64 563 läst · 195 svar
65k läst
195 svar
Vilket märke på elverktyg är bäst?
Eh, va? AEG hör inte i närheten ihop med de andra märkena ovan. AEG är ett minst lika bra om inte bättre än Ryobi och mäter sig ibland med DeWalt och Makita.Unikt namn skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
AEG levererade den första bärbara borrmaskinen 1898 och är ett välrenommerat europeiskt kvalitetsmärke och inte jämförbart med Kina produkter som ex Meec och Biltema.richardtenggren skrev:
Har aldrig använt Milwaukee men har hört att det skall hålla hög kvalitet. Antar att Milwaukee är högre klassat än AEG som i sin tur är högre än Ryobi?
Tycker personligen AEG håller lika bra kvalitet som DeWalt och Makita. Gillar dock Makita och skulle nog ta mig en tankeställare att välja det om jag fick.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 191 inlägg
Tyvärr behöver du uppdatera dina åsikter kring AEG, i alla fall på elverktygsfronten...K kaffetorsk skrev:AEG levererade den första bärbara borrmaskinen 1898 och är ett välrenommerat europeiskt kvalitetsmärke och inte jämförbart med Kina produkter som ex Meec och Biltema.
Har aldrig använt Milwaukee men har hört att det skall hålla hög kvalitet. Antar att Milwaukee är högre klassat än AEG som i sin tur är högre än Ryobi?
Tycker personligen AEG håller lika bra kvalitet som DeWalt och Makita. Gillar dock Makita och skulle nog ta mig en tankeställare att välja det om jag fick.
I början, när TTI köpte AEG (minns inte från vem, men AEG tillverkade åt bla Atlas Copco innan) så hade de en del teknik som inte fanns hos TTI, vissa Milwaukee och AEG-skruvdragare (från 2008-2010 typ) blev sedan exakt lika, fast i olika färger..
Sedan började förfallet, och idag är AEG placerat mellan TTIs "prosumer" verktyg Milwaukee och budget-Ryobi. Det är absolut bättre än meec (biltema är svårt att ha en åsikt om, vem köper dem när de byter batterifäste varannan vecka?), men nån superkvalitet är det inte...
Tyvärr är dessutom deras "6-års garanti" ett skämt.. Jag felanmälde ett registrerat verktyg på deras hemsida, och fortfarande, efter typ 6 månader, har ingen från AEG hört av sig.. Den närmaste auktoriserade serviceverkstaden ligger typ 10 mil bort och svarar inte på mail eller telefon...
Jag sade inte att det vara samma klass bara att de håller liknande kvalitet. Det finns ju såklart en anledning till varför Makita är något högre prissatt i jämfört med AEG. Med kniven mot strupen skulle jag som långvarig användare av AEG kanske ändå välja Makita. Men det har inget att göra med att AEG skulle vara låg kvalitet. Bara för att ett märke har högre klass gör ju inte ett annat märke dålig i kvalitet.Forlowt skrev:
Ja, man höjde kvaliteten på Milwaukee med köpet av AEG.Dan_Johansson skrev:Tyvärr behöver du uppdatera dina åsikter kring AEG, i alla fall på elverktygsfronten...
I början, när TTI köpte AEG (minns inte från vem, men AEG tillverkade åt bla Atlas Copco innan) så hade de en del teknik som inte fanns hos TTI, vissa Milwaukee och AEG-skruvdragare (från 2008-2010 typ) blev sedan exakt lika, fast i olika färger..
Sedan började förfallet, och idag är AEG placerat mellan TTIs "prosumer" verktyg Milwaukee och budget-Ryobi. Det är absolut bättre än meec (biltema är svårt att ha en åsikt om, vem köper dem när de byter batterifäste varannan vecka?), men nån superkvalitet är det inte...
Tyvärr är dessutom deras "6-års garanti" ett skämt.. Jag felanmälde ett registrerat verktyg på deras hemsida, och fortfarande, efter typ 6 månader, har ingen från AEG hört av sig.. Den närmaste auktoriserade serviceverkstaden ligger typ 10 mil bort och svarar inte på mail eller telefon...
Jag argumentera bara utifrån min (och andras) erfarenhet att AEG håller kvalitet i paritet med andra tillverkare typ Makita, Bosch etc. Allt handlar väl ändå om vilken typ av användare man är.
För icke proffs och hemmabyggare är jag tveksam till att klassa Ryobi som lågbudget, eftersom Ryobi har både duglig kvalitet och bra användarvänlighet, iaf en klass bättre än verkliga lågbudgetmärken typ Meec och liknande. Därför lite komiskt hur man vill lägga AEG i samma klass som dessa
Redigerat:
K kaffetorsk skrev:Jag sade inte att det vara samma klass bara att de håller liknande kvalitet. Det finns ju såklart en anledning till varför Makita är något högre prissatt i jämfört med AEG. Med kniven mot strupen skulle jag som långvarig användare av AEG kanske ändå välja Makita. Men det har inget att göra med att AEG skulle vara låg kvalitet. Bara för att ett märke har högre klass gör ju inte ett annat märke dålig i kvalitet.
Ja, man höjde kvaliteten på Milwaukee med köpet av AEG.
Jag argumentera bara utifrån min (och andras) erfarenhet att AEG håller kvalitet i paritet med andra tillverkare typ Makita, Bosch etc. Allt handlar väl ändå om vilken typ av användare man är.
För icke proffs och hemmabyggare är jag tveksam till att klassa Ryobi som lågbudget, eftersom Ryobi har både duglig kvalitet och bra användarvänlighet, iaf en klass bättre än verkliga lågbudgetmärken typ Meec och liknande. Därför lite komiskt hur man vill lägga AEG i samma klass som dessa
Absolut. Aeg har väl några roliga lösningar som ingen annan har.
Men aeg känns inte som det slår genom alls här, vet en som använder det. Bosch blå har så många roliga kampanjer att dom är svåra att undvika. Jag upplever att Bosch blå är högre kvalitet än aeg.
Jag kör mest AEG. Jag hade några AEG-maskiner på den tiden dom var blåa, i princip var kopior på Milwaukee/Atlas Copco och höll bra kvalitet i förhållande till priset. Den blå skruvdragaren med vändbart batteri är fortfarande den bästa jag har haft, men tiden har sprungit ifrån den. Nu har jag bara nyare orangea maskiner och upplever kvaliteten helt ok. Bättre än de Ryobi och liknande jag har provat iallafall. Jag har ganska få batteridrivna maskiner, så jag har inte fastnat i något batteriträsk och måste hålla mig till en tillverkare av den anledningen som tur är...
Största 'problemet' jag upplever med många fabrikat i det lite billigare segmentet är inte hållfastheten och livslängden, utan att den del verktyg tenderar att bli ganska klumpiga jämfört med dyrare alternativ. Det är överdesignade skal med utstickande detaljer och gummiprylar här och där.
Största 'problemet' jag upplever med många fabrikat i det lite billigare segmentet är inte hållfastheten och livslängden, utan att den del verktyg tenderar att bli ganska klumpiga jämfört med dyrare alternativ. Det är överdesignade skal med utstickande detaljer och gummiprylar här och där.
Redigerat:
AEG får ofta bra betyg i olika tester som görs, ibland bäst i test. Skillnaderna mellan märken som DeWalt, Makita, Bosch och AEG är oftast marginella.Forlowt skrev:
AEG är heller inte alls lika utbrett på marknaden som dessa märken och säljs i princip bara hos några enstaka svenska säljare. Bauhaus har nyligen avslutat försäljningen av AEG i sina butiker för att bara erbjuda dem på nätet. Förhoppningsvis får jag väl tillägga.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 191 inlägg
Den stora skillnaden är att TTI sågott som enbart har tillverkning i Kina..K kaffetorsk skrev:AEG får ofta bra betyg i olika tester som görs, ibland bäst i test. Skillnaderna mellan märken som DeWalt, Makita, Bosch och AEG är oftast marginella.
AEG är heller inte alls lika utbrett på marknaden som dessa märken och säljs i princip bara hos några enstaka svenska säljare. Bauhaus har nyligen avslutat försäljningen av AEG i sina butiker för att bara erbjuda dem på nätet. Förhoppningsvis får jag väl tillägga.
Makita gör en hel del verktyg i Japan, och Stanley B&D som äger deWalt tillverkar lite här och var, både USA och senaste verktyget jag köpte (en sticksåg) var tillverkat i Mexiko....
...men då jämför man med roybi, meec och biltema gissar jag. Kanske någon grön Bosch.K kaffetorsk skrev:
Skulle du jämföra med Blå bosch, Festool, Milfåke etc så gissar jag att AEG inte vinner något alls. Vilket heller inte är så konstigt, de senare är tänkta för hantverkare och de första är tänkta för konsumenter.
Jag skulle vilja påstå att alla märken i denna prisklass är likvärdiga. Att tillverka en borrmaskin eller såg är inget svårt. Välj den som du tycker passar dig och dina behov.K kaffetorsk skrev:AEG får ofta bra betyg i olika tester som görs, ibland bäst i test. Skillnaderna mellan märken som DeWalt, Makita, Bosch och AEG är oftast marginella.
Är övertygad av att 9 av 10 kan hålla sig vid ett märke/ batterisystem. Finns ingen anledning att ''cherrypicka'' olika verktyg efter märke när dom är såpass likvärdiga.
Redigerat:
Man skulle kunna säga allt som görs i Kina är inte skit, men det mesta skit som görs är från KinaDan_Johansson skrev: