Står väl amperetal på skylten?
toppen, så då borde det funka fint med en som går mellan 6,3 till 10 ampere? eller hur mycket över matematiskt "rätt" bör man ligga?
Här kan man själv räkna ut strömförbrukningen på en motor : https://www.inchcalculator.com/horsepower-to-amps-calculator/
Effektfaktorn cos φ ser ut att stå på skylten på din motor men det är lite otydligt.
Effektfaktorn cos φ ser ut att stå på skylten på din motor men det är lite otydligt.
Hur är formeln för effekt när det är trefas?Hammarskallen skrev:
P = U * I * cosφ * √3.
P = 4000 W
U = 400 V
I = ? A
Antag cosφ = 1
I = P / (U * √3)
4000 / (400 * √3) = 5,77
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit:
När jag räknar med hästkrafter direkt och att 1 hp är lika med 745,7 W så får jag följande,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi kan alltså konstatera att strömmen blir minst 7A, troligen högre på grund av friktions och värmeförluster.
Och när pumpen tillverkades så var nätspänningen 380V mot dagens 400, så motorns styrka är nog en aning större än 6,5 hästkrafter. ca 6,84 hästkrafter får jag det till.
*Down the rabbit hole*
Och när pumpen tillverkades så var nätspänningen 380V mot dagens 400, så motorns styrka är nog en aning större än 6,5 hästkrafter. ca 6,84 hästkrafter får jag det till.
*Down the rabbit hole*
Redigerat:
Du kan schablonmässigt gå in med effektfaktor 0.8 och verkningsgrad 0.8 i din beräkning så hamnar du i häradet Hammarskallen nämner och även då vettigt med skyddet TS valt med område 6.3-10 A.Demmpa skrev: