197 054 läst · 3 411 svar
197k läst
3,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 506 inlägg
Tror icke fysiska spelar mindre roll faktiskt, bara feedbacken är bra. Viktigare att reglagen sitter högre upp och inte nere mellan stolarna. Men klart att ett bra, snabbt och smidigt system där man har snabbknappar till det som använda ofta är viktigt och att man hittar rätt.useless skrev:
De med touchskärm som man kan konfigurera tycker jag är smidigt och man ser direkt vilken funktion som man pillar med. Kommer ihåg när jag provkör olika bilar hur lätt eller svårt det är att fixa något. Hyundai Tucson, typiskt dålig måste stanna. Tesla bra, saker ligger på intuitiv plats och inte så stor yta att behöva leta på så som dom med knappar och skärmar lite här och var. Volvo EC40 t.ex. är ganska bra också
Nej det tycker jag inte, reagerade också på att EX40 kändes lite småskum på det sättet. EX30 tyckte jag faktiskt var väldigt responsiv och trevlig. Hade inga klagomål på den biten, tvärtom, körningen i sig uppskattade jag.Rabbithole skrev:
fruktansvärdaIsakare skrev:
Vi Bilägare har testat KIA EV3, Mini Contryman och Volvo EX30.
Bilarna är inte helt jämförbara, Volvon är ganska sniken och billigast (509.000) KIAn välutrustad I GT utförande med stort batteri (580.300) Minin är fullutrustad, har 4WD och är dyrast (605.700)
Kul är att de testat i 110 km/h i jämn fart, motorväg alltså.
Då klarar KIAn 34 mil, Volvon 30 mil och Minin 28 mil.
När batteriet är tömt laddar KIAn med 120 kW, Minin 75 kW, Volvon 67 kW.
Beräknat på testens snittförbrukning (Inte motorvägsförbrukningen) tar det 29 minuter att fylla 30 mil i Kian, 41 min på Volvon, Minin kommer inte upp i 30 mil.
KIAn vinner testen, Mini 2a och Volvo 3a.
Noterbart att KIA har bäst stolar, Volvo sämst. Detta är ju annars Volvos paradgren sen många år.
Som elbil verkar KIAn trevlig.
t små bilar jag kan inte sitta riktigt i dessa
Kostar att köra hyrbil.R Rejäl skrev:För er med privatleasing och Kia:
Missade en bilservice med 17 mil – fick straffavgift
Chocken: Räkning på 20 000 kronor efter privatleasingen
- Sara Meurling och hennes man fick en oväntad faktura på 20 000 kronor efter att ha kört 17 mil för långt innan service, i strid med leasingkontraktet för deras Kia e-Niro.
- Andra kunder har också liknande historier med oväntade straffavgifter för små avvikelser från serviceintervallet .
- Kia Sveriges kommunikationschef förklarar att avgiften är till för att kompensera återförsäljaren för den värdeminskning som följer av att service inte utförts enligt avtalet.
Är inte många som fyller mina krav.
AWD och inte superlåg. Ska köra skogsvägar och sjösätta båtar i sand.
Dragkrok med 1500kg
Rolig att köra, inte under 400hk
Ventilerade säten
Helst under 700kkr
Tesla Y är väl den som kommer nära med gamla performance men i övrigt har jag inte många kandidater.
Skoda och VW är för klena motorer.
Ioniq 5 med 325hk är gränsfall för klen och N-modellen med 650hk hade jag köpt direkt bara dragkrok funnits.
Volvo Black Edition med strax över 400hk skulle funka men fortfarande över 100kkr dyrare än Teslan.
Kia ev6 med 525hk är för låg och lite för mycket sedanmodell för att passa.
AWD och inte superlåg. Ska köra skogsvägar och sjösätta båtar i sand.
Dragkrok med 1500kg
Rolig att köra, inte under 400hk
Ventilerade säten
Helst under 700kkr
Tesla Y är väl den som kommer nära med gamla performance men i övrigt har jag inte många kandidater.
Skoda och VW är för klena motorer.
Ioniq 5 med 325hk är gränsfall för klen och N-modellen med 650hk hade jag köpt direkt bara dragkrok funnits.
Volvo Black Edition med strax över 400hk skulle funka men fortfarande över 100kkr dyrare än Teslan.
Kia ev6 med 525hk är för låg och lite för mycket sedanmodell för att passa.
Med dom kraven blir det dyrt även om du skulle köpa en ny "vanlig" bil.P Pligg85 skrev:Är inte många som fyller mina krav.
AWD och inte superlåg. Ska köra skogsvägar och sjösätta båtar i sand.
Dragkrok med 1500kg
Rolig att köra, inte under 400hk
Ventilerade säten
Helst under 700kkr
Tesla Y är väl den som kommer nära med gamla performance men i övrigt har jag inte många kandidater.
Skoda och VW är för klena motorer.
Ioniq 5 med 325hk är gränsfall för klen och N-modellen med 650hk hade jag köpt direkt bara dragkrok funnits.
Volvo Black Edition med strax över 400hk skulle funka men fortfarande över 100kkr dyrare än Teslan.
Kia ev6 med 525hk är för låg och lite för mycket sedanmodell för att passa.