pmm skrev:
Som jag ser det, så är bara kärnkraften ett hot mot hela mänskligheten. I framtiden kanske strålningen kan neutraliseras, men vi är inte där ännu.
Fast hur menar du "hot mot hela mänskligheten" ?
Även en till härdsmälta som Tjernobyl, som var så dåligt hanterad (pga det politiska systemet där/då) komemr ju inte på något sätt utplåna mänskligheten...inte ens tio sådana gör det...

Och "strålningen kan neutraliseras" ?
Strålning är naturlig och finns överallt. Du får masssor av dos bara genom att tex flyga, röntga dig, eller för den delen bara leva. Särskilt i Sverige som har en relativt högstrålande berggrund (finns iof ställen med ännu högre bakgrundsstrålning) - eller som sagt genom att äta en vanlig ekologisk banan :)
När det gäller kärnavfall, som dagens Gen II och III verk producerar, så är den inte alls trevlig rent av läskig. Den behöver relativt kort tid för att klinga av till bara "allmänt otrevlig" och ytterligare tid för att komma ned till "normalfarlig" och som sagt väääldigt låg tid för att komma till "samma som berggrunden". men det finns tekniker för att hantera detta.
Antingen genom att gräva ned det, KBS-3 ÄR ett sådant sätt, även om jag personligen tycker vi skall lägga det mer lättåtkomligt så att vi kan återvinna det. För det är ett anant sätt - vidareutveckla den 70 gamla tekniken med kärnkraft och kör den ett varv till så får vi ute me energi (90% är outnyttjad) och på köpet snälalr avfall som klingar av snabbare.

Värt att nämna är också att i tex Oklo (i afrika) har man hittat spår av en naturlig reaktor (dvs tillräckligt höga koncentrationer av radioaktiva ämnen för att starta en reaktion) som också bildat ett naturligt slutförvar - och trots avsaknad av kopparkapslar etc etc har detta inte rört sig alls i princip, eftersom dessa ämnen inte är så flyktiga.
Så det mesta i KBS-3 är för att lugna oroliga själar mer än för att det egentligen är nödvändigt.(http://www.extremetech.com/extreme/...nature-still-has-a-few-tricks-up-her-sleeve/2)

/K

Redigerat:
pmm skrev:
Som jag ser det, så är bara kärnkraften ett hot mot hela mänskligheten. I framtiden kanske strålningen kan neutraliseras, men vi är inte där ännu.
På vilket sätt menar du att kärnkraft är ett hot mot HELA mänskligheten? Mänskligheten lär knappast dö om ett kärnkraftverk exploderar. Knappast heller om alla verk skulle få för sig att explodera samtidigt. På vilket sätt skulle kärnkraften lyckas radera hela mänskligheten?

Trea på bollen.... :D

AndersMalmgren skrev:
Ja, det går ju inte :p Men jag tänkte mer på sommaren (Du har ju knappt sol även på sommaren i detta land)

[länk] 90 kW timmar max
På mallis har de krav att alla nybyggda hus måste ha 2 st solfångare till nybesiktning. Sedan tar de bort dem eftersom de tydligen sätter så hög skatt på det. Elen tar de sedan från kolkraftverk så något är generellt fel i miljötänk och beskattning.

Plutus skrev:
Jag gillar inte kärnkraft, jag har egentligen inget problem med de exploderar då och då, för det drabbar ungefär de människor som har beslutat att bygga dem och de som köper billig el från dem. Mitt problem med kärnkraft är att jag tror inte att det vi kallar "säker" förvaring kommer att anses säker om 100, 500, 1000 eller 4000 år och då kommer kostnaden för att hantera avfallet på ett nytt sätt drabba våra barn, och då är det inte längre "billig" el totalt sett.
Det finns egentligen inget "avfallsproblem". Om man faktiskt bränner ut "utbränt" kärnbränsle så blir dotterprodukterna farliga i 500 år eller motsvarande. Alltså en klart överblickbara tidshorisont.

Dessutom så producerar inte kärnkraftverken någon stor mängd avfall, så det går bra att lägga ganska stora resurser på att hantera det. Detta att jämföra med kolkraften där man redan haft flera stora olyckor med "askdammar" som gett vika. Men dessa har ingen hört talas om...

Om all jordens kärnkraft smäller sammtidigt inkl förvaringen av utjänt kärnbränsle, så är alt över +( .... Och bomberna klyver klotet flera gånger om.

klaskarlsson skrev:
Fast hur menar du "hot mot hela mänskligheten" ?
Även en till härdsmälta som Tjernobyl, som var så dåligt hanterad (pga det politiska systemet där/då) komemr ju inte på något sätt utplåna mänskligheten...inte ens tio sådana gör det...
Det går inte ens att med den samlad kärnvapenarsenalen allvarlig hota mänskligheten. ("On the beach" förutan).

Så att tro att kärnkraften skulle komma i närheten av påverkan på mänskligheten jämfört med mycket annat vi gör är, hur skall jag säga det, fel...

pmm skrev:
Vindkraften är kanske inte heller så miljövänlig som man kan tro. Kanske är den också klimatpåverkande. Tar man kraft ifrån "vädret", så borde det påverka "vädret".
Har för mig att det var Eon som skulle avveckla 6 st vindkraftverk utanför Öland eftersom de inte lönade sig längre då de blev för dyra att reparera. De ville även slippa att montera ner dem för då skulle de förlora ännu mer. Så visst ger de också miljöpåverkan.

pmm skrev:
Om all jordens kärnkraft smäller sammtidigt inkl förvaringen av utjänt kärnbränsle, så är alt över +( .... Och bomberna klyver klotet flera gånger om
Nej. "Bomberna klyver inte klotet flera gånger om". Det går inte ens att allvarlig hota mänskligheten med dem.

Roligt blir det inte. Men de direkta eller indirekta effekterna av ett stort kärnvapenkrig skulle inte ens ta livet av särskilt många. Den åtföljande samhällskolapsen är däremot inte att leka med, men den skulle ju kommit oavsett vapenslag. En massinsats av VX skulle få exakt samma effekt. (Se bara på vad vandaler och andra gjorde med Rom och de hade inga massförstörelsevapen...)

Och även om all kärnkraft "smällde" samtidigt så skulle bara en liten del av jordens befolkning vara i fara. Samma med lagrat använt bränsle. (Det är som sagt inte "utjänt").

Var får du allt det här ifrån? Och trollar du bara?

lars_stefan_axelsson: Får jag välja, så riskerar jag inte att du har fel. Testa med gigermätere utan för valfritt kraftverk. Snart kan jorden vara övermättad och obebolig. Bakgrundsstrålning är ett fint namn. Har den gått tillbaka till före Tjernobyl? Ingen är gladare än jag om det är så.

"lagrat använt bränsle" där kan jag hålla med. Uppgiften att det går att klyva jordklotet med alla jordens kärnvapen har florerat länge, men det är kanske inte korrekt.

Redigerat:
pmm skrev:
Om all jordens kärnkraft smäller sammtidigt inkl förvaringen av utjänt kärnbränsle, så är alt över +( .... Och bomberna klyver klotet flera gånger om.
Nej.
Kort svar. Nej.

Och kärnvapen har lika mycket gemensamt med kärnkraft som all världens krig med krut har med dynamit för gruvsprängningar - dvs grundfysiken har samma bas, applikationerna är skilda.

Sen kanske man skall fundera på sannolikheten på att alla kärnkraftverk + alla förvar katastrofalt fallerar samtidigt..då är sannolikheten för att jorden träffas av en jättekomet (en s.k. World killer) större

/K

"Om man jobbat på vissa ställen i ett kärnkraftverk, så får man alldrig göra det igen. Man har nått sin maxdos.". Är det också en skröna? Liksom strålningsmätarna alla arbetarna bär på.

pmm skrev:
lars_stefan_axelsson: Får jag välja, så riskerar jag inte att du har fel. Testa med gigermätere utan för valfritt kraftverk.
Nu är det ju så att det är nåt som de som driver kärnkraftverken gör regelbundet, just för att det är så stränga krav på deras anläggningar.

Jag tror t.o.m. det är värre att bo i ett radonhus än att jobba i ett kärnkraftverk. För att inte tala om hur mycket strålning man utsätts för om man flyger till USA eller Asien.

pmm skrev:
"Om man jobbat på vissa ställen i ett kärnkraftverk, så får man alldrig göra det igen. Man har nått sin maxdos.". Är det också en skröna? Liksom strålningsmätarna alla arbetarna bär på.
De gränsvärden som gäller för dosimetrarna som de som jobbar med strålning bär på är väldigt låga.

Flygpersonal utsätts för mer strålning än kärnkraftsarbetare.
http://www.okg.se/sv/Sakerhet/Stralning/Straldosgranser/

pmm skrev:
Det är inte en skröna, men det beror inte på att dom helt plötsligt skulle bli självlysande gröna och sprida "strålning" omkring sig eller falla ned och dö. :)

Det är för att dom inte skal överskrida den dos som har satts upp som att vara "helt ofarlig" - vilket inkluderar så stora säkerhetsmarginaler att den 100-faldiga dosen, över längre tid, troligen inte heller är någon risk.

Det finns många som uppnår högre doser, tex är flygvärdinnor avrådd från att flyga under graviditeten (eftersom man inte vet effekterna fullt ut) och har man ngt slags medicinskt tillstånd som gör att man måste röntga mer än vanligt så skall man också räkna på totaldosen.

Men ALLT har med doser, koncentration och sannolikheter att göra (Tage Danielsson hade en rolig sketch men den är rätt nära sanningen :))

När jag besökte ett kärnkraftverk sist (var förvisso på 90-talet, Barsebäck var fortfarande aktivt då jag var med en grupp på studiebesök där) så hade vi dosimetrar också, och skanande händer och fick ha särskilda "elefantfötter" över skorna. Inte så mycket för att inte bli strålskadade som att inte dra in skit in eller ut :)

En intressant detalj är att man kan bada i reaktorbassängen utan något som helst problem...förutom att den sen måste tömmas, rengöras och fyllas på nytt vilket kostar väääldigt mycket pengar - men hälsomässigt är det helt riskfritt ! :)

...min tur att vara trea på bollen :D

/K

Redigerat:
Gäller det även arbeten nära kärnan? Eller bara de som kollar mätarna.

Två fel gör inte ett rätt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.