124 809 läst · 2 504 svar
125k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Är den för dyr tror jag att du får svårt att hitta en elbil. Mercan du började tråden med är väl därtill dyrare.Ludde Jakobsson skrev:
Kvalitetsfrågan förstår jag mer. Särskilt tidiga Teslor verkar ju haft relativt stora mängder brister. Men som jag förstår det har de blivit bättre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Det är väl för övrigt världens största elbilstillverkare nu, räknat i antal sålda (eller om det är byggda) bilar.
Tids nog lär de väl bygga så bra bilar att de är konkurrenskraftiga i västvärlden också, men de verkar inte vara där än.
Tids nog lär de väl bygga så bra bilar att de är konkurrenskraftiga i västvärlden också, men de verkar inte vara där än.
Nya bZ4X ska dock vara ett rejält uppsving mot den första generationen som kom som ska vara värdelös på flera punkter.Nyfniken skrev:
Har själv ingen elbil och kommer nog inte att investera i en ny bil närmsta åren.
Men jag är väldigt imponerad över komforten i Enyaq!
Väldigt skön att köra och definitivt en av få nya bilar jag skulle kunna tänka mig.
De jag känner på jobbet och privat som har en är alla väldigt nöjda.
Tveka iaf inte att provköra en!
Komforten på E4 5min från mig är många steg upp från tex model-y som i mitt tycke är en buller-burk. Dock säkert bra i övrigt.
Många nya bilar är tysta i lägre farter men 90km/h och uppåt skiljs agnarna från vetet.
Men jag är väldigt imponerad över komforten i Enyaq!
Väldigt skön att köra och definitivt en av få nya bilar jag skulle kunna tänka mig.
De jag känner på jobbet och privat som har en är alla väldigt nöjda.
Tveka iaf inte att provköra en!
Komforten på E4 5min från mig är många steg upp från tex model-y som i mitt tycke är en buller-burk. Dock säkert bra i övrigt.
Många nya bilar är tysta i lägre farter men 90km/h och uppåt skiljs agnarna från vetet.
Mercan kostar 600000 så den är billig i förhållande till storlekenNötegårdsgubben skrev:
Är det med tillbehör, eller "från" priset?Ludde Jakobsson skrev:
Jag har bara testat EQE och kör själv en GLE 350de men EQB har antagligen en hel del samma saker som GLE och det är riktigt trevlig bil...
Merca service har dock inte varit något att hänga i julgranen, men å andra sidan var nog inte BMW bättre heller...
Det är en sk fleet-bil på kampanj så den har en ok utrustningsnivå.anders07 skrev:
En model Y kostar ju 570.000kr? Dvs billigare. Har själv en och man kan väl så här efter 4 månader konstatera att det är både den i särklass bästa bil jag haft på en hel del punkter, på andra punkter är den i särklass sämst.Ludde Jakobsson skrev:
Bra saker:
-Bilen är otroligt rymlig, farsan som är 190 sitter luftigt bakom mig i bilen. Bagaget sväljer det mesta och lite till.
-Värmen, bilen blir varm på 6-7min från -15 grader.
-Jag upplever den som trevlig att köra, helt ok styrning kanske något stötig. Instegsvarianterna från dom andra märkena ligger runt 200hk men det är lite för klent för en tung bil. Model Y är helt enkelt en lagom rolig bil, behöver man köra om på en 90 väg är det aldrig några fundering på om man hinner eller inte.
-Går fruktansvärt snålt för sin storlek,1,3-1,4kWh per mil sommartid vid faktisk körning är en helt otrolig siffra. Vinter och motorväg i -10grader ligger jag runt 2,0kWh/mil vilket inte det heller är illa.
-Laddnätverket, bara plugga in och relativt billigt.
Mindre bra saker
-Bilen är designad för Kalifornien, glastak och karmlösa fönster på dörrarna är sådär.
-Det är styva fjädrar och sportstolar som gäller...
Överlag är jag nöjd, det är en trevlig bil med helt ok byggkvalitet, inget jag reagerar på att det skulle kännas billigt eller rackigt. Det är klart det inte är en BMW men det fungerar för att flytta mig från A till B
Det där med rymlighet är intressant. Jag som själv är 2m lång och stor som två hus sitter inte bekvämt i förarsätet på Y. Vilket är intressant eftersom det är stora utrymmen. Men det är något med sittpositionen som inte alls lirar med mig. Den mindre Model 3 sitter jag däremot kanon i. Var tvungen att provköra Y på nytt då jag trodde jag klantat till stolinställningen eller nåt, sån skillnad var det. Trist, för jag tycker bättre om Y egentligen.L Liljeros skrev:
Jag fNötegårdsgubben skrev:
Det är då en 300, dvs en 4-hjulsdriven också.anders07 skrev:
Jag har bara provkört 3, men jag kanske skall kolla på Y också.Storsockret skrev:Det där med rymlighet är intressant. Jag som själv är 2m lång och stor som två hus sitter inte bekvämt i förarsätet på Y. Vilket är intressant eftersom det är stora utrymmen. Men det är något med sittpositionen som inte alls lirar med mig. Den mindre Model 3 sitter jag däremot kanon i. Var tvungen att provköra Y på nytt då jag trodde jag klantat till stolinställningen eller nåt, sån skillnad var det. Trist, för jag tycker bättre om Y egentligen.