124 809 läst · 2 504 svar
125k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Som tidigare nämnts har jag egen firma, jag tänker ha en företagsleasingbil och jag kommer få i princip samma kostnader som nu. Problemet med vårt skattesystem är att jag förlorar i princip 11 kronor milen på att köra bil i tjänsten (efter förändringen i reduktionsplikt) så för mig kan jag i princip spara 20.000 kr på att ha en elbil varje år. .H Hybro skrev:Ja, jösses... Svenssons räds längre inte att betala 600 000 eller mer för en bil.
Tvivlar på att Svenssons har detta i plånboken.
Nä det blir lån, lån och lån.
Är då oftast någon annan än en själv som äger bilen. Kallas att bli livegen.
Köpte 2017 en Renault Megane, 9000 mil med riktigt fina fälgar och annat kontant för 15 000.
Bilen rullar fint än i dag.
Inte skyldig någon några pengar, vilket känns otroligt tryggt.
Hade det varit en Elbil så kanske värdet varit 50 % av inköpspriset i dag.
Vart tog resten vägen?
Genomgående har jag genom åren satsat på annan fast ekonomisk bevarande egendom.
T ex det som är forumets rubrik.
Bygga Hus
Eller det som bevarar värdet på detta. Hittills så har alla satsningar förväntat sig, och jag är fri.
Kommer inte att satsa huset för köp av ny elbil och glänsa de sista åren. Arvingarna behöver pengarna.
Model 3 var inte ett alternativ efter provkörning ? Den får ju dra 1000kg. Annars är väl EV6/Ioniq5 kandidater som presterat bra i tester och får dra en del.
ID4/Enyaq samt polestar/xc40 är väl också ok bilar men dom ligger väl elplattformsmässigt lite efter dom vassaste alternativen.
ID4/Enyaq samt polestar/xc40 är väl också ok bilar men dom ligger väl elplattformsmässigt lite efter dom vassaste alternativen.
Jag tycker det är så svårt att veta vilken väg man skall gå. Det som jag inte tyckte om när det gäller EQB var just baksätet där man inte satt så himla bra. Annars var bilen väldigt trevlig att åka. Jag har försökt att hitta en mer prisvärd bil men ännu inte hittat något. Jag skall åka och prova id4/5 också så klart.L Liljeros skrev:
Varför skulle Enyaq/ID4 ligga efter?L Liljeros skrev:
Vad det gäller komfort vann de ju ett stort test i somras där Enyaq var tystast av alla testade elbilar. Den får dra skapligt och ha takbox.
Den är ju lite högre än andra och har sannolikt högre luftmotstånd. Drar mer el. Men elkostnaden för en elbil är ju egentligen ganska ointressant rent kostnadsmässigt.
Är räckvidden för kort?
Eller är det mindre avancerad teknologi i skärmen?
Körmässigt är den grym!
Som nämnt, inget fel på själva bilarna men VAG koncernens plattform för motor/batteri är väl inte dom som ligger längst fram ännu även om dom verkar tagit ett jättekliv i och med ID7 men den ligger ju lite över budgeten i denna tråden.Huddingebo skrev:Varför skulle Enyaq/ID4 ligga efter?
Vad det gäller komfort vann de ju ett stort test i somras där Enyaq var tystast av alla testade elbilar. Den får dra skapligt och ha takbox.
Den är ju lite högre än andra och har sannolikt högre luftmotstånd. Drar mer el. Men elkostnaden för en elbil är ju egentligen ganska ointressant rent kostnadsmässigt.
Är räckvidden för kort?
Eller är det mindre avancerad teknologi i skärmen?
Körmässigt är den grym!
Tesla har ju varit ohotad 1a på den fronten väldigt länge men avståndet minskar med stormsteg. Kia/hyundai är dom i hasorna och i och med ID7 så är även VAG med i matchen igen.
En bil är ju så mycket mer än sin drivlina men på elbilar blir det ändå av betydligt större vikt än på en fossilbil.
Redigerat:
Du nämner återigen en plattformen inte är 'up to date'. Utan att egentligen beskriva hur det påverkar bilen som sådan.L Liljeros skrev:Som nämnt, inget fel på själva bilarna men VAG koncernens plattform för motor/batteri är väl inte dom som ligger längst fram ännu även om dom verkar tagit ett jättekliv i och med ID7 men den ligger ju lite över budgeten i denna tråden.
Tesla har ju varit ohotad 1a på den fronten väldigt länge men avståndet minskar med stormsteg. Kia/hyundai är dom i hasorna och i och med ID7 så är även VAG med i matchen igen.
En bil är ju så mycket mer än sin drivlina men på elbilar blir det ändå av betydligt större vikt än på en fossilbil.
Den presterar ju enligt uppmätta data.
Räcker inte det? Behöver man egentligen bry sig om hur det ser ut under skalet?
Eller är det något man tänker på som man missar?
Som konsument borde man väl bara bry sig om pris/prestanda osv kvalitativa egenskaper som hur den är att köra, komfort, räckvidd, dragvikt, lastvikt, säkerhet osv?
Lyfter lite då konkreta siffror för att belysa detta. Och då är det verklig körning och inte teoretiskt uppgivet av tillverkare.Huddingebo skrev:Du nämner återigen en plattformen inte är 'up to date'. Utan att egentligen beskriva hur det påverkar bilen som sådan.
Den presterar ju enligt uppmätta data.
Räcker inte det? Behöver man egentligen bry sig om hur det ser ut under skalet?
Eller är det något man tänker på som man missar?
Som konsument borde man väl bara bry sig om pris/prestanda osv kvalitativa egenskaper som hur den är att köra, komfort, räckvidd, dragvikt, lastvikt, säkerhet osv?
Förbrukning vid 90km/h ca siffror från tester runt 0 grader.
-Id4 2,2 kWh/mil
-Ev6 1,8 kWh/mil
-Model Y 1,6kWh/mil
Id4 ca 30 % sämre än model y och 20% sämre än ev6. Som anekdot kan nämnas att jag kört fullastad Model Y i 110km/h på runt 2kWh/mil i -10 grader…
Laddhastighet snabbladdning
-Id4 118kW
-Ev6 250kW
-Model Y 175-250kW
Här laddar alltså övriga mer än dubbelt så snabbt som ID4
Ungefärliga siffror men det är dessa storheter. Sen kommer aspekter som hur tillverkarna valt att paketera bilen med motoreffekt, storlek på batteri osv avgöra den slutliga räckvidden. Priset för dessa bilar är dock helt likvärdigt.
Dvs om du kör en Id4 och en Model y bredvid varandra i 90km/h med lika stort batteri så kommer den senare komma 30% längre, när det sen är dags för laddning så går det nästan dubbelt så fort med den senare. Detta är kritiska faktorer som folk nog skattar väldigt högt vid köp av elbil. Siffrorna är ungefär likvärdiga mellan VAG/Volvo
Sen kommer andra aspekter in som jag har alltid kört VW, bilen är tyst, jag tycker den är snygg eller skön att åka i med i matchen när man ska välja det slutliga köpet.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
För min del som har tre barn och inte vill (har råd) att köpa en Model X gick tyvärr både Model 3 och Y bort på grund av det alldeles för smala mittensätet som är i stort sett oanvändbart. Verkar förövrigt vara en trend numera att det har krympts till förmån för yttersätena i många bilar. Var samma problem hos Volvos senaste modeller förutom på XC90 som dessvärre är en bil som jag inte vill ha.
Vw id7 verkar vara det nya svarta. Köp sedan nu eller vänta på kombin. Ja ni hörde rätt, kombi, alltså ingen korkad suv. Fördelar med id7 är extremt rymligt och effektiv (ny marknadsledare) med lång räckvidd och lågt luftmotstånd. Har man företag är förmånsvärdet mycket bättre än Tesla. Inte suuperdyr att köpa heller. Som en Tesla Y typ.Ludde Jakobsson skrev:Jag funderar på att köpa en elbil nu i vår. Vill inte lägga för mycket pengar på bilen då jag inte är så intresserad. Provkörde idag en EQB 300 som var helt Ok bil. Kanske inte den skönaste komforten men jag gillade verkligen köregenskaperna . Pris ca 600k.( företagsleasing ) Vad skulle ni andra välja för bil i samma segment ? Måste ha dragkrok och vill kunna slänga på en takbox. Hur tänker ni ?
Jag har sett det där med sätena på många ställen. Även ny id7 har prioriterat yttersätena bak som är lite skålade, medan mittsätet ser lite inklämt ut. Idag har vi en Touran 2016 med tre riktiga säten bak, något som är väldigt skönt med tre barn så blir det mindre slagsmål om vem som tvingas sitta i mittenJanneJanne123 skrev:För min del som har tre barn och inte vill (har råd) att köpa en Model X gick tyvärr både Model 3 och Y bort på grund av det alldeles för smala mittensätet som är i stort sett oanvändbart. Verkar förövrigt vara en trend numera att det har krympts till förmån för yttersätena i många bilar. Var samma problem hos Volvos senaste modeller förutom på XC90 som dessvärre är en bil som jag inte vill ha.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jag håller med, ID7 ser mycket lovande ut. Hade faktiskt missat att det var en kombi på gång, det känns verkligen efterlängtat från många håll.S surfarn skrev:Vw id7 verkar vara det nya svarta. Köp sedan nu eller vänta på kombin. Ja ni hörde rätt, kombi, alltså ingen korkad suv. Fördelar med id7 är extremt rymligt och effektiv (ny marknadsledare) med lång räckvidd och lågt luftmotstånd. Har man företag är förmånsvärdet mycket bättre än Tesla. Inte suuperdyr att köpa heller. Som en Tesla Y typ.
ID7 har potential att bli dödsstöten för Volvos fäste om Sverige, dom hade behövt trycka ner priset lite till kanske för att bli en riktig tjänstebilsfavorit då man med lite tillval hamnar runt 700.000kr.
Sen det verkliga frågetecknet, vad är grejen med VW och en dragvikt på 1000kg? Men förbrukningen är ju minst sagt imponernande nu är men helt plötsligt med i toppstriden.
Sen det verkliga frågetecknet, vad är grejen med VW och en dragvikt på 1000kg? Men förbrukningen är ju minst sagt imponernande nu är men helt plötsligt med i toppstriden.
Just byggkvalite och minimalt med fel är väl Kia och Hyundai helt jämförbara med japanska bilar enligt de där helt meningslösa statistiska sammanställningarna som matas ut.R Rejäl skrev:
Absolut inte, kolla med verkstäderna och besiktningens rapportering av fel..F fsn skrev:
Få om någon kan jämföra sig med Toyotas drftsäkerhet och det låga antalet fel över tid..