lurk12345 skrev:
En annan sak man kan fundera på är om de här räntorna är en slags "lockräntor" som kommer att höjas när man blivit kvar hos banken en tid.
Jo, egentligen är det bättre att ha en konstant högre ränta, eller hur? :D

Timmelstad inbillar sig bara. Jag tycker att det är jättebra att veta hur lågt andra har lyckats förhandla ner sina räntor, oavsett orsak. Att jag själv inte lyckas är en annan femma. Var och en får själv lista ut hur man ska kunna få ner sin ränta till samma fenomenala nivå.

Vi har tremånaders ränta hos SEB 1,25 %.

J
Marlene Eskilsson skrev:
Timmelstad inbillar sig bara. Jag tycker att det är jättebra att veta hur lågt andra har lyckats förhandla ner sina räntor, oavsett orsak. Att jag själv inte lyckas är en annan femma. Var och en får själv lista ut hur man ska kunna få ner sin ränta till samma fenomenala nivå.
Räntenivån idag sätts nästan helt beroende på din säkerhet och din betalningsförmånga.

Litar banken på dig och du har låt säga en fastighet som är värd 3 Mkr och vill låna 1,5Mkr så kan du lätt komma ner i 1,3-1,5% idag.

Det har jag inte märkt! Så låga belopp som 1,5milj i lån verkar inte ge de bästa räntorna, oavsett husets värde och låntagarens betalningsförmåga. Se bara på den modell SBAB använder. Dålig rabatt för så små lån.

J
injonil skrev:
Det har jag inte märkt! Så låga belopp som 1,5milj i lån verkar inte ge de bästa räntorna, oavsett husets värde och låntagarens betalningsförmåga. Se bara på den modell SBAB använder. Dålig rabatt för så små lån.
Jag har mycket längre lån än så och ligger ju på 1,34% hos SEB så du verkar ha fel.

Jag tror inte heller inkomst eller storleken på lån påverkar räntan, utan dagsformen på mig som förhandlar och dagsformen på den som sitter på andra sidan skrivbordet på banken.

Vi tillhör INTE höginkomsttagarna och har relativt högt lån i förhållande till inkomsten och har ändå lyckats förhandla till oss hyfsat låg ränta och det är INTE lockränta eftersom vi haft lånet i cirka 4år nu.

Men man måste ju kontakta ett antal banker och spela ut dessa mot varandra för att lyckas få en sänkning som är mer än marginell.

Vi har 0,98% nu på vårat som är 2-månaders på Swedbank, kommer att höjas till 1,14% (tror jag det var) vid nästa höjningstillfälle (minns inte från vilket datum det var).

1,22 hos Swedbank

Vår 3-mån hos SEB höjdes nu den 18 juni från 1,11% till 1,40%.

1,22 till 1,51 här.

-MH- skrev:
Jag undrar, vad skall du göra med den informationen? Kan du använde den mot banken? Nej, de struntar i vad du har läst på nätet.
Det kan ju faktiskt vara intressant för att bedöma om man själv har en acceptabel nivå eller om det är dags att börja diskutera med andra banker. Även om de inte bryr sig om vad någon har läst på nätet så bryr de sig ju om att vilja ha kvar dig som kund alternativt få dig som kund. Jag bryr mig ju inte särskilt mycket om varför Swedbank vill pungslå mig på mer pengar än SEB.

Jaha då ska vi till banken på tisdag. 1/3 del har vi redan på 3 månaders, den 2/3 ska vi nu göra något med då den går ut, Den sista 3/3 går ut om ca ett år.

så frågan är vad man ska göra nu?? Binda räntan eller låta denna2/3 åxå bli "rörlig" ?

Jahapp, då är det dags för ett nytt förhandlingsrace gentemot Swedbank. Strax före repohöjningen så höjde de rörliga räntan med 0,25%. I samband med repohöjningen så drog dom till med ytterligare 15 punkter. Jag vill ha rörlig ränta men inte rörig!!

Det finns mycket troll på internet, att bara skriva sin ränta utan förklaringar är så lätt, dessutom kanske man drar av lite för att vara "värst". Jag har en nära vän som arbetar på Swedbank och har en fantastisk ränta, med personalrabatt, något han förmånsbeskattas för, det kanske man väljer att inte skriva här?

Själv är jag ung, ganska höga inkomster, ganska låg belåningsgrad för att vara Sthlm, tyvärr bara 1,88% i ränta idag. Men jag inser att jag är en dålig kund för Nordea, jag vägrar konsekvent att spara i deras totalt värdelösa fonder, jag vägrar att pensionsspara hos dom, jag vägrar att ta dyra blancolån, billån, båtlån etc. Jag har ett personkonto, ett kontot med lite sparpengar och ett kreditkort.

Bankerna är inte givmilda, dom kan däremot välja att tjäna pengarna någon annanstans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.