Daniel_76 skrev:
Tog ett lån hos SEB för två år sen när vi köpte vårt hus på 155000 (utgångspris var 1450000).
Sålde lägenhet samtidigt så vi kunde betala av topplånet direkt.
Vi har inga lån, bil betald kontant etc..
I samband med lånet band vi oss inte heller att ha lönekonto hos dem. Det är något som får komma med tiden som vi uttryckte det.

Vi amoterar sedan ett år tillbaka 3000/månaden och lånet är nu 1.205.000. Innan årsskiftet höjde SEB vår ränta från 3.21% till 3.46% (rörligt/3månader). Kontakterspersonen menade att det var press på de fyra största bankerna om att mer pengar och bättre likviditet.
OK, vår ränta var ändå OK så jag stred inte mer.

Nu i veckan fick jag hem papper om ytterliggare höjning till 3.96%. Kontakte min kontaktperson och undrade mer eller mindre om dom inte ville ha oss som kund längre. Konstansta höjningar trots ett relativt litet lån, bra amortering och en bra total årskinkomst. Kontaktpersonen svamlade om att dom inte hade hela vår ekonomi etc.. och erbjöd oss 10 punkters sänkning från de 52 punkter dom precis ville höja oss.

Jag meddelade att dom kunde behålla dom 10 punkterna om det var det bästa dom kunde komma med och sa att jag istället då kommer att lägga lånet hos annan bank.

Kontaktpersonen hälsade oss välkomna en annan gång som kund.
(nämnde som parantes att sambon var på väg över med lönekonto/sparande) till SEB från att ha varit hos Swedbank hela sitt liv. Ingen reaktion.)

Man kan undra varför SEB väljer att tappa en kund med bra ekonomi, relativt lite lån och som på sikt kunnat bli en helhetskund utan en större ansträngning.

I vår ekonomiska situation känner jag mig inte pressad att stå med hatten i handen, jag vill se att blivande bank ser oss som "kund" och också anstränger sig för att behålla oss.
Det som hänt är att er förhandlade marginal har löpt ut efter två år. Förut var det inte så svårt att få ett påslag mellan 0,3 och 0,5. På senare tid har många nämnt 0,7 till 1,0 över inlåningsräntan.

fredl skrev:
Det som hänt är att er förhandlade marginal har löpt ut efter två år. Förut var det inte så svårt att få ett påslag mellan 0,3 och 0,5. På senare tid har många nämnt 0,7 till 1,0 över inlåningsräntan.
Förstår att man kanske är försiktigare att lägga sig för mycket under andra när det gäller förstagångslåntagare. Att man däremot släpper iväg en kund så lättvindigt tycker jag är konstigt. Kanske jag som inte hajjar spelet riktigt... :x

Nåväl, det fiskars vidare, speciellt mot banken där jag har mitt lönekonto+sparande+försäkringar....

Hallå,

Snart dags för mig att förhandla om en del av lånet. Vilken ränta har ni fått den senaste tiden?

...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.