64 590 läst · 195 svar
65k läst
195 svar
Vilket märke på elverktyg är bäst?
Jag drar bara slutsatsen att AEG har tillräcklig bra kvalitet och användarvänlighet att deras maskiner kan mäta sig med vissa semiproffsmaskiner. Vilket både backas upp av långvarit användande, specs och objektiva tester.MathiasS skrev:
K kaffetorsk skrev:
Du tycker inte så att testet är lite skevt då gsa 18v32 är mindre lik aeg bus18bl .. helt olika prisklasser.
Gsa 18v-li hade varit bättre att jämföra med.
Säger inte att det är super stor skillnad på dessa maskiner men det är underhållande löjligt test som utförts.
Oavsett tigersåg blir alla bättre av ett lenox blad IAF
Precis vad jag säger. De som påstår att det är stor skillnad på dessa maskiner och att AEG inte håller kvalitet har fel.Forlowt skrev:Du tycker inte så att testet är lite skevt då gsa 18v32 är mindre lik aeg bus18bl .. helt olika prisklasser.
Gsa 18v-li hade varit bättre att jämföra med.
Säger inte att det är super stor skillnad på dessa maskiner men det är underhållande löjligt test som utförts.
Oavsett tigersåg blir alla bättre av ett lenox blad IAF
De flesta märken har ju sina speciella fördelar som passar individuella behov. Betalar du det dubbla får du såklart bättre kvalitet.
Men aeg är sämre än det mesta, kanske något sämre än ryobiK kaffetorsk skrev:
useless skrev:
Har lagt märke till att Bosch ofta får ganska dåligt betyg, fattar inte varför men jag är partisk som fan.
Det är alltid slagdragare som testas också, ofta mäter man bara hur snabbt något skruvas in och eventuellt hur många vilket har liten eller ingen inverkan på hur maskinen faktiskt fungerar över tid
Plastchuck verkar dra ner betyget i många tester/recensioner på borrskruvdragare.Forlowt skrev:Har lagt märke till att Bosch ofta får ganska dåligt betyg, fattar inte varför men jag är partisk som fan.
Det är alltid slagdragare som testas också, ofta mäter man bara hur snabbt något skruvas in och eventuellt hur många vilket har liten eller ingen inverkan på hur maskinen faktiskt fungerar över tid
Ja, de flesta tester på t ex youtube är ganska intetsägande för den normala konsumenten. Visst kan man sålla bort rent dåliga maskiner, men bland de som är bra blir det just såna saker som hur snabbt man skruvar i 20 st 10mm franska träskruvar som avgör placeringen.
En del seriösa testare brukar dock ta upp saker som viktfördelning, hur bra maskinen ligger i handen, upplevd kvalitetskänsla, etc och det är nog viktigare parametrar i praktiken om man inte har som yrke att skruva i franska träskruvar.
En del seriösa testare brukar dock ta upp saker som viktfördelning, hur bra maskinen ligger i handen, upplevd kvalitetskänsla, etc och det är nog viktigare parametrar i praktiken om man inte har som yrke att skruva i franska träskruvar.
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"
Träskruv T6S A4 rostfri FAST
Montering av grövre material i trä
515 kr inkl moms
Läs mer
Jo, men så brukar det vara. Såg någon som var otroligt imponerad över Milvåkejs skruvknack, att den både var snabbast, särskilt med 12 Ah-batteri, och hellre brann upp än gav upp. Men att han inte tyckte om att använda den då avtryckaren (med i princip on/off-funktion) klämde fingret varje gång..useless skrev:Ja, de flesta tester på t ex youtube är ganska intetsägande för den normala konsumenten. Visst kan man sålla bort rent dåliga maskiner, men bland de som är bra blir det just såna saker som hur snabbt man skruvar i 20 st 10mm franska träskruvar som avgör placeringen.
Tänker även att särskilt en professionell french screwer uppskattar att den ligger bra i handen
AEG är bara ett varumärke numera. Varumärket ägs av Electrolux som använder det för vissa av sina produkter, och hyr ut märket till andra tillverkare ibland.K kaffetorsk skrev:
För ganska många år sen behövde jag borra igenom en liten betongmur. Jag provade med min gamla "slagborrmaskin" (en B&D tror jag) som inte orkade speciellt många millimeter per timme.Viktor.J skrev:
Så jag köpte en grön Bosch borrhammare som klarade uppgiften galant. Sen dess har jag inte behövt använda den som borrhammare (och knappt som borrmaskin heller eftersom min skruvdragare klarar de flesta av mina borrningsbehov).
Det hade varit slöseri med pengar att köpa en dyrare, men förhoppningsvis bättre, borrhammare, men om jag hade varit rikare hade jag nog gjort det eftersom jag är en verktygsfetischist i smyg.
En del behöver verkligen toppkvalitet (t.ex. om de bygger ett hus utan speciellt mycket hjälp av andra) medan andra villhöver toppkvalitet. Det senare är, som jag skrivit tidigare, helt OK, men en del av oss måste tyvärr kompromissa eftersom pengar är en begränsad resurs.
Beror på lite i ditt fall om målet var att behålla så är det säkert lönsamt.P pmd skrev:För ganska många år sen behövde jag borra igenom en liten betongmur. Jag provade med min gamla "slagborrmaskin" (en B&D tror jag) som inte orkade speciellt många millimeter per timme.
Så jag köpte en grön Bosch borrhammare som klarade uppgiften galant. Sen dess har jag inte behövt använda den som borrhammare (och knappt som borrmaskin heller eftersom min skruvdragare klarar de flesta av mina borrningsbehov).
Det hade varit slöseri med pengar att köpa en dyrare, men förhoppningsvis bättre, borrhammare, men om jag hade varit rikare hade jag nog gjort det eftersom jag är en verktygsfetischist i smyg.
En del behöver verkligen toppkvalitet (t.ex. om de bygger ett hus utan speciellt mycket hjälp av andra) medan andra villhöver toppkvalitet. Det senare är, som jag skrivit tidigare, helt OK, men en del av oss måste tyvärr kompromissa eftersom pengar är en begränsad resurs.
Jag har köpt verktyg och haft under en renovering och sen sålt dom för en mindre förlust, det hade inte gått med Bosch grön eller annat billigare skräp