richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Uppe och rullar. Fan som ett helt nytt internet. Borde bytt för länge sedan :p
Det är sådär när man är snålar, man grämer sig sedan över att man inte slog till tidigare ;)
 
P paralun skrev:
Förmodar att du äver har Unifigränssnittet installerat, kolla hur det ser ut där via laptopen.
Det kan bli "rena rama röran" om man byter någon pryl.
men det funkar ju för en enhet och inte en annan. Märkligt. Får kolla
 
T Tjalve_85 skrev:
Kommer du åt något via IP, men inte namn, då är det DNS som spökar
datornamn på LAN går inte via DNS
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är sådär när man är snålar, man grämer sig sedan över att man inte slog till tidigare ;)
Handlar mer om att det har varit brist. Slut på lager sedan jag startade tråden
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
datornamn på LAN går inte via DNS
Fast då kör du gammaldags NETBIOS/LLMNR som Microsoft redan har övergett till förmån för mDNS. Du har ett NETBIOS-spöke på nätverket och då krävs att ALLA enheter behöver glömma detta.
MDNS (.local) är självkonfigurerande och samarbetsvilligt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Fast då kör du gammaldags NETBIOS/LLMNR som Microsoft redan har övergett till förmån för mDNS. Du har ett NETBIOS-spöke på nätverket och då krävs att ALLA enheter behöver glömma detta.
MDNS (.local) är självkonfigurerande och samarbetsvilligt.
Den har samma IP dock som innan jag bytte router

edit: så även om den gör lookup mot gammal data borde den peka mot samma IP


någon som har samma problem,

https://superuser.com/questions/175... names always,to be specified as ComputerName.

Får labba ikväll
 
Redigerat:
Det här känns inte rätt men jag lade till en static dns

Skärmdump av DNS-poster med enhetsnamn, IP-adresser och TTL-värden.

Då kommer min android åt winserver
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det här känns inte rätt men jag lade till en static dns
Routrar beter sig lite olika med hur de erbjuder "automatiskt" namnuppslag för lokala enheter.
Ibland måste man explicit ge enheten ett namn i routerkonfigurationen.
Ofta kan man också konfigurera en lokal domän. Så att winserver t.ex. får DNS-namnet winserver.andersmalmgren.net.
Heter den "winserver" i listan över anslutna enheter?
 
MDNS funkar fint för det flesta, men om man ändå skall köra FQDN är split DNS och en lokal DNS-server bästa metoden. <host>.andersmalmgren.net får då olika uppslag lokalt och på Internet.
 
Verkar som mikrotik saknar mDNS repeater funktion. Intressant min gamla tilgin router hade det
 
C cpalm skrev:
Routrar beter sig lite olika med hur de erbjuder "automatiskt" namnuppslag för lokala enheter.
Ibland måste man explicit ge enheten ett namn i routerkonfigurationen.
Ofta kan man också konfigurera en lokal domän. Så att winserver t.ex. får DNS-namnet winserver.andersmalmgren.net.
Heter den "winserver" i listan över anslutna enheter?
Japp den heter winserver och Windows maskiner kommer åt den utan static dns
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkar som mikrotik saknar mDNS repeater funktion. Intressant min gamla tilgin router hade det
Behövs inte. Alla enheter anmäler sig lokalt till broadcast 224.0.0.251 att de finns och vad de heter.
 
  • Gilla
Per-Anders J
  • Laddar…
Noterat detta i loggen

first L2TP UDP packet received from 146.88.240.4
Grejen är jag har ingen l2tp server igång på routern.

Skärmdump av nätverkskonfigurationsprogram, L2TP Server-inställningar, gränssnitt för nätverksadministration.

Man blir ju lite nojig. Dessutom gjorde jag en säkerhets test och den sade

Skärmdump av säkerhetssystem, L2TP server upptäckt, VPN endpoint, risk låg, baslinjevarning, justering av status valmöjligheter.

Störda är att port 1701 är inte öppen och testar jag med en port scanner rapporterar den att port 1701 är stängd
 
ullberg
Eftersom du väl inte gick på Ubiquiti-spåret är jag egentligen inte rätt person att tolka loggen men försöker den inte ffa säga att någon (i det här fallet Arbor / 146.88.240.4) försökt att ansluta med L2 Tunneling och din router informerar om att detta är första gången någon använder L2TP (försöker använda)?

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.