Ett märke får monopol och tar över hela marknaden, vilket?

  • Antal röster
    2 663
  • Omröstningen stängd .
K kaffetorsk skrev:
Man skulle kunna säga allt som görs i Kina är inte skit, men det mesta skit som görs är från Kina ;)
För mig handlar det inte om kvalitet, utan snarare att stödja företag som inte lägger alla ägg i Kina-korgen...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Jag skulle vilja påstå att alla märken i denna prisklass är likvärdiga. Att tillverka en borrmaskin eller såg är inget svårt. Välj den som du tycker passar dig och dina behov.
Är övertygad av att 9 av 10 kan hålla sig vid ett märke/ batterisystem. Finns ingen anledning att ''cherrypicka'' olika verktyg efter märke när dom är soppas likvärdiga.
Mer eller mindre. Folk drar lätt för stora växlar när de jämför olika maskiner som om skillnaderna skulle vara så enormt stora. Tillverkare med ett mått av kvalitetstänk vet såklart vad de gör och hur mycket de kan ta för en maskin. Priserna är såklart (oftast) ett gott riktmärke för kvalitet.

MathiasS MathiasS skrev:
...men då jämför man med roybi, meec och biltema gissar jag. Kanske någon grön Bosch.

Skulle du jämföra med Blå bosch, Festool, Milfåke etc så gissar jag att AEG inte vinner något alls. Vilket heller inte är så konstigt, de senare är tänkta för hantverkare och de första är tänkta för konsumenter.
Kanske. Jag vill dock minnas ha sett något test där AEG slagit även typ Makita och liknande. Åtminstone i prisvärde och kvalitet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För mig handlar det inte om kvalitet, utan snarare att stödja företag som inte lägger alla ägg i Kina-korgen...
Det kan du absolut ha en poäng i. Jag köper exempelvis hellre något från Japan än från Kina. Men om kvaliteten är likvärdig och prisskillnaden stor till förmån för något tillverkat i Kina är det för de flesta inte lika lätt att motivera detta principiella tankesätt.
 
X xxx.maws skrev:
Jag skulle vilja påstå att alla märken i denna prisklass är likvärdiga
Ja men alla märken som räknas upp är inte i samma prisklass.....
 
Hoppas trådlyftaren satte popcornen i halsen..
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men alla märken som räknas upp är inte i samma prisklass.....
Nej men semipromärken som Makita, Dewalt, Blå Bosch, AEG, Hikoki, Metabo, Milwaukee etc konkurrerar nog mer eller mindre med varandra och sig själva.

Sen har vi ju rena proffsmärken. Typ Hilti, festool, Flex kanske räknas dit (Mindre arsenal, mer specificerade inom områden)
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Hade AEG prylar. De gick sönder, bytte till Makita. Väldigt nöjd!

har också några Blå bosch på sladd som jag bytt mot Makita.

aeg och gröna bosch placerar jag i samma kategori och det är typ hemmafix och små renovering. black n decker och Ryobi och liknande är mer hemmafix bara.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
AEG excenterslip BEX18-225 slår Festool, Bosch Blå och Makita i test.

AEG tigersåg BUS18 slår Bosch blå i test.

AEG cirkelsåg BKS18 BL slår Bosch blå, DeWalt i test.

Vilket skit :crysmile:
 
K kaffetorsk skrev:
AEG excenterslip BEX18-225 slår Festool, Bosch Blå och Makita i test.

AEG tigersåg BUS18 slår Bosch blå i test.

AEG cirkelsåg BKS18 BL slår Bosch blå, DeWalt i test.

Vilket skit :crysmile:
Jag har både excenterslipen och tigersågen. Excenterslipen slår inte den festool som jag testat och tigersågen slår inte den millwauke och den makita jag testat. Men de har varit billigare.

Dessa testar är inte så mycket värda i min mening, de kan vara köpta, dåligt utförda etc.

Som tur är får man köpa vad man vill och snickra med. Jag väljer inte AEG mer iallfall :)
 
Sittställning
K kaffetorsk skrev:
AEG excenterslip BEX18-225 slår Festool, Bosch Blå och Makita i test.

AEG tigersåg BUS18 slår Bosch blå i test.

AEG cirkelsåg BKS18 BL slår Bosch blå, DeWalt i test.

Vilket skit :crysmile:
Vilken av Bosch tigersåg ?

Vilken av Bosch cirkelsåg?

Kul att du ger modell men bara på ena hållet
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
K kaffetorsk skrev:
AEG excenterslip BEX18-225 slår Festool, Bosch Blå och Makita i test.

AEG tigersåg BUS18 slår Bosch blå i test.

AEG cirkelsåg BKS18 BL slår Bosch blå, DeWalt i test.

Vilket skit :crysmile:
Ja, vilket skittest! Läste första testet du inte länkar till:
https://www.bäst-i-test.se/excenterslipmaskin#p-aeg-bex18-125
Det är ett test av maskiner med helt olika användningsområden blandat hej vilt och så koras en vinnare? Riktigt oseriöst. De enskilda testerna verkade informativa men att sedan ranka dem inbördes blir ju helt missvisande :sick:
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
K kaffetorsk skrev:
AEG excenterslip BEX18-225 slår Festool, Bosch Blå och Makita i test.

AEG tigersåg BUS18 slår Bosch blå i test.

AEG cirkelsåg BKS18 BL slår Bosch blå, DeWalt i test.

Vilket skit :crysmile:
Tror du att man kan dra någon slutsats av det faktum att det bara är i "Bäst-i-test"-testerna som AEG vinner över Festool och andra proffsverktyg?

Jag undrar om de har en aning om vad de egentligen testar.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Bosch gex 18v-125 slår aeg med hästlängder är min åsikt.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Vilken av Bosch tigersåg ?

Vilken av Bosch cirkelsåg?

Kul att du ger modell men bara på ena hållet
Jag är lite lat, men varsågod
GSA (PROFESSIONAL) 18V 32
GKS (PROFESSIONAL) 55+GCE
 
Kaffetorsk är AEG torsk. Inget att bråka om, cirkulera, somna om, gå vidare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.