J
MathiasS skrev:
?

Hur gick det till, du hade ju 1,17% tidigare när jag låg på 1,22 och jag har fortfarande 1,22. Ändras inte förrän i juni.
Fick nya låneavin idag och där stod det 1,34%

:S

Olika lån period??
 
John J skrev:
Fick nya låneavin idag och där stod det 1,34%

:S

Olika lån period??
Vad jag vet så har ju alla samma periodicitet på 3månaders, ränteändringsdagarna är samma för alla.
 
J
MathiasS skrev:
Vad jag vet så har ju alla samma periodicitet på 3månaders, ränteändringsdagarna är samma för alla.
Vi hade 1,17% jan, feb och mars

April, maj och juni har vi 1,34%
 
1,30 på SEB. Nästa ev. räntejustering 2010-06-16.
 
1,11 har vi nu på vårt 3-mån hos SEB
nästa räntejustering 2010-06-16
 
J
Peter2400 skrev:
1,11 har vi nu på vårt 3-mån hos SEB
nästa räntejustering 2010-06-16
Uppenbarligen utrymme att förhandla med SEB
 
Inbillar jag mig bara, eller är det här någon form av skryt-tråd där bara de som av olika (okända) anledningar som aldrig delgivs resten skriver hur bra ränta de får utan att vidareutveckla det?

Hur man ska kunna använda dessa uppgifter vid en egen förhandling är för mig främmande, då motfråga ett alltid kommer vara, "det låter väldigt lågt, hur kommer det sig" varpå man inte kan svara och så var det med den förhandlingen. Typ.

Jag ska nog gå och sova och be till sago-fén om en nära släkting som jobbar som credit manager på en större bank som kan säkra upp mig för rejäla slantar..
 
timmelstad skrev:
Inbillar jag mig bara, eller är det här någon form av skryt-tråd där bara de som av olika (okända) anledningar som aldrig delgivs resten skriver hur bra ränta de får utan att vidareutveckla det?
Helt riktigt. ;)

Frågan är om informationen om varför skulle vara till någon hjälp vid förhandling. Att hänvisa till ett internetforum tror jag inte banken går på i vilket fall.
 
J
-MH- skrev:
Helt riktigt. ;)

Frågan är om informationen om varför skulle vara till någon hjälp vid förhandling. Att hänvisa till ett internetforum tror jag inte banken går på i vilket fall.
:)

Går ju att ljua och säga att din kusin eller bror ha den och den räntan. Eller jag hörde på jobbet när vi fikade att han fick den räntan osv..

Fungerade bra för mig i alla fall.
 
Well, jag trodde jag hade jäkligt bra förhandlade räntor tills jag såg Peters nivå här ovan. Nu vet jag att det finns ytterligare förhandlingsutrymme om förutsättningarna är dom rätta. Utan den infon skulle jag i dagsläget inte komma på tanken att förhandla ytterligare. Vill man veta mer om en viss förhandlad nivå går det säkert att kontakta personen ifråga.....

...och vad är det för fel med en liten tävling om lägst ränta? Lite konkurrens är sunt. Gör inte detta till något negativt, gnällspikar. ;)
 
MathiasS skrev:
Well, jag trodde jag hade jäkligt bra förhandlade räntor tills jag såg Peters nivå här ovan. Nu vet jag att det finns ytterligare förhandlingsutrymme om förutsättningarna är dom rätta. Utan den infon skulle jag i dagsläget inte komma på tanken att förhandla ytterligare. Vill man veta mer om en viss förhandlad nivå går det säkert att kontakta personen ifråga.....

...och vad är det för fel med en liten tävling om lägst ränta? Lite konkurrens är sunt. Gör inte detta till något negativt, gnällspikar. ;)
Nej, det kan väl vara värdefullt att få reda på vad andra har för ränta. Men Timmelman har en poäng. Det saknas en del relevant information: skuldsättning, inkomst, eget sparande, bostadens läge och värdering, tidpunkt när räntan sattes, ...

Att bara säga "jag har x%" liknar skryt.
 
J
lurk12345 skrev:
Nej, det kan väl vara värdefullt att få reda på vad andra har för ränta. Men Timmelman har en poäng. Det saknas en del relevant information: skuldsättning, inkomst, eget sparande, bostadens läge och värdering, tidpunkt när räntan sattes, ...

Att bara säga "jag har x%" liknar skryt.
Självklart har du rätt där men att det är skryt fattar jag inte.

Jag vill då inte gå ut med inkomst, eget sparande, bostadens läge och värdering osv på ett öppet forum.

Summorna som skrivs här tycker jag skall se som en vägledning inför diskussionen med banken.

Bankerna i Sverige lever i en närmast monopolvärld så aktiva kunder behövs om de inte skall utnyttja oss ännu mer.
 
lurk12345 skrev:
Men Timmelman har en poäng. Det saknas en del relevant information: skuldsättning, inkomst, eget sparande, bostadens läge och värdering, tidpunkt när räntan sattes, ...
Jag undrar, vad skall du göra med den informationen? Kan du använde den mot banken? Nej, de struntar i vad du har läst på nätet.

Är det till för att rationalisera din egen ränta?

Att bara säga "jag har x%" liknar skryt.
Enkel fråga, enkelt svar.

Är det helt enkelt inte lite avundsjuka för att vi har lägre räntor det handlar om?
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Jag undrar, vad skall du göra med den informationen? Kan du använde den mot banken? Nej, de struntar i vad du har läst på nätet.

Är det till för att rationalisera din egen ränta?
Som uppgifterna presenteras har man ingen möjlighet att bedöma varför banken valde att ge låg ränta i just det fallet. Tidigare inlägg försvarade tråden just därför att den kunde vara till hjälp vid förhandling. Men jag tycker att det saknas bakgrundsinformation. Jag kan förstå om folk inte vill lägga ut alla detaljer om sin privatekonomi, men man har inte en antydan om vad som ligger till grunden för bankens erbjudande, tex inkomstnivåer (över 50k brutto eller under 25k) skuldsättning (låna till allt inklusive handpenning eller endast låna till 70% av värdet).

En annan sak man kan fundera på är om de här räntorna är en slags "lockräntor" som kommer att höjas när man blivit kvar hos banken en tid.

-MH- skrev:
Enkel fråga, enkelt svar.

Är det helt enkelt inte lite avundsjuka för att vi har lägre räntor det handlar om?
Nej, jag betalar exakt den ränta jag vill betala :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.