H Hajjen skrev:
En liten varning om tillgång bara, den här varit slut i en halvår i princip. Jag har bevakning på ubiquitis egen sida och har en innestående beställning på Inet sedan över en månad tillbaka. Datumet har flyttats fram flertalet gånger. Bara så du är beredd på det :).
Okej, bra att veta. Får lägg en order direkt
 
Ska även testa göra rent routern jag har, kan vara så enkelt att den är överhettad.

En router med indikatorlampor på, placerad ovanpå en svart högtalare, omgiven av kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
arneri68 arneri68 skrev:
Den tycker jag att du skall komplettera med en switch.
Den har 3 gigportar + sfp. Portarna lär kunna bryggas, dvs den har ingen äkta switch. Bör kompletteras med en switch.
Har själv en EP-4 sedan några år och den är stabil, kräver dock lite Linuxknappande för att utföra mer än basfunktionerna som finns via GUI. Finns mycket info på nätet.
Trots att Unifi och EP-4 kommer från Ubiquiti har de inget gemensamt. Om du vill få ut nätverksstatistik som Unifi marknadsför sina prylar med är en Dream machine bättre.
Ah såg det nu. Balle, hade ju gärna haft allt i ett.
 
T Tjalve_85 skrev:
I så fall finns ju ER-12P. Men den är större och dyrare.
Den har 8-port switch inbyggd.
[länk]
Hur ser dess WAN/NAT prestanda ut då?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Varför hålla sig till Ubiquiti om du ändå inte köper en Unifi-router? Poängen med att köpa Ubiquiti är väl att få in allt i Unifi-kontrollern? Utan det kravet finns det väl leverantörer med bättre pris/prestanda-förhållande.
 
S skamper skrev:
Varför hålla sig till Ubiquiti om du ändå inte köper en Unifi-router? Poängen med att köpa Ubiquiti är väl att få in allt i Unifi-kontrollern? Utan det kravet finns det väl leverantörer med bättre pris/prestanda-förhållande.
Jag har redan en AP från dem. Den använder ett kasst UI som kräver man har java installerat på klientmaskinen. Men skönt få in allt där. Samt de gör ju stabila grejer.

edit: ah det var unifi skiten heter. Hur i helvete kan de kräva java

Startskärm för Ubiquiti UniFi Network application med knapp för att öppna nätverkshanteraren i webbläsare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då ska du INTE ha en edgerouter, du ska ha en Dream machine. Det är troligtvis unifi-kontrollern som kräver java för att köras på windows. Köper du en dream machine har den en inbyggd kontroller som kommer ta hand om din AP. Du går sedan till dream machines webbgränssnitt för att hantera båda enheterna.

Köper du edge router kommer du inte kunnat hantera dem i samma gränssnitt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
S skamper skrev:
Då ska du INTE ha en edgerouter, du ska ha en Dream machine. Det är troligtvis unifi-kontrollern som kräver java för att köras på windows. Köper du en dream machine har den en inbyggd kontroller som kommer ta hand om din AP. Du går sedan till dream machines webbgränssnitt för att hantera båda enheterna.

Köper du edge router kommer du inte kunnat hantera dem i samma gränssnitt.
Vilken ska man ha där då. Jag behöver som sagt 4 portar minimum med full duplex WAN/NAT.
Behöver ingen AP på den då den kommer stå i walk in med betongväggar

edit: jag kör ju två gränssnitt idag. Så egenltigen ingen biggie. Men om man ändå byter ut router är det ju bra om man kör samma
 
Unifi är ju systemet du tänker på. Kontrollern kräver Java när dne kör på Windows (kanske gör den på Linux också iufrösig). Du kan ju köra kontrollern i dedikerad hårdvara om du vill (så kallad Unifi CloudKey). Men som sagts tidigare, Edgerouter är INTE med i Unifi-ekosystemet och går INTE att lägga in i kontrollern.
Vill du ha Unifi så finns bara Unifi Gateway (gammal, klarar nog inte 1Gbit full duplex). Eller som så många andra nämnt, någon form av Dream Machine. Men då är det rack-låda som är ganska stor.

Titta gärna på denna artikel. Finna massor med bra info där.
https://evanmccann.net/blog/unifi-routers-overview
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
T Tjalve_85 skrev:
Unifi är ju systemet du tänker på. Kontrollern kräver Java när dne kör på Windows (kanske gör den på Linux också iufrösig). Du kan ju köra kontrollern i dedikerad hårdvara om du vill (så kallad Unifi CloudKey). Men som sagts tidigare, Edgerouter är INTE med i Unifi-ekosystemet och går INTE att lägga in i kontrollern.
Vill du ha Unifi så finns bara Unifi Gateway (gammal, klarar nog inte 1Gbit full duplex). Eller som så många andra nämnt, någon form av Dream Machine. Men då är det rack-låda som är ganska stor.

Titta gärna på denna artikel. Finna massor med bra info där.
[länk]
Tror den är overkill för mina behov. Dels låter den säkert i form av små server rack fläktar sedan drar den onödigt med ström man måste ju tänka på miljön.

Jag kör ju med ISP router idag och unifi AP utan problem, kanske borde fortsätta med det, fast då med en edge router eller annan icke unifi.

Nu förstår jag varför statistiken på min AP är fucked, den samlar bara info när Java-härket år igång :) kanske borde installera den som en service på min server istället
 
Kan du stå ut med den konstiga formfaktorn skulle det ju räcka med en Dream Machine som har samma processor som de övriga UDM. Även Dream Router som har lite klenare processor orkar nog 1gbit om du låter bli att slå igång alla säkerhetsfunktioner. Om du väljer en unfi-produkt så kolla bara att din AP inte har nått end of life, för då kommer den ändå inte gå att lägga in i kontrollern på UDM/UDR.

Men som jag skrev i mitt första inlägg, ska du inte ha unifi finns ingen anledning att välja Ubiquiti :)
Mikrotik verkar vara populärt och ge mer för pengarna.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror den är overkill för mina behov. Dels låter den säkert i form av små server rack fläktar sedan drar den onödigt med ström man måste ju tänka på miljön.

Jag kör ju med ISP router idag och unifi AP utan problem, kanske borde fortsätta med det, fast då med en edge router eller annan icke unifi.

Nu förstår jag varför statistiken på min AP är fucked, den samlar bara info när Java-härket år igång :) kanske borde installera den som en service på min server istället
Personligen tycker jag du skall kolla på UDR eller UDM som kommer ersättas av UDR.

Iaf med UDR så körs allt på den, du behöver inte köra någon Java på pc.

Allra säkrast är dock UDM PRO eller PRO SE, då får du uttag osv med.


Edgerouter var inte dum för sin tid, men jag skulle bara satsa på dem om jag fick någon begagnad. Skulle jag satsa på router utanför Unifi så skulle jag jobba mer med några mjukvarulösning pfsense, eller gå spåret tex mot Microtik , som inte är busenkelt men mkt bra.

Hemma räcker det med något som bara tickar på, jag valde UDR, svår just nu o få tag i så UDM kanske är lättare. Men ville jag vara helt säker skulle jag satsar på en UDM PRO (SE)
 
UDR verkar inte vara optimal för 1 gigabit fiber läser jag. UDM Verkar inte heller ha full duplex, men handen på hjärtat hur ofta måste man slanga och uppa i 1 gigabit båda hållen?

UDM Pro har istället en Throughput på 10 000 mbit vilket är grovt overkill för en lina på 1 gigabit. Iof kanske vi får 10 gigabit snart men vet inte om jag kommer uppgradera då jag bara betalar 115 kronor för 1 gigabit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.