Ett märke får monopol och tar över hela marknaden, vilket?

• Antal röster
    2 663
  • Omröstningen stängd .
P Petgre1028 skrev:
Kör Bosch blå, men vete sjutton om inte Roybi hade dugt lika bra. Tigersåg, 1 timme per år. osv.
Pris lägre, de flesta nyttjar sin maskin minimalt. Handlar mer om att HA när det behövs för oss vanliga Svenssons? Eller handlar det om status för oss som tror vi är hantverkare, men där vi inte helt riktigt matchar helt?
Nej det handlar om feelgood när prylarna ska användas. För egen del används de flesta verktygen betydligt oftare än hos medelsvensson men jag väljer generellt lite bättre verktyg för jag vet att det är roligare att använda dessa än billigt krafs. Även om jag kan få liknande slutresultat.

Status känns helt ointressant, ju färre som vet vad jag har för verktyg desto bättre.

• Gilla
Shakula och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Äh gillar du AEG så välj Milwaukee, det är i stort sett samma skit fast riktade mer till proffs, så lite bättre med andra ord ;)
Bättre? Dyrare, ja

Rickard.
3 jimpeter skrev:
Bättre? Dyrare, ja
Vad som är bättre är ju helt upp till beskådaren men milwaukee har definitivt högre tak av vad man kan klara av att göra med deras maskiner som märke. Jämför man istället två liknande skruvdragare så är dom nog nästan identiska (tror jag då i alla fall)

• Röd och svart Milwaukee M18 FUEL skruvdragare med batteri och ONE-KEY teknologi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som många andra är jag kluven - De ”bästa” verktygen varierar helt klart.
Jag tycker att festool är ”bäst” med tanke på kvalitet, kompabilitet, funktioner och garantier. Även mot stöld - 500spänn och man har en ny maskin om den är registrerad hos festool.

Men, jag har inte råd att köpa tex en Kapex - Så det blev två makita, en liten och en stor.
Skruvdragarna är även dem lite för dyra så där kör jag makita och med det så rasslar det in fler batterimaskiner i samma serie.
Har haft festooldragare och dem är ju skitbra - Men kostar för mycket och när man kryper runt i skiten eller jobbar utomhus vill jag ha nått som håller, levererar och inte ruinerar mig när den brakar = Makita.
Visst har jag sabbat ett par makita, men dem kostar ju nada nakna.
Min lilla festool CXS älskar jag till mindre montage, som kök. Där vinner den över makita helt klart.

Festool är ”bäst” men ändå inte bäst på allt - Prislappen och utbudet är det som ställer till det lite för min del.

Jag har flest festool verktyg än andra märken - Men de verktyg jag använder mest är Makita... :rolleyes:

• Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Gud va skönt att inga Ryobifantaster kommit och gnällt än. ”Men man har bara ett batteri till alla maskiner ju, skitsmart :dizzy:”. Ja precis som alla andra märken menar du? :rolleyes:
Haha, kan inte låta bli Grymt nöjd med alla mina Ryobiverktyg sen minst 10 år tillbaka Kan varmt rekommendera dom

slacker slacker skrev:
Jag tycker att festool är ”bäst” med tanke på kvalitet, kompabilitet, funktioner och garantier. Även mot stöld - 500spänn och man har en ny maskin om den är registrerad hos festool.

Men, jag har inte råd att köpa tex en Kapex - Så det blev två makita, en liten och en stor.
Skruvdragarna är även dem lite för dyra så där kör jag makita och med det så rasslar det in fler batterimaskiner i samma serie.
Har haft festooldragare och dem är ju skitbra - Men kostar för mycket och när man kryper runt i skiten eller jobbar utomhus vill jag ha nått som håller, levererar och inte ruinerar mig när den brakar = Makita.
Min lilla festool CXS älskar jag till mindre montage, som kök. Där vinner den över makita helt klart.

Festool är ”bäst” men ändå inte bäst på allt - Prislappen och utbudet är det som ställer till det lite för min del.

Jag har flest festool verktyg än andra märken - Men de verktyg jag använder mest är Makita... :rolleyes:
slacker slacker skrev:
Festool har höjt självrisken vid stöl

Festool har höjt självrisken vid stöld till 1300 plus moms

• Wow
slacker
  • Laddar…
Jag drar aldrig karmskruvar och har små händer. Tidigare fanns små maskiner hos Hitachi och DeWalt. Numer finns de hos Festools. Där har ni min röst. Detta med stora maskiner och tester som går ut på att dra så många skruvar som möjligt är för många användare helt fel. En liten lätt maskin är överlägsen även om man får byta batteri någon gång. Marknadsförarna har lagt en massa miljoner på Volt och kraft. Skall man köra stora maskiner är det bättre med en nätsladd.

• Gilla
Hennerfors
  • Laddar…
På senare år har jag bara köpt batteridrivna verktyg (och dito trädgårdsredskap) och då blir det förstås lätt att man oftast bygger vidare i det märke man (råkade) starta med. För min del har det varit Black & Decker som har en stor bredd på sitt sortiment. Både verktyg, redskap och batterier är överkomliga i pris. De är lätta och ger ett lite klent intryck men har funkat bra för min lågintensiva användning. Service och reservdelar är svåråtkomliga och hemsidan är usel. Eftersom jag inte har erfarenhet av märkena i "tävlingen" avstår jag från att rösta.

Borde inte Hilti vara med?
Tycker det märket är bäst, men har bara råd med Makita.

Jag är väldigt otrogen av mig. När det kommer till batterier så kör jag både Bosch och metabo. Metabo tycker jag har ett bra pris och är hyggligt bra. Sen tycker jag att när kommer till tyngre jobb så är Hilti en klass för sig.

• Gilla
Maksimir
  • Laddar…
Att jag halkade in på Milwaukee är Byggahus fel :cool:. Vann en skruvdragare för en massa år sedan och blev fast. Väldigt nöjd dock och arsenalen har utökats med åren. Deras bredd av batterimaskiner är oslagbar och jag tror nog tom Ryobi åker på däng där.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Använder en ro 150 och ro 90 ihop med Ctl 26 nästan dagligen och det är fantastiska maskiner samt dyra.
Har dock flest Makita maskiner pga kompromiss mellan pris/kvalitet. Man får 3-4st Makita ddf484 till priset av 1st Festool pdc 18/4 så jag sålde festooldragaren för den gjorde inget en ddf484 inte kan.
Hade jag haft samma Ekonomi som i dag när jag var ung så hade jag köpt Festool och haft dom kvar, har blå Bosch bra maskiner men när det är noggrant osv då lånar jag Festool av grabben

Ännu en dag och Makita verkar hålla ledningen, nu börjar även Bosch närma sig festool. Måste säga att det är riktigt intressant att läsa om alla era erfarenheter med maskinerna!

P
S0MMER S0MMER skrev:
Gud va skönt att inga Ryobifantaster kommit och gnällt än. ”Men man har bara ett batteri till alla maskiner ju, skitsmart :dizzy:”. Ja precis som alla andra märken menar du? :rolleyes:
Nej, inte ens Ryobi har samma batteri till alla sina maskiner, men de var väl rätt tidiga med att försöka?

Inte alls förvånad över att Bosch och Makita leder. Kostar inte skjortan, går bra och verktygen ser bra ut (Bosch lite snyggare än Makita).

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.