Jag vet inte EOL på min AP det är denna


Skärmdump av nätverksövervakningsgränssnitt med markerat tillgångspunktsnamn "UAP-AC-Pro".
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur ser dess WAN/NAT prestanda ut då?
Vad menar du? Throughput för LAN<->WAN? Om du inte kör något annat än vanlig brandvägg lär det inte vara några problem att få genom trafiken. När jag hämtar en fil och maxar min 250 Mbps anslutning stiger CPU lasten till max 8%. Om du inte kör VPN servern eller annat lär det inte vara några problem att köra vanlig trafik 1 Gbps full duplex. Dock bara vad jag tror.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Vad menar du? Throughput för LAN<->WAN? Om du inte kör något annat än vanlig brandvägg lär det inte vara några problem att få genom trafiken. När jag hämtar en fil och maxar min 250 Mbps anslutning stiger CPU lasten till max 8%. Om du inte kör VPN servern eller annat lär det inte vara några problem att köra vanlig trafik 1 Gbps full duplex. Dock bara vad jag tror.
Kör VPN idag på min windows server pga att min ISP router inte har VPN-stöd. Men nice flytta det till routern såklart (men har inget krav på 1 gigabit full duplex på VPN klienterna :p, Använder det för att jobba remote på min workstation från landet). Men 8% för 250 mbit så finns det ju headroom helt klart. Kör ingen brandvägg idag på min router utöver NAT. Har windows brandväggen på alla klienter.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Vad menar du? Throughput för LAN<->WAN? Om du inte kör något annat än vanlig brandvägg lär det inte vara några problem att få genom trafiken. När jag hämtar en fil och maxar min 250 Mbps anslutning stiger CPU lasten till max 8%. Om du inte kör VPN servern eller annat lär det inte vara några problem att köra vanlig trafik 1 Gbps full duplex. Dock bara vad jag tror.
Kör du 12P btw?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
UDR verkar inte vara optimal för 1 gigabit fiber läser jag. UDM Verkar inte heller ha full duplex, men handen på hjärtat hur ofta måste man slanga och uppa i 1 gigabit båda hållen?

UDM Pro har istället en Throughput på 10 000 mbit vilket är grovt overkill för en lina på 1 gigabit. Iof kanske vi får 10 gigabit snart men vet inte om jag kommer uppgradera då jag bara betalar 115 kronor för 1 gigabit
Skulle inte haka upp mig på att UDM PRO är overkill, står man ut med rack o lite högre förbrukning (ändå rätt så ok) för några tusen till så har man något som kommer klara allt du senare kan komma på, tex köra Unifi Protect osv.

Men skall man hålla igen kostnader så UDM eller UDR.

Att gå edgerouter pga en viss modell har en viss processor skulle jag inte hänga upp mig på. Men UDR hänger med rätt så bra hittills , allt beror ju hur effektivt de fått till helheten, system o programvara spelar mkt roll där.
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
edit: jag kör ju två gränssnitt idag. Så egenltigen ingen biggie. Men om man ändå byter ut router är det ju bra om man kör samma
Är inte så mycket två (eller fler) gränssnitt som att du i Unifi-gränssnittet åtminstone delvis gör konfigurationen i en samlad abstrakt vy snarare än på enhetsnivå. Spelar i och för sig inte så stor roll i ett enkelt nätverk, men annars går mycket av enkelheten förlorad om du har enheter som inte hanteras av Unifi-controllern.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kör du 12P btw?
Nej, ER-4, men de har lika processor och minnen. Prestandamässigt lär de vara likvärdiga.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Skulle inte haka upp mig på att UDM PRO är overkill, står man ut med rack o lite högre förbrukning (ändå rätt så ok) för några tusen till så har man något som kommer klara allt du senare kan komma på, tex köra Unifi Protect osv.

Men skall man hålla igen kostnader så UDM eller UDR.

Att gå edgerouter pga en viss modell har en viss processor skulle jag inte hänga upp mig på. Men UDR hänger med rätt så bra hittills , allt beror ju hur effektivt de fått till helheten, system o programvara spelar mkt roll där.
Det är skattefritt så inköpspriset är sekundärt. Men den ska ju ta plats och låta.

Någon som har UDM (ej pro) med 1 gigabit fiber, hur funkar det?
 
Jag har verkligen inga höga krav på min router. Port forwarding, QOS, stabil WAN/NAT, VPN. Har hög throughput stundtals. 4 konsumenter på tråd 5 inkl AP, 5 till på WLAN (som hanteras av separat AP)
 
Redigerat:
Jag kör en Edgerouter 5 POE för liknande krav. Behöver aldrig startas om, fungerar jämt. Prestanda mot trådade klienter blir alltid över 950Mbps om jag mäter med Ookla Speedtest. Så mycket mer än så kan jag nog inte förvänta mig givet tcp-overhead osv.

Använder bara en bråkdel av funktionerna i den, kanske pga att allt inte går att göra via gui.

Det jag gör ofta (tex statisk allokering av IP för en viss MAC via DHCP) är enkelt och smärtfritt. Det hade ju varit fint att kunna använda samma gui för Unifi-produkterna men jag kan också tycka att det är lite övervärderat - hur ofta behöver man konfigurera om saker i ett hemma nät? Aldrig iprincip, eftersom det är väldigt stabila produkter. Det är ett litet problem att ha två guis.

Den dag den brinner upp vill jag nog testa pfsense, mest för att testa något nytt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Jag tror fortfarande att en EdgeRouter 8P är den bästa lösningen för dig.
Annars kan kanske Mikrotik Hex S vara ett alterntaiv, men den tror jag är långsammare.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
En synpunkt på Edgerouter med många portar.....Jag tycker det är rätt praktiskt med en managerad unifi-switch istället för då ser man alla enheter och var de är uppkopplade i samma gui, dvs enheter via AP och trådat syns i samma gui.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vet inte EOL på min AP det är denna


[bild]
Den verkar fortfarande stödjas så det ska nog gå bra.

Tänk också på att de har stora problem att få fram produkter att leverera. Alla Edge roueters är slut i lager i deras egen butik. De mindre Unifi-switcharna har inte gått att köpa sen förra året. UDM Pro verkar finnas i lager iaf :)
 
Om du har prylarna i din bostad så kan fläktljud och värmeutveckling vara en issue. Hörde av brorsan som har lite servrar i källaren att han mätt strömförbrukning och värmeutveckling att det är icke en helt oväsentlig parameter. Inte för bara en router, men om man börjar mata in ett gäng servrar, nas och stora routers. Eftersom du verkar vilja expandera din verksamhet hemma kan det vara bra att ta med. De som bor i villa och eget företag kan dra av elkostnader på företaget, ev värme kommer på köpet. :D
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En synpunkt på Edgerouter med många portar.....Jag tycker det är rätt praktiskt med en managerad unifi-switch istället för då ser man alla enheter och var de är uppkopplade i samma gui, dvs enheter via AP och trådat syns i samma gui.
De syns ju i samma UI i routern iof.

Skärmbild av en routergränssnitt visar statusöversikt och anslutna LAN-klienter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.