123 231 läst · 2 484 svar
123k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Vet inte om det har avhandlats tidigare i träden men snabbladdning var tillval på tidiga (?) 80x så max var väl 75 kW om man inte låste upp. Vet inte om det gäller din årsmodell, förmodligen inte om den är relativt ny.Kentvirulent skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 067 inlägg
Och? Du påstår ju att din bil ändå bara tar 45 kW.Kentvirulent skrev:
Snabbladdare i innerstan har nästan bara taxibilar nytta av. Som normalbilist är det längs de stora vägarna som snabbladdning är relevant.
Låt oss för skojs skull gissa att det är Sundbyberg, Sveriges till ytan minsta kommun. Vad spelar det i så fall för roll om det finns snabbladdare inom kommungränsen där? Det är i princip lika ointressant som om det finns några i länder som Vatikanstaten och San Marino.Kentvirulent skrev:
Närmsta snabbladdare är typ en mil bort.Nötegårdsgubben skrev:Och? Du påstår ju att din bil ändå bara tar 45 kW.
Snabbladdare i innerstan har nästan bara taxibilar nytta av. Som normalbilist är det längs de stora vägarna som snabbladdning är relevant.
Låt oss för skojs skull gissa att det är Sundbyberg, Sveriges till ytan minsta kommun. Vad spelar det i så fall för roll om det finns snabbladdare inom kommungränsen där? Det är i princip lika ointressant som om det finns några i länder som Vatikanstaten och San Marino.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Jag är väl medveten om det. Det är inget nytt, har att likadant ut i 50+ år.L L Jan skrev:Alltså, man måste typ köra Essingeleden för att komma till norrut, typ nästan oavsett var man kommer ifrån känns det som. De har missat att bygga bro från Skärholmen till Vällingby. Ibland stopp i Sthlm och då vill man snabbladda smidigt. Mkt märkligt att det är sånt knäppt upplägg att man behöver köra igenom Marieberg för att komma norrut. Och inga snabbladdare knappt.
Strängnäs-Enköping är inget bra alternativ.
Man har inte "missat" att bygga en bro, man har diskuterat det väldigt länge. Dennispaketet beslutades väl på 90-talet och nu är bygget av Förbifart Stockholm på gång. Bygget startades för 10 år sen och man beräknas öppna 2030.
Jag tänker mig ändå att de som kommer söderifrån och ska norrut rimligen laddar så att de inte får panik på Essingeleden och måste till innerstan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Enligt den katalog jag grävde fram lite snabbt har väl Enyaqen med stora batteriet alltid haft 125kW?Storsockret skrev:
Har nu två olika plus CircleKNötegårdsgubben skrev:
Kan gott skaffa ett system till om det behövs. Men sedan får det räcka. Detta är relevant.
Tidigare, fram till år 2020 cirka hade jag 8- 10 st. och det blev för rörigt
Så här säger chatGPT om saken:13th Marine skrev:
För tidigare modeller var standarden 50 kW DC-laddning, med möjlighet att uppgradera till högre effekter:
- Enyaq 50 och 60: Standard 50 kW, uppgraderingsbar till 100 kW.
- Enyaq 80 och 80X: Standard 50 kW, uppgraderingsbar till 125 kW.
För bilar tillverkade efter den 25 maj 2021 ökade maxeffekten till 130 kW oavsett batteristorlek.
Stämmer bra, svärfar hade tidigare Enyaq 80X med den plågsamt långsamma 50kW-laddningen. (Sämsta 5K han någonsin sparat enligt mig)Storsockret skrev:Så här säger chatGPT om saken:
För tidigare modeller var standarden 50 kW DC-laddning, med möjlighet att uppgradera till högre effekter:
Denna uppgradering kostade cirka 5 500 kronor.
- Enyaq 50 och 60: Standard 50 kW, uppgraderingsbar till 100 kW.
- Enyaq 80 och 80X: Standard 50 kW, uppgraderingsbar till 125 kW.
För bilar tillverkade efter den 25 maj 2021 ökade maxeffekten till 130 kW oavsett batteristorlek.
Alltså jag har pit-stopp i Sthlm i jobbet och man behöver innan Sthlm se till att ha ordentligt laddat, en svaghet i Sthlm att det är så få snabbladdare. Besynnerligt är det, för Sthlm är ju annars så framåt med elbilar. T.o.m. en stadsdel i centrum blir snart enbart för el-bilar och ändå är det rätt dålig laddstruktur. Antagligen är det för dyrt med markhyran. Men de som bestämmer får väl ge f_n i att snöra av allt som de gör och ge plats för laddare istället. Har bott i Sthlm i 2 1/2 år och blev aldrig klok på det, inte senare heller, förutom att turista där vilket är bra! Hela stan är ju anpassad för turister, inte för de som bor där. Pengarna är väl viktigare än invånarnas komfort? Där jag bor har kommunen gjort tvärtom, anpassat för invånarna i första hand. Även finns här snabbladdare, men få nyttjar dem , trots det anses det viktigt att ha dem. Märkligt att det det är så stora skillnader mellan hur olika kommuner resonerar?Fairlane skrev:Jag är väl medveten om det. Det är inget nytt, har att likadant ut i 50+ år.
Man har inte "missat" att bygga en bro, man har diskuterat det väldigt länge. Dennispaketet beslutades väl på 90-talet och nu är bygget av Förbifart Stockholm på gång. Bygget startades för 10 år sen och man beräknas öppna 2030.
Jag tänker mig ändå att de som kommer söderifrån och ska norrut rimligen laddar så att de inte får panik på Essingeleden och måste till innerstan.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 551 inlägg
Ah intressant, jag hittade katalogen märkt 04/2021 och där står inget om 50kW,Storsockret skrev:Så här säger chatGPT om saken:
För tidigare modeller var standarden 50 kW DC-laddning, med möjlighet att uppgradera till högre effekter:
Denna uppgradering kostade cirka 5 500 kronor.
- Enyaq 50 och 60: Standard 50 kW, uppgraderingsbar till 100 kW.
- Enyaq 80 och 80X: Standard 50 kW, uppgraderingsbar till 125 kW.
För bilar tillverkade efter den 25 maj 2021 ökade maxeffekten till 130 kW oavsett batteristorlek.
Kollar jag VWs arkiv till ID4an så är den tidigaste där 03/2021 så jag antog, felaktigt?, att detta var de för för de första modellerna.
EDIT: Jo, det var en kass katalog, så de skyltade inte med att det var 50kW som standard.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 280 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 280 inlägg
Men måste man stanna i innerstan så räcker väl en destinationsladdare normalt?L L Jan skrev:
För de som bara ska stanna kort hjälper det såklart föga, men de kan ju tänka till innan. På samma sätt är det med bensin/dieselbil, man åker inte till innerstan för att tanka.
Laddare finns det rätt gott om, men inte snabbladdare.L L Jan skrev:Besynnerligt är det, för Sthlm är ju annars så framåt med elbilar. T.o.m. en stadsdel i centrum blir snart enbart för el-bilar och ändå är det rätt dålig laddstruktur. Antagligen är det för dyrt med markhyran. Men de som bestämmer får väl ge f_n i att snöra av allt som de gör och ge plats för laddare istället.
Fast snabbladdare för de som bor i stan är väl inte meningsfullt?L L Jan skrev:
Jag tror inte komforten påverkas särskilt mycket av om det finns en snabbladdare i innerstan eller inte för de som bor i Stockholm. Destinationsladdare däremot är nog mer intressant.L L Jan skrev:
Har kommunen byggt snabbladdare?L L Jan skrev:
Nej, behöver snabbladdare, inte destinationsladdare, har inte den tiden.Fairlane skrev:Men måste man stanna i innerstan så räcker väl en destinationsladdare normalt?
För de som bara ska stanna kort hjälper det såklart föga, men de kan ju tänka till innan. På samma sätt är det med bensin/dieselbil, man åker inte till innerstan för att tanka.
Laddare finns det rätt gott om, men inte snabbladdare.
Fast snabbladdare för de som bor i stan är väl inte meningsfullt?
Jag tror inte komforten påverkas särskilt mycket av om det finns en snabbladdare i innerstan eller inte för de som bor i Stockholm. Destinationsladdare däremot är nog mer intressant.
Har kommunen byggt snabbladdare?
Snabbladdare borde väl vara jätteviktigt för många i Sthlm för tex de som parkerar på gatan med boendeparkering, utan laddare vid trottoaren.
Japp, kommunen fixade/ beslutade om snabbladdare, 3 st. på olika ställen, via lokala energibolaget, för flera år sedan. Få använder dem. Jag har aldrig använt dem, men anses viktigt. Det blir en del stopp av passerande bilister och de nyttjar då affär och matställe, som de annars inte skulle gjort.