24 295 läst · 184 svar
24k läst
184 svar
Vilken Ubiquiti router ska jag köpa?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 765 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
Den har samma IP dock som innan jag bytte routerJohan Gunverth skrev:
edit: så även om den gör lookup mot gammal data borde den peka mot samma IP
någon som har samma problem,
https://superuser.com/questions/175... names always,to be specified as ComputerName.
Får labba ikväll
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
Routrar beter sig lite olika med hur de erbjuder "automatiskt" namnuppslag för lokala enheter.AndersMalmgren skrev:
Ibland måste man explicit ge enheten ett namn i routerkonfigurationen.
Ofta kan man också konfigurera en lokal domän. Så att winserver t.ex. får DNS-namnet winserver.andersmalmgren.net.
Heter den "winserver" i listan över anslutna enheter?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 765 inlägg
MDNS funkar fint för det flesta, men om man ändå skall köra FQDN är split DNS och en lokal DNS-server bästa metoden. <host>.andersmalmgren.net får då olika uppslag lokalt och på Internet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
Verkar som mikrotik saknar mDNS repeater funktion. Intressant min gamla tilgin router hade det
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
Japp den heter winserver och Windows maskiner kommer åt den utan static dnsC cpalm skrev:Routrar beter sig lite olika med hur de erbjuder "automatiskt" namnuppslag för lokala enheter.
Ibland måste man explicit ge enheten ett namn i routerkonfigurationen.
Ofta kan man också konfigurera en lokal domän. Så att winserver t.ex. får DNS-namnet winserver.andersmalmgren.net.
Heter den "winserver" i listan över anslutna enheter?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 765 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 524 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Eftersom du väl inte gick på Ubiquiti-spåret är jag egentligen inte rätt person att tolka loggen men försöker den inte ffa säga att någon (i det här fallet Arbor / 146.88.240.4) försökt att ansluta med L2 Tunneling och din router informerar om att detta är första gången någon använder L2TP (försöker använda)?
/U
/U