Har flyttat in i en kåk i somras där det står en 10,4kw bergvärmepump som jag misstänker är rätt underdimentionerad för villan.

temperaturgivaren på utvattnet vid pumpen visar ca 37 grader. Bör man inte kunna få ut en högre temperatur än denna?

När det var 1 grad ute hade vi innetemp på 17-18 grader i rummen

För att se vad pumpen klarar att leverera satte jag Rumbör på 30 grader igår eftermiddag.
Nu när det i morse var +9 grader ute så är innetempen mellan 18-19 grader i rummen och uttempen från pumpen fortfarande 37 grader.
Jämt när jag kollar till pumpen så är kompressorn på.

Tycker jag borde få ut mer än 37 grader från pumpen. Jag undrar ja hur det blir när det är -10 ute,

Kan tilläggas att förra ägarna kompletteringseldade med olja när det var "riktigt kallt" samt hade inte på ventilationssystemet (mekanisk till/frånluft utan återvinning).
 
Vad har du för värmesystem? Golvvärme eller radiatorer?
Sitter det kanske en shunt någonstans efter pumpen som stryper värmen till huset?
Har du rätt tryck i systemet?
Har termostaterna på elementen/golvvärmen kärvat och fastnat i stängt läge?
 
Shunten är fullt öppen. Kör gamla radiatorer med mestadels gamla termostater. Har gått igenom de flesta rum och "piggen" är ute max = fullt flöde.

Såg på thermias produktblad för 10kw pumpar att deras nuvarande modeller ska klara 20-60 grader på värmebärarkretsen. Det måste ju vara det som jag ser på givaren för uttemp från pumpen (som hos oss är max 37 grader).
Pumpen är förvisso gammal (mer än 15 år). Kan de "tappa effekt" utan att gå sönder helt?
Eller kan det vara borrhålen som inte genererar tillräckligt?
 
Kan vara begränsat i pumpen vilken framledningstemp som ska vara Max alternativt att den behöver elpatronen för högre framledningstemp än 37 men det låter mindre troligt.

Dock så brukade man dimensionera allt lite mindre förr.

Vad är det för pump du har?
 
En 10 kw värmepump ska ju utan problem kunna värma kåken nu när det är så varmt ute. Värmepumpen producerar inte varmare vatten än vad som behövs enligt dess värmekurva eftersom VP blir mindre effektiva ju varmare vatten de producerar.

Spontant låter det som att det är något vajsning på styrningen, det är inte ovanligt att temperaturgivarna ger upp. Be någon ivt-installatör komma och ta en titt.
 
55 grader kan den förmodligen leverera.
Detta kan begränsas på olika vis. Själv har jag en begränsning vid acktanken i form av ett vred.
Anledningen till att man kan vilja begränsa det är att COP blir sämre vid högre temperaturer.
 
Tack för tipsen. Ska kolla om jag hittar nån strypning och vi ska även prata med vår installatör.
 
Haft ett långt samtal med vår installatör och vi kommer nog sätta in en 16 kw optimus-pump med tanke på de kassa värdena vi har nu när det trots allt är 9 plus ute. Samt att befintlig pump gått på högtryck i 15 år.
Enligt honom har man visst nu kommit fram till att man kan kyla ur borrhålen mer än man tidigare vågat och då vi redan har två paralellkopplade hål så satsar vi på att det ska räcka.

Det låter dock som en jäkligt stor driftskostnad att köra en 16 kw-pump än, som vi kalkylerade på tidigare i höstas, en 13 kw-pump.

Låt säga att det skulle räcka med en 13 kw, finns det någon typ av schablon där man kan räkna på hur mycket dyrare en 16 kw skulle vara i drift? Den bör ju inte behöva gå lika ofta som 13 kw-pumpen.

Vill ju heller inte köpa en pump som återigen inte räcker till för att byta igen.
 
Redigerat:
peternicklas
Kollade lite på vår. Den går inte högre än 39 grader oavsett hur kallt det är. Nu räcker detta ner till c:a -12 grader.
 
Jacon skrev:
Haft ett långt samtal med vår installatör och vi kommer nog sätta in en 16 kw optimus-pump med tanke på de kassa värdena vi har nu när det trots allt är 9 plus ute. Samt att befintlig pump gått på högtryck i 15 år.
Enligt honom har man visst nu kommit fram till att man kan kyla ur borrhålen mer än man tidigare vågat och då vi redan har två paralellkopplade hål så satsar vi på att det ska räcka.

Det låter dock som en jäkligt stor driftskostnad att köra en 16 kw-pump än, som vi kalkylerade på tidigare i höstas, en 13 kw-pump.

Låt säga att det skulle räcka med en 13 kw, finns det någon typ av schablon där man kan räkna på hur mycket dyrare en 16 kw skulle vara i drift? Den bör ju inte behöva gå lika ofta som 13 kw-pumpen.

Vill ju heller inte köpa en pump som återigen inte räcker till för att byta igen.
En ny pump har bättre cop än en gammal, d.v.s. att den nya kommer att vara billigare i drift vid samma temparaturuttag.
 
Har du en retur-temp på pumpen? Har du tvårörsystem eller enrörssystem? Om alla element på fullt flöde, var har du för temperaturdifferens över varje element ? vad styr pumpen (utetemp)? Kan du bryta tempkurvan på pumpen? (okej 20 frågor men kan vara bra att veta)


Jag hade liknade problem förut med en BVP och enrörsystem, justera in alla element att diffa 7 grader, bröt kurvan på pumpen och idag fungerar det väldigt bra.

/RF
 
Vilken framledning vp klarar av att leverera beror till stor del av vilka radiatorer huset har samt hur kraftig vp är. Om tex vp klarar att leverera 10 kw vid 37 graders framledning och radiatorerna avger 10 kw vid 37 graders framledning så behöver man mera effekt för att framledningen ska stiga över 37 kw. Om vp inte klarar att värma huset vid +1 ute så är endera nått fel på vp eller på inställningarna tex fel värme kurva annars så har huset ett mycket stort värmebehov och då kommer en 16 kw vp vara lite klen också. Nått man bör vara uppmärksam på är att vissa leverantörer ändrat effekt angivelsen på vp så att tex en gammal 10,4 kw vp kan motsvaras av en ny 12 kw vp och vart har din installatör fått att man brukar kyla borrhålen mera numera än tidigare man brukar borra betydligt mycket djupare numera.
 
Jag tolkar det du skriver som att problemet är att nuvarande pump är för klen, hur har det konstaterats?
Jag menar bara att du inte skall springa iväg och byta pump innan du vet att det är det som är problemet.
 
Hej
Gör du varmvattnet med värmepumpen? Läs då av värdet i slutet av en varmvattencykel. Då ska den ju, oavsett väder alltid ge sitt max eller närapå. Min 17 år gamla pump som dog för en månad sen gjorde varmvatten strax över 50 grader. Om ditt hus inte håller värmen vid 39 grader på värmebäraren i dessa temperaturer kommer du kanske inte att lösa problemet enbart med att byta pump. Du kanske även måste utöka radiatorsystemet och/eller förbättra klimatskalet för att kunna hålla lägre temp från värmepumpen men ändå hålla dräglig innetemp. Rekommenderar ett besök på Värmepumpsforum./ LOB
 
Det är klart installatören hellre vill kränga en pump för 100 lakan än att åtgärda ett fel för några tusen....
Det kan vara mycket annat än bara pumpen som är problemet, tex. det som smurfen är inne på med radiatorerna. De behöver du ändå troligen åtgärda även med en ny pump för att få bra driftsekonomi.

Att få ur 20 år eller mer är inte omöjligt om man inte har otur och får t.ex. kompressorhaveri. Att lägga någon tusenlapp på felsökning är kanske mer ekonomiskt så du kan fatta ett informerat beslut och inte hastar iväg och köper något nu.

Var den där installatören fått fram att man kan kyla ner hålen mer nu än tidigare vore intressant att veta. Man vill inte få frysning i hålet för då kan slangarna klämmas ihop.

Detta är återigen en anledning för er att lugna ner er med inköp och istället köra en värmesäsong så ni vet vilka temperaturer som era borrhål presterar. Det är ju lite surt att montera en ny och större VP som fryser ner borrhålet så man får köra elpatron iställlet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.