C cpalm skrev:
Finns det något "lyxigare" än UDM menar du?
Ja jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med dessa konstiga apparater. Det är en kombinerad router/FW och AP. Det första vi brukar göra för att få dessa delar att fungera bra är att separera dessa fysiskt, helt enkelt för att de behöver sitta på olika ställen. Och, när en ny standard för något kommer så behöver man inte byta allt på en gång.

Det kanske är bättre att kalla det för vin med snittarna nedmalda i flaskan redan från början.

Så ja jag tycker det är lyxigare att konsumera dessa saker separat. Det brukar bli billigare också.

Jag kommer stänga av AP i den så självfallet bättre med en enhet utan AP

Webhallen har pro ser jag. Men fan den känns ju grymt overkill. Och då tänker jag inte på priset. Utan den låter ju massor och är stor. Den kommer tom sticka ut lite i hyllan.

....men duger inte en vanlig USG då? Den routar ju i 1Gbps om man inte slår på DPI-funktionerna. Och har samma gui som din AP.

....eller en edgerouter av valfri storlek, det ger mer för pengarna men på bekostnad av ett eget gui. Oavsett vilken modell du väljer så lägger du en Flex Mini för att få de switchportar du behöver. Den syns också i AP/USG guit.

Cloud keyn som finns i UDM kan du ju köra i en egen VM på någon server - givet all utveckling osv jag tycker mig förstå att du gör så finns det väl någon burk som kan hosta en liten VM där servern till guit kan köras. Eller så startar du bara detta på valfri pc när det behövs, det går ju lika bra i ett litet nätverk.

MathiasS MathiasS skrev:
....men duger inte en vanlig USG då? Den routar ju i 1Gbps om man inte slår på DPI-funktionerna. Och har samma gui som din AP.

....eller en edgerouter av valfri storlek, det ger mer för pengarna men på bekostnad av ett eget gui. Oavsett vilken modell du väljer så lägger du en Flex Mini för att få de switchportar du behöver. Den syns också i AP/USG guit.

Cloud keyn som finns i UDM kan du ju köra i en egen VM på någon server - givet all utveckling osv jag tycker mig förstå att du gör så finns det väl någon burk som kan hosta en liten VM där servern till guit kan köras. Eller så startar du bara detta på valfri pc när det behövs, det går ju lika bra i ett litet nätverk.
Security gateway verkar i klenaste laget för 1 gigabit du måste slå av deep packet inspection. Det kan ju ge problem vid vissa typer av NAT scenarion

C
MathiasS MathiasS skrev:
Så ja jag tycker det är lyxigare att konsumera dessa saker separat. Det brukar bli billigare också.
Billigare vet jag inte, men annars förstår jag vad du menar. Jag tänkte dock på lyxig i bemärkelsen spejsad exklusiv design och överprissatt.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Security gateway verkar i klenaste laget för 1 gigabit du måste slå av deep packet inspection. Det kan ju ge problem vid vissa typer av NAT scenarion
Är rätt säker på att NAT inte påverkas av att du slår av DPI i gränssnittet. Det Ubiquiti kallar DPI handlar mer om insamling av underlag för att få diagram och statistik.

richardtenggren
Jag har visserligen min UDMP i tvättstugan, men jag har aldrig reagerat på ljudet. Låter den verkligen så mycket så att det skulle vara ett problem?
Var har du tänkt placera den?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har visserligen min UDMP i tvättstugan, men jag har aldrig reagerat på ljudet. Låter den verkligen så mycket så att det skulle vara ett problem?
Var har du tänkt placera den?
walk in closet. Det är trångt, speciellt på djupet

596131-9df02c7a009f7ef1426947b87825619e.jpg

Både USG och USG Pro är ju också svingamla produkter. Känns lite trist

richardtenggren
Men UDM PRO är ju ”bara” 286 mm djup ;)

https://dl.ubnt.com/ds/udm-pro

Sen kan man köpa en vinklad C13-kabel för att begränsa det totala djupet. :)

Hitta en beggad edgerouter på blocket/Facebook. Ställ den i ditt skåp. Hittar du inte en med switch så kör du en liten flex mini switch.
Sen glömmer du bort grejorna. Drar lite ström och tar lite plats.

Klicka hem en brgagnad USG på tradera och komplettera med en switch!

Jag hade gjort så här (men nu är ju jag lite nördig också).
Du har ju en burk i garderoben som du säger är en windows server. Lägg in en virtuell miljö på den istället, t.ex. Proxmox, och kör igång en windows server VM sam en VM som du sen lägger in pfSense på. Sedan har du ju även möjlighet att skapa massa fler virtuella maskiner som du kan latja med, t.ex. en VM som du kör UniFi controllern på.

Då har du lite möjlighet att testa på pfsense utan att det har kostat dig en enda krona, men för att lyckas med det måste man nog tycka det är lite roligt att hålla på ;)

Annars skaffar du en Dream router eller Dream Machine. Det är väl det enkla svaret.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
Jag hade gjort så här (men nu är ju jag lite nördig också).
Du har ju en burk i garderoben som du säger är en windows server. Lägg in en virtuell miljö på den istället, t.ex. Proxmox, och kör igång en windows server VM sam en VM som du sen lägger in pfSense på. Sedan har du ju även möjlighet att skapa massa fler virtuella maskiner som du kan latja med, t.ex. en VM som du kör UniFi controllern på.

Då har du lite möjlighet att testa på pfsense utan att det har kostat dig en enda krona, men för att lyckas med det måste man nog tycka det är lite roligt att hålla på ;)

Annars skaffar du en Dream router eller Dream Machine. Det är väl det enkla svaret.
Orkar inte med pillet :) sedan undrar jag om en i3 fixar NAT 1 gigabit :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.