Hej, vi har en skitpump som körs med enbart kontaktor idag, men vi vill installera ett MOTORSKYDD. Det jag vet är att den är på 6,5 hp och går på 3-fas.

• Blå skitpump med röd knapp och metallplatta på sidan, dammig yta och rostiga detaljer; del av renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står väl amperetal på skylten?

• Gilla
Adam-Hagberg
  • Laddar…
6,5 HP = 4 kW = 5,8 A

• Gilla
Adam-Hagberg
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Står väl amperetal på skylten?
Tyvärr står det inte mer än så!

Demmpa Demmpa skrev:
6,5 HP = 4 kW = 5,8 A
Borde väl bli uppåt 9 ampere?

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
toppen, så då borde det funka fint med en som går mellan 6,3 till 10 ampere? eller hur mycket över matematiskt "rätt" bör man ligga?

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
Det räcker att ställa den på märkströmmen på skylten. Det är den högsta strömmen som kan förekomma. Men i och med att det saknas får du prova dig fram.

Vrid ner det tills det löser ut och vrid sedan upp det lite grann.

• Gilla
Adam-Hagberg
  • Laddar…
G
Det ser ut som pumpen är från en tid när saker byggdes för att hålla, och även gick reparera när de till sist gick sönder. Väl värd att vara rädd om.

• Gilla
Adam-Hagberg
  • Laddar…
G
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Borde väl bli uppåt 9 ampere?
Hur är formeln för effekt när det är trefas?

P = U * I * cosφ * √3.
P = 4000 W
U = 400 V
I = ? A
Antag cosφ = 1

I = P / (U * √3)
4000 / (400 * √3) = 5,77

Skärmdump av en kalkylatorapp som visar uträkningen 4000 ÷ (400 × √3), med resultatet 5,7735062919.
Skapa konto

Edit:
När jag räknar med hästkrafter direkt och att 1 hp är lika med 745,7 W så får jag följande,
Kalkylatorn på mobilskärm visar beräkning av effektformeln för trefas med hästkrafter: (6,5×745,7) ÷ (400×√3) = 6,996.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Det som står på skylten är den avgivna mekaniska effekten på axeln. Det går inte att räkna direkt på den även om den ger viss information.

Den tillförda elektriska är alltid högre eftersom det blir förluster på vägen.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
G
Vi kan alltså konstatera att strömmen blir minst 7A, troligen högre på grund av friktions och värmeförluster.
Och när pumpen tillverkades så var nätspänningen 380V mot dagens 400, så motorns styrka är nog en aning större än 6,5 hästkrafter. ca 6,84 hästkrafter får jag det till.
*Down the rabbit hole*

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur är formeln för effekt när det är trefas?

P = U * I * cosφ * √3.
P = 4000 W
U = 400 V
I = ? A
Antag cosφ = 1

I = P / (U * √3)
4000 / (400 * √3) = 5,77

[bild]

Edit:
När jag räknar med hästkrafter direkt och att 1 hp är lika med 745,7 W så får jag följande,
[bild]
Du kan schablonmässigt gå in med effektfaktor 0.8 och verkningsgrad 0.8 i din beräkning så hamnar du i häradet Hammarskallen nämner och även då vettigt med skyddet TS valt med område 6.3-10 A.

• Gilla
Adam-Hagberg och 1 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Det ser ut som pumpen är från en tid när saker byggdes för att hålla, och även gick reparera när de till sist gick sönder. Väl värd att vara rädd om.
I detta fall är det en äkta Skitpump, tömmer Svartvatten från en tank på en båt:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.