrenoverat rum med obehandlat trägolv och vita dörrar som leder till trädgården.
Skapa konto

Vardagsrummet
Nyrenoverat rum med trägolv och vita panelväggar, fönster med utsikt och en stege i bakgrunden.
Skapa konto

Badrummet. Duschväggarna monterades i veckan. Blandaren som vi ville ha är restad hos rörmockaren, så just nu har vi en provisorisk blandare.
Nyrenoverat badrum med vit och beige kakel, handfat i mintgrön kommod och monterad duschvägg synlig i spegeln.
Skapa konto

Nyrenoverat badrum med kaklade väggar, duschhörna med glasdörrar, toalett och fönster med utsikt.
Skapa konto

Tvättstugan.
Nyligen installerat kök med gröna skåp, vit kakel och inbyggd tvättmaskin.
Skapa konto

Köket
Nyrenoverat kök med gröna skåp, vita kakelväggar och trägolv, ej fullt färdigställt.
Skapa konto

Utvändigt
Carport med bil och hus i ljusgrön färg med vita knutar och röd takpannor, med byggmaterial vid sidan.
Skapa konto

Husränna mellan två delar av ett ljusgrönt hus med en grusslinga, en skottkärra och utomhuslampa.
Skapa konto

Nyrenoverat ljusgrönt hus med röda takpannor och vit snickeridetaljer, redo för slutbesiktning.
Skapa konto

Nybyggt hus med ljusgröna väggar och rött tak, uppfarten är inte färdigställd och det är verktyg vid entrén.
Skapa konto

Nyrenoverad fasad på hus med dubbla dörrar och fönster, omgiven av grusuppfart.
Skapa konto

Ljust målat tvåvåningshus med rött tak och vitlister, gräsplätt framför och stege vid väggen.
Skapa konto

Husets hörn med fönster och stegar mot en nyfärdig fasad, inomhus städning pågår.
Skapa konto

Nyrenoverat ljusgrönt hus med vita fönster och dörrar samt ett rött tegeltak, omgivet av en obebyggd mark.
Skapa konto

Nyligen uppfört hus i ljusgrön färg med rött tak, källargarage, och några personer framför.
Skapa konto

Renoverat tvåvåningshus med turkost träfasad och rött tegeltak i landsbygdsmiljö.
Skapa konto

Jag får tacka för alla fina kommentarer. Nu vet jag inte när jag söndagsuppdaterar igen, men det har varit väldigt kul att dela med sig av detta lite udda projekt. Hoppas ni har gillat det!

Tack för mig!

• Gilla
  • Wow
Bengt Larsson och 84 till
  • Laddar…
Väldigt kul att se och följa. Ta tid att vila och njuta lite med familjen. När väl arbetslusten ligger på igen så glöm inte bort tråden, det är en risk när man tar paus :)

• Gilla
Fisk3n och 1 till
  • Laddar…
Nära en selfie där ;)
Det är riktigt fint, och väntar tålmodigt på nästa uppdatering den dagen den kommer

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Martin_B
F Fisk3n skrev:
Äntligen söndag igen kan man säga denna gången! Imorgon är det besiktning klockan 15:00. Då kommer kommunen på besök och förhoppningsvis får vi ett interimistisk slutbesked. Sambon är lagom sugen på att flytta in nu kan jag säga. Denna veckan har det inte hänt så mycket. Jag har monterat duschväggarna, brandvarnare, listat porten och fönster i garaget. Annars har det mest varit städning och köra till tippen. Har även fått lite vila denna helgen. Det har nog inte hänt förut att jag kan sätta mig ner redan klockan 15:17 en söndag och börja skriva på veckans uppdatering. Så kort fattat har det varit en ganska lugn vecka, med mest städning på schemat. Känns bra att inte ha behövt stressa ihop det sista i huset, utan jag har kunnat arbeta i lugn och ro och hinna med det som skulle göras.

Blir det godkänt imorgon av kommunen kan jag gläjda er som får ångest på söndagkvällarna med att det ej blir några mera uppdateringar på ett tag. Vi kommer nämnligen att vila ett tag innan vi tar tag i plan 2. Oklart hur lång denna vila blir, kan bli allt från 1v till 2 månader. Vi kommer helt enkelt att känna efter när enegrin och suget kommer tillbaka och först då tar vi tag i plan 2. Jag har dock lovat sambon att vi ska gifta oss när huset är klart, så vem vet. Hon kanske gör klart allt där uppe själv. På plan 2 är alla väggarna uppe, så det är mest ytskickt som ska göras, samt ett badrum som är rätt stort.

Denna söndag tog jag med mig våran systemkamera ihopp om att kunna ta lite bättre bilder än vad det blir med mobilen. Bilderna är på slutresultatet. Ligger fortfarande kvar lite strädprylar inomhus. håll till godo.

Garaget invändigt. Lider av förvaringsbrist för tillfället. Ser ut som kriget.
[bild] [bild] [bild]

Inne i huset.

Sovrummet
[bild]

Hallen när man kollar in mot köket.
[bild]
Vardagsrummet
[bild]

Badrummet. Duschväggarna monterades i veckan. Blandaren som vi ville ha är restad hos rörmockaren, så just nu har vi en provisorisk blandare.
[bild]
[bild]

Tvättstugan.
[bild]

Köket
[bild]

Utvändigt
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Jag får tacka för alla fina kommentarer. Nu vet jag inte när jag söndagsuppdaterar igen, men det har varit väldigt kul att dela med sig av detta lite udda projekt. Hoppas ni har gillat det!

Tack för mig!
Det blir ju nästan FÖR bra :D

(y)(y)(y)

Inte funderat på att starta egen byggfirma? Så effektiv som du är så lär du ju tjäna grova pengar!

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Mäkta stolta ska ni vara, väldigt fint hus.

• Gilla
Fisk3n
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Väldigt kul att se och följa. Ta tid att vila och njuta lite med familjen. När väl arbetslusten ligger på igen så glöm inte bort tråden, det är en risk när man tar paus :)
Japp, ska försöka vila. Snart 1 vecka i nya huset och jag börjar gå ner i varv nu.

Kommer inte glömma tråden sen ! Var riktigt kul att uppdatera och dela med mig. Fick mycket bra respons och sen kan det vara kul att ha dokumentationen i framtiden :)

• Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.