23 386 läst · 184 svar
23k läst
184 svar
Vilken Ubiquiti router ska jag köpa?
Har edgerouter x och den har varit grymt stabil, men jag har inte behovet av extrem snabbhet så för mig har den funkar bra. Nu vet jag att Anders garanterat inte kommer ha problem att sätta upp en ubiqity router, jag tycker den är väl komplex och är man inte IT van så rekommenderar jag den inte (för ev andra som läser denna tråd).Storsockret skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Jag har en Intel i3 som server tror den är för klen. Den får redan jobba när man tankar eller laddar upp en torrent. Skulle ju kunna uppgradera till min AMD 5950x och stoppa en AM5 i workstation men vet fan om jag orkar mecket med software router. Jag hade det för en sisådär 15 år sedan.
Då skulle jag säga edgerouter 4.AndersMalmgren skrev:
https://store.ui.com/collections/operator-edgemax-routers/products/edgerouter-4
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Kanske får bli den, inet har den med quad core på ingåendeT Tjalve_85 skrev:
https://www.inet.se/produkt/5406380/ubiquiti-edgerouter-4
Det kluriga med edgeroutrarna är att vissa använder en äldre långsammare CPU fast de har fler portar osv.AndersMalmgren skrev:
Men kolla dessa charts. Edgerouter 4 är nog bäst för dina behov skulle jag säga.
https://drive.google.com/file/d/1uuTTw3LDuRnoM-iDqtGU8u5CYjeNOv69/view?usp=drivesdk
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
När jag ändå har er på tråden. Vet ni ett bra program för att simulera latency? Idag använder jag clumsy. Det fungerar okej. Men om man har en stabil lina på på < 1ms som kanske varierar 1ms upp och ned och enablar 50ms latency (100 Ms ping) så börjar den variera 10 till 15ms.
Självfallet måste min nätkod fixa variationer i ping men man vill också testa vid hög latency med låg variation.
Edit: om koden ska vara säker för fuskare kommer det alltid bli en desync mellan server och klient motsvarande variatuonen i ping. Enda sättet runt det är att skicka tidpunkten när skottet skedde men då kan en spelare fuska och skicka skott tillbaka i tiden.
Självfallet måste min nätkod fixa variationer i ping men man vill också testa vid hög latency med låg variation.
Edit: om koden ska vara säker för fuskare kommer det alltid bli en desync mellan server och klient motsvarande variatuonen i ping. Enda sättet runt det är att skicka tidpunkten när skottet skedde men då kan en spelare fuska och skicka skott tillbaka i tiden.
Har du tillgång till lite fler nätverkskort så funkar alltid netem går att få till de flesta Linux
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Den tycker jag att du skall komplettera med en switch.AndersMalmgren skrev:
Den har 3 gigportar + sfp. Portarna lär kunna bryggas, dvs den har ingen äkta switch. Bör kompletteras med en switch.
Har själv en EP-4 sedan några år och den är stabil, kräver dock lite Linuxknappande för att utföra mer än basfunktionerna som finns via GUI. Finns mycket info på nätet.
Trots att Unifi och EP-4 kommer från Ubiquiti har de inget gemensamt. Om du vill få ut nätverksstatistik som Unifi marknadsför sina prylar med är en Dream machine bättre.
arneri68 skrev:Den tycker jag att du skall komplettera med en switch.
Den har 3 gigportar + sfp. Portarna lär kunna bryggas, dvs den har ingen äkta switch. Bör kompletteras med en switch.
Har själv en EP-4 sedan några år och den är stabil, kräver dock lite Linuxknappande för att utföra mer än basfunktionerna som finns via GUI. Finns mycket info på nätet.
Trots att Unifi och EP-4 kommer från Ubiquiti har de inget gemensamt. Om du vill få ut nätverksstatistik som Unifi marknadsför sina prylar med är en Dream machine bättre.
Håller med , är imponerad över vad jag kan få fram ifrån min UDR , same även sett hur UDM Pro med mer kraft kan få fram detaljerad men lättförståelig data , även icke nördar kan ha glädje av det. Antar att UDM ger likartad som UDM Pro eller UDR, ej kört den.
Har kört en Edgerouter Lite v3, som också skall säljas men är ju lite olika o lära sig mellan ERL o Unifi i olika gränssnitt. Mycket mer integrerat i UnifiOS som UDM PRO , UDR osv kör.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 655 inlägg
Ovan nämnda hårdvara ligger 2.800 och klarar ett företag med 50 aktiva användare galant. Hårdvarukryptering och dekryptering inbyggd. Konfigureringen för ”vanliga dödliga” är också superenkel om man kan läsa innantill och svara på några enkla frågor. I och med att communityn har satt standarden för inställningarna kan man lita på det blir så säkert det kan bli.T Tjalve_85 skrev:
En liten varning om tillgång bara, den här varit slut i en halvår i princip. Jag har bevakning på ubiquitis egen sida och har en innestående beställning på Inet sedan över en månad tillbaka. Datumet har flyttats fram flertalet gånger. Bara så du är beredd på det .AndersMalmgren skrev: