13th Marine 13th Marine skrev:
Varför försöker jag ens...
För att du skriver lika mycket för alla lurkare som för den du försöker förklara för. Tyvärr gör det som @Dalbotant skrev tråden sämre, men jag håller med om att det är svårt att låta bli.
 
  • Gilla
Kromo och 4 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Småler varje gång jag ser dina inlägg för jag , och förhoppningsvis ingen annan heller, kan ta dig seriöst 😂
Att dina vänner upplever samma sak förvånar mig inte alls då dom säkerligen är likadan som dig själv 😆

Jag är ingen förespråkare för att alla ska köra elbil och att det är lösningen för alla men du visste ju säkerligen vad du köpte innan du tog just den bilen.
Jag hade inget val förutom ID4an men oavsett sina svagheter så har den också väldigt många positiva saker och inga egenskaper kom som en nyhet då all info går att läsa sig till.

Vilken modell och årsmodell av ID4?
Jag har en -23 och har aldrig, oavsett temperatur eller procent kvar i batteriet kommit ens över 90kW. Ligger allt som oftast på 60-80 innan den börjar dala men då får det inte vara kallt ute.
Jag hade koll på det mesta bortsett från hur horribelt uselt bilen klarar av kyla. Kunde inte i mina vildaste fantasier tro att det såldes bilar i modern tid som kommer mindre än halva den uppskattade maximala körsträckan i kyla för 700k.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
den uppskattade maximala körsträckan
WLTP-siffrorna är inte uppskattad räckvidd, det är ett vanligt missförstånd. De siffrorna är hur långt bilen kommer i en körcykel som simulerar blandad körning. Tyvärr är det ganska ointressanta siffror eftersom det som i praktiken är intressant är räckvidd i motorvägsfart.

Det här är lättillgänglig information om man intresserar sig något för den bil man skaffar, men bryr man sig inte om det är det lätt att missa.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tyvärr är det ganska ointressanta siffror eftersom det som i praktiken är intressant är räckvidd i motorvägsfart.
Jag tycker räckvidd i landsvägsfart 90 km/h är mer intressant, men tyvärr listas den sällan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
WLTP-siffrorna är inte uppskattad räckvidd, det är ett vanligt missförstånd. De siffrorna är hur långt bilen kommer i en körcykel som simulerar blandad körning. Tyvärr är det ganska ointressanta siffror eftersom det som i praktiken är intressant är räckvidd i motorvägsfart.

Det här är lättillgänglig information om man intresserar sig något för den bil man skaffar, men bryr man sig inte om det är det lätt att missa.
Det fanns tyvärr inget bättre alternativ än skitbilarna Enyaq och ID4 för mig att välja på. Dessa var toppalternativen vilket är en parodi i sig. Men snart slipper jag det hela.
 
S sjoelund skrev:
Jag tycker räckvidd i landsvägsfart 90 km/h är mer intressant, men tyvärr listas den sällan.
Räckvidd i 80-90 är för dom flesta elbilar sommartid i torrt väglag ganska nära WLTP.

Vill du ha mer skarpa siffror så kan jag rekommendera elbilsmagasinet som har en lista för bilar i 120km/h samt 90km/h
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men snart slipper jag det hela.
Slipper vi dig i elbilstrådarna då? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Märkligt att läsa vad som skrivs i tråden. Har skrivit tidigare också. Uppriktigt sagt är jag förvånad. Som en annan planet. Har många sådan otur verkligen? Eller är de trångsynta?
Har kört 25000 mil elbil sedan många år, och sedan cirka 2022 är finns det laddare så man lätt klarar sig överallt. Ingen service på bilen, med marginal 23-25 mil mellan laddningarna på smällkalla vintern 35 mil på sommaren ned marginal. Laddare hemma och på hotellen är perfekt.

Enda nackdelen som jag ser det är att husvagn går inte att kombinera med elbil, om man inte skall bara nästgårds.

Men lite märkligt är att det just Sthlm har typ sämst tillgång till snabbladdare? ändå är det de som ligger i bräschen för elbilar. Snabbladdare finns det gott om utanför Sthlm, tex InfraCity och Nacka. Men dåligt närmare Sthlm, lite bättre är det i Gbg men ändå halvdåligt där. I Malmö är det stor skillnad, det finns det gott om snabbladdare där. Ovan är min egen erfarenhet.
 
  • Gilla
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
lite märkligt är att det just Sthlm har typ sämst tillgång till snabbladdare? ändå är det de som ligger i bräschen för elbilar. Snabbladdare finns det gott om utanför Sthlm
Är det så dåligt? Nu är jag iofs. stockholmare, så har inget behov av att snabbladda i Stockholm, men min uppfattning är att tillgången är rätt god. När jag kör hemåt med nära nog tomt batteri är jag inte heller orolig att det inte skulle gå att svänga av E4 vid mer eller mindre varje avfart och toppa upp lite.

Karta över Stockholmsområdet med markörer för laddstationer, inkluderande Upplands Väsby och omgivande områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut i stan med omnejd.

Jag vet iofs. att det varit en del bråk mellan taxichaufförer som köat vid Tesla Supercharger i Upplands Väsby (Arlandaåkarna), men jag undrar om det inte redan är historia.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Slipper vi dig i elbilstrådarna då? 🤔
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det så dåligt? Nu är jag iofs. stockholmare, så har inget behov av att snabbladda i Stockholm, men min uppfattning är att tillgången är rätt god. När jag kör hemåt med nära nog tomt batteri är jag inte heller orolig att det inte skulle gå att svänga av E4 vid mer eller mindre varje avfart och toppa upp lite.

[bild]
Så här ser det ut i stan med omnejd.

Jag vet iofs. att det varit en del bråk mellan taxichaufförer som köat vid Tesla Supercharger i Upplands Väsby (Arlandaåkarna), men jag undrar om det inte redan är historia.
De typ 10-15 gånger jag försökt få tag i någon av snabbladdarna i innerstan har det varit köer av taxibilar där.

Snabbladdare 250+ kw finns på 8 platser i HELA innerstan enligt chargefinder. 1st i Vasastan. 1st på Kungsholmen.

I kommunen jag bor i finns 3 snabbladdare. Alla har usla betyg och alla recensioner skriver att effekten är urusel
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det så dåligt? Nu är jag iofs. stockholmare, så har inget behov av att snabbladda i Stockholm, men min uppfattning är att tillgången är rätt god. När jag kör hemåt med nära nog tomt batteri är jag inte heller orolig att det inte skulle gå att svänga av E4 vid mer eller mindre varje avfart och toppa upp lite.

[bild]
Så här ser det ut i stan med omnejd.

Jag vet iofs. att det varit en del bråk mellan taxichaufförer som köat vid Tesla Supercharger i Upplands Väsby (Arlandaåkarna), men jag undrar om det inte redan är historia.
från 50 kW är tycker jag inte är snabbladdare. Minst 150 kW, helst högre.
Om du avser Infra City har jag laddat där flera gånger. Den är på tok för liten för alla. Enda stationen någonsin med kö vad jag har upplevt. Men den i Nacka är bättre.

Se här, rätt klent:
 
  • Karta över Stockholm med markeringar för laddstationer, inklusive en station markerad som 300 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Är behovet av snabbladdare i Stockholms innerstad så särskilt högt? Känns mer som att det är en plats där destinations laddare är användbart?!
 
  • Gilla
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
från 50 kW är tycker jag inte är snabbladdare. Minst 150 kW, helst högre.
Tja, det kan man ju tycka, men den gängse definitionen är 50 kW likström. Jag kan förstå att man inte tycker att det är snabbt nog, men då får man nog slänga in ett super- eller liknande som prefix.
 
L L Jan skrev:
Se här, rätt klent:
Vad är det där för karta, den ser klart bristfällig ut. Såhär ser motsvarande ut hos Chargefinder.
Karta över Stockholm med laddstationer markerade i lila på Chargefinder-appen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är behovet av snabbladdare i Stockholms innerstad så särskilt högt? Känns mer som att det är en plats där destinations laddare är användbart?!
Alltså, man måste typ köra Essingeleden för att komma till norrut, typ nästan oavsett var man kommer ifrån känns det som. De har missat att bygga bro från Skärholmen till Vällingby. Ibland stopp i Sthlm och då vill man snabbladda smidigt. Mkt märkligt att det är sånt knäppt upplägg att man behöver köra igenom Marieberg för att komma norrut. Och inga snabbladdare knappt.
Strängnäs-Enköping är inget bra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.