64 565 läst · 195 svar
65k läst
195 svar
Vilket märke på elverktyg är bäst?
Själv har jag mest Festool i min verktygssamling faktiskt - trots att jag är en simpel kontorsarbetande gör-det-själv-amatör som knappt använder dem. Pappa var skogsarbetare, träinsdustriarbetare, byggnadssnickare och parkettläggare och han fick in mig på kvalitetsspåret. Det var ingen idé att köpa något halvdant. Man måste ha bra grejer för att arbetet ska bli effektivt och kul och resultatet bra. Så även om jag är en hobbysnickare kollar jag på vad proffsen använder och köper det jag tror är bäst. Det är en passion och en prioriteringsfråga.
Det jag gillar med Festool är systemtänket. Till exempel att nästan alla verktyg kommer i en systainer och att dessa lådor kan staplas och kopplas ihop för lagring och transport. Att dammsugaren kan användas som rullbräda för lådorna. Nästan alla andra tillverkare levererar sina verktyg i helt olika sorters lådor som inte alls kan staplas och glider och rumlar runt i en hög i bilen. De billigaste märkena har inte ens dedikerade lådor till verktygen utan man förväntas slänga alla maskiner i samma väska så att de kan ligga där och skava mot varandra... Ryser vid tanken!
Det mesta hos Festool är så mycket mer genomtänkt. Att monteringsbordet har samma höjd som fräsbordet, kapsågsbänken och bordssågen - så att man kan använda borden tillsammans. Dammuppsamlingen är de ju kända för. Plug-it sladdarna är en annan sådan där detalj som man lär sig att älska. Om en sladd går sönder lånar man bara kabeln från ett annat verktyg och fortsätter köra.
Några saker är mindre bra med Festool: De har ett starkt begränsat utbud så man kan inte bara ha Festool som verktygsleverantör. Sedan är de inte bäst på allt. Vill man till exempel ha världens bästa sticksåg så måste man punga ut för en Mafell. Och det är nästan aldrig kampanjpris på verktygen, så man gör aldrig något klipp.
Därför har jag även en del Metabo i verktygssamlingen. Många köpte jag till cirka halva priset när Jula hade Metabo-kampanj. En borrhammare köpte jag rentav med 90% rabatt. För mina ändamål har Metabo funkat bra. Man märker dock direkt skillnaden mot Festool - att de inte har ett genomtänkt system utan att de tar ett verktyg i taget och struntar helt i att saker ska funka tillsammans. En sak jag gillade med Metabo är att deras MetaLoc-väskor är kompatibla med och kan staplas och kopplas ihop med Festools systainrar - tyvärr håller dessa väskor på att fasas ut. Ännu en fördel för Metabo är att de licensierar ut sin batteriplattform (CAS) till ett tjugotal andra tillverkare, till exempel Mafell, vilket är en bra tanke. Det ska dock sägas att jag trots detta inte kunde hitta en batteridriven dyckertpistol i plattformen och att många av dessa batteriplattformspartner är halvt okända nischproducenter som har ett fåtal specialverktyg till olika industrigrenar i sina arsenaler.
Därför blev det även ett Milwaukee-verktyg. Och när jag nu har deras batterier och laddare kommer det sannolikt att bli ytterligare något rött verktyg längre fram. Men jag avskyr deras standardväskor.
Jag köpte först en Ryobi dyckertpistol, och slog samtidigt till på ett par andra gulgröna maskiner, men den var så dålig att jag lämnade tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Och de andra Ryobi-maskinerna sålde jag oanvända på Blocket.
Jag röstade såklart på Festool för det är de som har vunnit mitt hobbysnickarhjärta, men om förutsättningen för omröstningen hade varit att man bara fick köpa alla verktyg från en tillverkare och sortimentet inte förändrades radikalt så hade jag ju varit tvungen att rösta på ett märke med ett så komplett sortiment som möjligt. Och då hade det nog stått mellan Bosch, Makita och Milwaukee.
Det jag gillar med Festool är systemtänket. Till exempel att nästan alla verktyg kommer i en systainer och att dessa lådor kan staplas och kopplas ihop för lagring och transport. Att dammsugaren kan användas som rullbräda för lådorna. Nästan alla andra tillverkare levererar sina verktyg i helt olika sorters lådor som inte alls kan staplas och glider och rumlar runt i en hög i bilen. De billigaste märkena har inte ens dedikerade lådor till verktygen utan man förväntas slänga alla maskiner i samma väska så att de kan ligga där och skava mot varandra... Ryser vid tanken!
Det mesta hos Festool är så mycket mer genomtänkt. Att monteringsbordet har samma höjd som fräsbordet, kapsågsbänken och bordssågen - så att man kan använda borden tillsammans. Dammuppsamlingen är de ju kända för. Plug-it sladdarna är en annan sådan där detalj som man lär sig att älska. Om en sladd går sönder lånar man bara kabeln från ett annat verktyg och fortsätter köra.
Några saker är mindre bra med Festool: De har ett starkt begränsat utbud så man kan inte bara ha Festool som verktygsleverantör. Sedan är de inte bäst på allt. Vill man till exempel ha världens bästa sticksåg så måste man punga ut för en Mafell. Och det är nästan aldrig kampanjpris på verktygen, så man gör aldrig något klipp.
Därför har jag även en del Metabo i verktygssamlingen. Många köpte jag till cirka halva priset när Jula hade Metabo-kampanj. En borrhammare köpte jag rentav med 90% rabatt. För mina ändamål har Metabo funkat bra. Man märker dock direkt skillnaden mot Festool - att de inte har ett genomtänkt system utan att de tar ett verktyg i taget och struntar helt i att saker ska funka tillsammans. En sak jag gillade med Metabo är att deras MetaLoc-väskor är kompatibla med och kan staplas och kopplas ihop med Festools systainrar - tyvärr håller dessa väskor på att fasas ut. Ännu en fördel för Metabo är att de licensierar ut sin batteriplattform (CAS) till ett tjugotal andra tillverkare, till exempel Mafell, vilket är en bra tanke. Det ska dock sägas att jag trots detta inte kunde hitta en batteridriven dyckertpistol i plattformen och att många av dessa batteriplattformspartner är halvt okända nischproducenter som har ett fåtal specialverktyg till olika industrigrenar i sina arsenaler.
Därför blev det även ett Milwaukee-verktyg. Och när jag nu har deras batterier och laddare kommer det sannolikt att bli ytterligare något rött verktyg längre fram. Men jag avskyr deras standardväskor.
Jag köpte först en Ryobi dyckertpistol, och slog samtidigt till på ett par andra gulgröna maskiner, men den var så dålig att jag lämnade tillbaka den och fick pengarna tillbaka. Och de andra Ryobi-maskinerna sålde jag oanvända på Blocket.
Jag röstade såklart på Festool för det är de som har vunnit mitt hobbysnickarhjärta, men om förutsättningen för omröstningen hade varit att man bara fick köpa alla verktyg från en tillverkare och sortimentet inte förändrades radikalt så hade jag ju varit tvungen att rösta på ett märke med ett så komplett sortiment som möjligt. Och då hade det nog stått mellan Bosch, Makita och Milwaukee.
Panasonic har bra grejer men finns inte med i listan.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 920 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 920 inlägg
Det är ju ingen heltäckande marknadsundersökning, utan en omröstning bland de fabrikat TS själv har testat.P postkontrollen skrev:
Du får låna ut dina Panasonicverktyg till TS så kanske dom kommer med i nästa omröstning.
S0MMER skrev:
Röstade på Makita men har ett antal olika märken hemma i garaget. Där finns förutom Makita, ELU, DeWalt, blå och grön Bosch, Festool, Fein, Black&Decker, AEG, Meec, Hilti och någon NoName. Har säkert glömt något märke också, så färgblandningen är total.
Ingen bra frågeställning. En förutsättning för att tillverkarna fortsätter att utveckla så bra och prisvärda produkter inom sitt segment är att det finns konkurrenskraftiga alternativ. Därför är det bra att vi fortsätter att ha personliga preferenser och köper olika märken. Att ett märke skulle ha monopol, skrämmande tanke! Däremot är kommentarerna intressanta, att veta varför någon väljer ett visst märke kan vara en bra vägledning då man ska välja vilka märken man vill titta på mer.
Redigerat:
Ja Ryobi brinner ju bra iaf har haft tre aldrig nerP Pysslarn skrev:Lite märkligt att behöva tänka utifrån linjen vilket märke som är "bäst" — finns väl många trådar och inlägg som tyder på att inte ens Festools alla produkter håller samma höga nivå och att inget märke är bäst.
Ur ett användbarhetsperspektiv skulle jag nog välja att ge det märke med det bredaste produktsortimentet världsmonopol och då kanske det får bli Ryobi...
Fein och Mafell är ju två tillverkare som gör produkter av högsta klass men med lite smalare utbud än många andra. Om någon av dem fick världsmonopol blev det ju garanterat ett bättre märke än Ryobi men många användbara elverktyg skulle försvinna från marknaden. På sitt sätt en dålig utveckling.
Man får vara försiktig med vad man önskar sig, för det kan gå i uppfyllelse!
//Ronnie
Det är ju naturligtvis inget vi vill ska hända på riktigt, bara en hypotetisk tanke.S Simsgrodan skrev:Ingen bra undersökning. En förutsättning för att tillverkarna fortsätter att utveckla så bra och prisvärda produkter inom sitt segment är att det finns konkurrenskraftiga alternativ. Därför är det bra att vi fortsätter att ha personliga preferenser och köper olika märken. Att ett märke skulle ha monopol, skrämmande tanke! Däremot är kommentarerna intressanta, att veta varför någon väljer ett visst märke kan vara en bra vägledning då man ska välja vilka märken man vill titta på mer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 436 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 436 inlägg
Ägandesituationen må vara lik men nog fan är det större skillnad mellan B&D och Dewalt. B&D verkar satsar sitt eget namn till "lägenhetsägare" medans Stanley verkar tagit över mer DIYare och hemmabyggare. Givetvis överlappar dom olika märkerna varandra en del men dom försöker ju marknadsföra verktygen till olika marknader. Dom verkliga skillnaderna i maskinerna kan såklart diskuteras också.Hennerfors skrev:
CRM expert (:))
· Skeppsås / Vävinge
· 33 inlägg
ROYBI - Deras fördel utifrån en konsument som nyttjar lite då och då, är suveränt!S0MMER skrev:
Mig veterligen har ingen annan så mångar alternativ att välja från samma batteribank.
Bosch Blå är helt värdelöst på detta! Trimmer, nej, häcksax, nej osv.
Kör Bosch blå, men vete sjutton om inte Roybi hade dugt lika bra. Tigersåg, 1 timme per år. osv.
Pris lägre, de flesta nyttjar sin maskin minimalt. Handlar mer om att HA när det behövs för oss vanliga Svenssons? Eller handlar det om status för oss som tror vi är hantverkare, men där vi inte helt riktigt matchar helt?
//peter
Använder en ro 150 och ro 90 ihop med Ctl 26 nästan dagligen och det är fantastiska maskiner samt dyra.useless skrev:
Har dock flest Makita maskiner pga kompromiss mellan pris/kvalitet. Man får 3-4st Makita ddf484 till priset av 1st Festool pdc 18/4 så jag sålde festooldragaren för den gjorde inget en ddf484 inte kan.