125 258 läst · 2 516 svar
125k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
För att du skriver lika mycket för alla lurkare som för den du försöker förklara för. Tyvärr gör det som @Dalbotant skrev tråden sämre, men jag håller med om att det är svårt att låta bli.13th Marine skrev:
Jag hade koll på det mesta bortsett från hur horribelt uselt bilen klarar av kyla. Kunde inte i mina vildaste fantasier tro att det såldes bilar i modern tid som kommer mindre än halva den uppskattade maximala körsträckan i kyla för 700k.H Holmspel skrev:Småler varje gång jag ser dina inlägg för jag , och förhoppningsvis ingen annan heller, kan ta dig seriöst 😂
Att dina vänner upplever samma sak förvånar mig inte alls då dom säkerligen är likadan som dig själv 😆
Jag är ingen förespråkare för att alla ska köra elbil och att det är lösningen för alla men du visste ju säkerligen vad du köpte innan du tog just den bilen.
Jag hade inget val förutom ID4an men oavsett sina svagheter så har den också väldigt många positiva saker och inga egenskaper kom som en nyhet då all info går att läsa sig till.
Vilken modell och årsmodell av ID4?
Jag har en -23 och har aldrig, oavsett temperatur eller procent kvar i batteriet kommit ens över 90kW. Ligger allt som oftast på 60-80 innan den börjar dala men då får det inte vara kallt ute.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
WLTP-siffrorna är inte uppskattad räckvidd, det är ett vanligt missförstånd. De siffrorna är hur långt bilen kommer i en körcykel som simulerar blandad körning. Tyvärr är det ganska ointressanta siffror eftersom det som i praktiken är intressant är räckvidd i motorvägsfart.Kentvirulent skrev:
Det här är lättillgänglig information om man intresserar sig något för den bil man skaffar, men bryr man sig inte om det är det lätt att missa.
Det fanns tyvärr inget bättre alternativ än skitbilarna Enyaq och ID4 för mig att välja på. Dessa var toppalternativen vilket är en parodi i sig. Men snart slipper jag det hela.Nötegårdsgubben skrev:WLTP-siffrorna är inte uppskattad räckvidd, det är ett vanligt missförstånd. De siffrorna är hur långt bilen kommer i en körcykel som simulerar blandad körning. Tyvärr är det ganska ointressanta siffror eftersom det som i praktiken är intressant är räckvidd i motorvägsfart.
Det här är lättillgänglig information om man intresserar sig något för den bil man skaffar, men bryr man sig inte om det är det lätt att missa.
Räckvidd i 80-90 är för dom flesta elbilar sommartid i torrt väglag ganska nära WLTP.S sjoelund skrev:
Vill du ha mer skarpa siffror så kan jag rekommendera elbilsmagasinet som har en lista för bilar i 120km/h samt 90km/h
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Märkligt att läsa vad som skrivs i tråden. Har skrivit tidigare också. Uppriktigt sagt är jag förvånad. Som en annan planet. Har många sådan otur verkligen? Eller är de trångsynta?
Har kört 25000 mil elbil sedan många år, och sedan cirka 2022 är finns det laddare så man lätt klarar sig överallt. Ingen service på bilen, med marginal 23-25 mil mellan laddningarna på smällkalla vintern 35 mil på sommaren ned marginal. Laddare hemma och på hotellen är perfekt.
Enda nackdelen som jag ser det är att husvagn går inte att kombinera med elbil, om man inte skall bara nästgårds.
Men lite märkligt är att det just Sthlm har typ sämst tillgång till snabbladdare? ändå är det de som ligger i bräschen för elbilar. Snabbladdare finns det gott om utanför Sthlm, tex InfraCity och Nacka. Men dåligt närmare Sthlm, lite bättre är det i Gbg men ändå halvdåligt där. I Malmö är det stor skillnad, det finns det gott om snabbladdare där. Ovan är min egen erfarenhet.
Har kört 25000 mil elbil sedan många år, och sedan cirka 2022 är finns det laddare så man lätt klarar sig överallt. Ingen service på bilen, med marginal 23-25 mil mellan laddningarna på smällkalla vintern 35 mil på sommaren ned marginal. Laddare hemma och på hotellen är perfekt.
Enda nackdelen som jag ser det är att husvagn går inte att kombinera med elbil, om man inte skall bara nästgårds.
Men lite märkligt är att det just Sthlm har typ sämst tillgång till snabbladdare? ändå är det de som ligger i bräschen för elbilar. Snabbladdare finns det gott om utanför Sthlm, tex InfraCity och Nacka. Men dåligt närmare Sthlm, lite bättre är det i Gbg men ändå halvdåligt där. I Malmö är det stor skillnad, det finns det gott om snabbladdare där. Ovan är min egen erfarenhet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Är det så dåligt? Nu är jag iofs. stockholmare, så har inget behov av att snabbladda i Stockholm, men min uppfattning är att tillgången är rätt god. När jag kör hemåt med nära nog tomt batteri är jag inte heller orolig att det inte skulle gå att svänga av E4 vid mer eller mindre varje avfart och toppa upp lite.L L Jan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut i stan med omnejd.
Jag vet iofs. att det varit en del bråk mellan taxichaufförer som köat vid Tesla Supercharger i Upplands Väsby (Arlandaåkarna), men jag undrar om det inte redan är historia.
13th Marine skrev:
De typ 10-15 gånger jag försökt få tag i någon av snabbladdarna i innerstan har det varit köer av taxibilar där.Nötegårdsgubben skrev:Är det så dåligt? Nu är jag iofs. stockholmare, så har inget behov av att snabbladda i Stockholm, men min uppfattning är att tillgången är rätt god. När jag kör hemåt med nära nog tomt batteri är jag inte heller orolig att det inte skulle gå att svänga av E4 vid mer eller mindre varje avfart och toppa upp lite.
[bild]
Så här ser det ut i stan med omnejd.
Jag vet iofs. att det varit en del bråk mellan taxichaufförer som köat vid Tesla Supercharger i Upplands Väsby (Arlandaåkarna), men jag undrar om det inte redan är historia.
Snabbladdare 250+ kw finns på 8 platser i HELA innerstan enligt chargefinder. 1st i Vasastan. 1st på Kungsholmen.
I kommunen jag bor i finns 3 snabbladdare. Alla har usla betyg och alla recensioner skriver att effekten är urusel
Redigerat:
från 50 kW är tycker jag inte är snabbladdare. Minst 150 kW, helst högre.Nötegårdsgubben skrev:Är det så dåligt? Nu är jag iofs. stockholmare, så har inget behov av att snabbladda i Stockholm, men min uppfattning är att tillgången är rätt god. När jag kör hemåt med nära nog tomt batteri är jag inte heller orolig att det inte skulle gå att svänga av E4 vid mer eller mindre varje avfart och toppa upp lite.
[bild]
Så här ser det ut i stan med omnejd.
Jag vet iofs. att det varit en del bråk mellan taxichaufförer som köat vid Tesla Supercharger i Upplands Väsby (Arlandaåkarna), men jag undrar om det inte redan är historia.
Om du avser Infra City har jag laddat där flera gånger. Den är på tok för liten för alla. Enda stationen någonsin med kö vad jag har upplevt. Men den i Nacka är bättre.
Se här, rätt klent:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Alltså, man måste typ köra Essingeleden för att komma till norrut, typ nästan oavsett var man kommer ifrån känns det som. De har missat att bygga bro från Skärholmen till Vällingby. Ibland stopp i Sthlm och då vill man snabbladda smidigt. Mkt märkligt att det är sånt knäppt upplägg att man behöver köra igenom Marieberg för att komma norrut. Och inga snabbladdare knappt.Fairlane skrev:
Strängnäs-Enköping är inget bra alternativ.