AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Orkar inte med pillet :) sedan undrar jag om en i3 fixar NAT 1 gigabit :)
Det kan jag inte svara på då jag bara har 100/100 lina ;)
 
H henk2055 skrev:
Det kan jag inte svara på då jag bara har 100/100 lina ;)
Med 100/100 funkar ju vilken router som helst :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med 100/100 funkar ju vilken router som helst :)
Är man bara ute efter throughput så ja förmodligen, men det finns ju rätt mycket mer eller mindre avancerade andra saker som en router kan göra.
 
H henk2055 skrev:
Är man bara ute efter throughput så ja förmodligen, men det finns ju rätt mycket mer eller mindre avancerade andra saker som en router kan göra.
Så är det, men det är ju lite sekundärt till att routern måste klara anslutningens throughput. :)
 
K
Jag hade kört på en er-12 om jag var i din sits. Eller er-4 om jag bara vill ha en lan-port på routern
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jo ER routrarna går nog mot EOL. Dreamroutrarna tycker jag sedan är för dyra.

Har ingen erfarenhet av Mikrotik men de har ju länge legat bland "nördarnas" val för en kraftfull router.
Sen har jag dille på att alltid kolla "Support & Downloads" hur det ser ut om jag funderar på någon ny pryl.
https://mikrotik.com/product/rb4011igs_rm#fndtn-downloads
Sen är det ju en högre lärotröskel men kollar man manualen bara så brukar det gå bra och har man kört en ER router så ska det inte vara några problem.
 
P paralun skrev:
Jo ER routrarna går nog mot EOL. Dreamroutrarna tycker jag sedan är för dyra.

Har ingen erfarenhet av Mikrotik men de har ju länge legat bland "nördarnas" val för en kraftfull router.
Sen har jag dille på att alltid kolla "Support & Downloads" hur det ser ut om jag funderar på någon ny pryl.
[länk]
Sen är det ju en högre lärotröskel men kollar man manualen bara så brukar det gå bra och har man kört en ER router så ska det inte vara några problem.
Egentligen vill jag bara ha en router som fungerar och tuggar på. Men börjar bli lite kris nu så fick bli denna.

Handlar väl mer om ointresse än okunskap, pilla med nätverk är rätt tråkigt det ska bara fungera :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Egentligen vill jag bara ha en router som fungerar och tuggar på. Men börjar bli lite kris nu så fick bli denna.

Handlar väl mer om ointresse än okunskap, pilla med nätverk är rätt tråkigt det ska bara fungera :)
Jo mikrotiken är säkert en router som bara funkar... sen har den funnits ett tag så firmwaret är nog helt stabilt.
Men firmwareversion måste ju kollas efter installation men det ser klart enkelt ut.
Sen ser manualen klart vettig ut om man vill "pillra" med något mer.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fin formfaktor iaf. Återkommer med tankar senare

MikroTik-router med flera Ethernet-portar på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Uppe och rullar. Fan som ett helt nytt internet. Borde bytt för länge sedan :p
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Pillat hela kvällen. Hyffsat enkel komma igång med ändå. Kvar att pilla med är QoS och VPN. Men annars tuffar det mesta på nu
 
Vad kan vara som strular om min Android mobil inte kan komma åt min webbserver genom datornamnet men via IP. Min laptop på samma Ubiquiti AP kommer åt via datornamnet. Detta var inget problem med den gamla routern.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad kan vara som strular om min Android mobil inte kan komma åt min webbserver genom datornamnet men via IP. Min laptop på samma Ubiquiti AP kommer åt via datornamnet. Detta var inget problem med den gamla routern.
Förmodar att du äver har Unifigränssnittet installerat, kolla hur det ser ut där via laptopen.
Det kan bli "rena rama röran" om man byter någon pryl.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vad kan vara som strular om min Android mobil inte kan komma åt min webbserver genom datornamnet men via IP. Min laptop på samma Ubiquiti AP kommer åt via datornamnet. Detta var inget problem med den gamla routern.
Kommer du åt något via IP, men inte namn, då är det DNS som spökar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.