265 610 läst · 442 svar
266k läst
442 svar
Villa Karlsson
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 922 inlägg
Hur funkar Nilfisk dammsugaren för dig?
Bra sug/blås?
Bra sug/blås?
Det är inte helt dumt att bygga betonghus faktiskt, många har varit skeptiska till detta bygge. Men det är inte så avancerat som det låterMartin_B skrev:
Japp, stegljud från övervåningen är typ obefintliga.
Nybyggare
· Stockholm
· 373 inlägg
Otroligt snyggt! Har du använt extra torrt virke till luckornas ramar? Det finns ingen risk att de slår sig lite?F Fisk3n skrev:Nu har söndagskvällen anlänt återigen. Här kommer veckans uppdatering!
Tvättställskåpet på plats.
[bild]
Skåpen i tvättstugan på plats. Har missat dokumentationen på detta, men nu är det på plats
[bild]
I garderoben kommer kulvert och inkommande vatten in. Ska bygga en löstagbar låda över rören när det är färdigkopplat.
[bild]
Diskbänk
[bild]
Sedan lite kakel. En kompis hjälpte till med kaklandet.
[bild]
Kakel i köket.
[bild]
Fogat och avtäckt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Vardagsrummet har varit måleriverkstad denna veckan med.
Speglarna målas på båda sidor innan luckorna limmas ihop.
[bild]
Sedan limmas dom ihop.
[bild]
[bild]
Sedan rundas kanterna på luckorna i fräsen.
[bild]
Och sen grundfärg och 3 lager färg. Blir en väldans massa målande. Min far var målarmästare och målade luckorna.
[bild]
[bild]
Sedan monteras gångjärn på luckorna. Kreg hade en smidig grej för detta!
[bild]
Sedan monteras lådfronter och luckor. Blev jävligt nöjd med resultatet. 2 av luckorna blev skeva när jag limmade ihop dom, så jag får tillverka 2 nya!
Tvättställ i badrummet. Saknas knoppar.
[bild]
Tvättstugan.saknas knoppar och luckstopp.
[bild]
Köket
[bild]
Skafferi, frys och kyl.
[bild]
Medlem
· Kalmar
· 139 inlägg
Riktigt bra blir det! Bygger du ett likadant till mig sen?
Jag är grymt imponerad av hur mycket du får gjort och hur mycket du gör helt själv, t.o.m köksluckor osv. - och jag är inte allt för lätt att imponera påF Fisk3n skrev:
Tänkte också bygga egna luckor, samt egna stommar till dessa, och har tittat på just Cobolt frässtål från Toolab.
Klarade du dig med ett stål till alla luckor utan att den blev slö? Vissa stål är ju sämre än andra så, och jag har ingen erfarenhet av just Cobolt.
Märker att du gör allt för att hålla arga snickaren på avstånd.
Att ge sig på en sådan byggahus projekt själv där projektledaren, inköparen, snickaren, konstruktören osv är en o samma person samtidigt som det redan finns ett småbarn och ännu ett på väg (precis fött) med dess och fruns behov tillfredsställda är bland oss vanliga människor ett kamikaze uppdrag.
Har botaniserat ett tag i forumet efter att ha blivit husägare. Att det finns såna duktiga hantverkare kvar i världen inger hopp om framtiden för eventuella behov av just sådan.
För att hälla lite smolk i bägaren så ökar du mindervärdeskomplex-statistiken en aning varje söndag, åtminstone med en 1.
Hatten av!
Att ge sig på en sådan byggahus projekt själv där projektledaren, inköparen, snickaren, konstruktören osv är en o samma person samtidigt som det redan finns ett småbarn och ännu ett på väg (precis fött) med dess och fruns behov tillfredsställda är bland oss vanliga människor ett kamikaze uppdrag.
Har botaniserat ett tag i forumet efter att ha blivit husägare. Att det finns såna duktiga hantverkare kvar i världen inger hopp om framtiden för eventuella behov av just sådan.
För att hälla lite smolk i bägaren så ökar du mindervärdeskomplex-statistiken en aning varje söndag, åtminstone med en 1.
Hatten av!
Har köpt planhyvlat virke från bygghandeln. Fick hem ett parti med fint virke, knappt någon kvist på 70m virke, samt väldigt tätt mellan årsringarna. Dess brädor fick sedan vila i uppvärmt garage ca 2 månader innan jag började såga i dom.Krokkodriljo skrev:
Förhoppningsvis slår dom sig inte, tror inte det. Men man vet aldrig!
Jag har heller ingen erfarenhet av luckbyggnation förutom det jag har gjort. Men stålet blev inte slött på det jag har gjort. Däremot skulle jag rekommendera att köpa 2 stål, så har man 1 stål för profilen och 1 för kontraprofilen. Jag fick skruva om mått stål mellan fräsningarna och det är lite trist.Martin_B skrev:Jag är grymt imponerad av hur mycket du får gjort och hur mycket du gör helt själv, t.o.m köksluckor osv. - och jag är inte allt för lätt att imponera på
Tänkte också bygga egna luckor, samt egna stommar till dessa, och har tittat på just Cobolt frässtål från Toolab.
Klarade du dig med ett stål till alla luckor utan att den blev slö? Vissa stål är ju sämre än andra så, och jag har ingen erfarenhet av just Cobolt.
Annars var det inga konstigheter tycker jag. Tänkt på att rikta virket nogrannt så blir det hur bra som helst. Lägg gärna upp lite bilder på det
Tack för dom fina orden! Ja, att bygga hus med småbarn och familj är nog inget hållbart i längden! Nu har detta gått väldigt bra för oss. Innan vi började bygga så bestämde vi oss för att det är bygget som är prioriterat i första hand. Familj och vänner får vi ta när vi har tid.L Libelle skrev:Märker att du gör allt för att hålla arga snickaren på avstånd.
Hatten av!
Sen de dagarna när vi har kunnat vara tillsammans på bygget allihopa har det varit fantastiskt kul. Dock så är de dagarna väldigt få.
Duktiga hantverkare kommer nog bli en bristvara i framtiden när alla vill jobba med datorer
Söndagkväll återigen och nu sitter jag här med bara ett fåtal bilder från veckan!
Det har varit en väldigt händelserik vecka. Elektrikern var här i onsdags och kopplade in elen i huset och garaget.
Ventilationaren körde igång aggregatet i fredags och justerade in ventilationen.
Rörmokaren började på i fredags med att koppla ihop vatten och avlopp, tyvärr fick han åka på annat efter halva dagen, så han gör klart det på måndag.
Jag själv kommer knappt på vad jag har gjort i veckan. Golven är slipade och behandlade 2 gånger med hårdvaxolja. Har satt upp det sista stupröret, samt en del röjning.
Kommunen kommer och besiktigar huset den 27/1 och förhoppningsvis får vi ett interimistisk slutbesked och får flytta in.
Har tyvärr inte tagit så mycket bilder denna veckan.
Men nu lyser det i köket
Golven slipades
Slipa slipa slipa
Sen omso hårdvaxolja
Nästa vecka ska jag få dit den sista listen i huset, golvlisten mellan klinkers och trägolven, en köksfläkt och ett par duschväggar. Sen är det 2 fönsterbrädor i garaget, samt att porten ska listas. Sen är det tamejfan färdigt. Tacka fan för det!
Det har varit en väldigt händelserik vecka. Elektrikern var här i onsdags och kopplade in elen i huset och garaget.
Ventilationaren körde igång aggregatet i fredags och justerade in ventilationen.
Rörmokaren började på i fredags med att koppla ihop vatten och avlopp, tyvärr fick han åka på annat efter halva dagen, så han gör klart det på måndag.
Jag själv kommer knappt på vad jag har gjort i veckan. Golven är slipade och behandlade 2 gånger med hårdvaxolja. Har satt upp det sista stupröret, samt en del röjning.
Kommunen kommer och besiktigar huset den 27/1 och förhoppningsvis får vi ett interimistisk slutbesked och får flytta in.
Har tyvärr inte tagit så mycket bilder denna veckan.
Men nu lyser det i köket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golven slipades
Logga in
Skapa konto
Slipa slipa slipa
Logga in
Skapa konto
Sen omso hårdvaxolja
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa vecka ska jag få dit den sista listen i huset, golvlisten mellan klinkers och trägolven, en köksfläkt och ett par duschväggar. Sen är det 2 fönsterbrädor i garaget, samt att porten ska listas. Sen är det tamejfan färdigt. Tacka fan för det!