67 194 läst · 1 244 svar
67k läst
1,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 912 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 912 inlägg
Jag kan inte släppa det här riktigt. Du står med 20% kvar i batteriet på parkeringen på Kolmården. Ungarna skriker, frugan är galen, det är varmt, du får inte in trippelvagnen i bagaget på Skodan. Plötsligt står du där med en bajsblöja att hantera, folk tittar, barnen skriker ännu mer. Du sätter dig då bara i bilen, kramar ratten hårt, kör iväg och kallt räknar med att vid nästa möjliga laddare är det fritt fram för er att ladda. Hur kan det vara svårt att ta fram ChargeFinder för att se att i Stavsjö är 6/6 laddare upptagna, tom Mers 50 kilowattare är upptagen och helt otroligt är det tom någon som laddar med CHAdeMo. I Åby (som förvisso ligger 13 km bort, lite åt fel håll) visar det sig dock att det finns 15 av 32 laddare lediga precis bredvid Max. Det tar bokstavligen tre minuter att tillgodogöra sig den här informationen och agera. Klart man kan åka dit det är fullt, gnälla om hur dåligt det är att det inte finns laddare och att elbil är skit, eller så planerar man lite i förväg.Kentvirulent skrev:
Det är tjänstebil, inte förmån, har jag privat bil får jag milersättning för det jag kör i tjänsten.P Pin skrev:Hur ska du åka om du inte har tjänstebil då (antar att du egentligen menar förmånsbil om det är frivilligt att ha en). Ska du köra med din privata bil och få ersättning för det?
10 ggr mer lönsamt låter som en överdrift. Elbilar har ju annat förmånsvärde men bensin/diesel är väl numera mer eller mindre samma som att äga själv (beroende på löneavdraget som du säger är minimalt). Sedan är det ju få som privat köper samma bil som förmånsbilen. Typiskt köper man väl privat en fd flrnånsbil som är 3+ år gammal. Eller så köper man exakt den bil man vill ha utan begränsning av företagens policy.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 795 inlägg
Länken stämmer ju med verkligheten. Om man nu kör som angivet. Sen att det gnälls att man inte kommer 300km för man startar med 95% soc och laddar igen vid 15% klart man tappar 20% ner till rimligt intervall. Och sen laddar man bara upp till 80 och igen vid 20%, ligger och pulsar på 60% av tillgänglig kapacitet som är något lägre när batteriet är kallt. Har du -10 i batteriet kan du tappa 20-30% men det håller sig nog vid några plusgrader iallafall.P PHPersson skrev:Exakt och är jag då en ny oerfaren köpare så tänker jag att ja men då kommer jag 30mil en vinterdag, i värsta fall 27-28mil. Vilket är en försköning av verkligheten så när jag bara kommer kanske 22mil så är det rätt står skillnad. 20% ner från worst case enligt artikeln är fel.
Så tom nu när jag bad om en länk så kom det en länk som inte stämmer med verkligheten och du tycker folk är korkade som inte klarar av det?
En ny Enyaq IV80 har 77kWh netto. Lite degradering efter ett år är du under 75kWh. Drar den då 245Wh/km kommer du 24mil och sen 18mil eller något sånt.
Vintertid och motorväg skulle jag vilja ha 120kWh eller något sånt.
Trollet svarar inte på svåra frågor. Det är alltid någon annans fel eller brist på åkdonet.JanneJanne123 skrev:Jag kan inte släppa det här riktigt. Du står med 20% kvar i batteriet på parkeringen på Kolmården. Ungarna skriker, frugan är galen, det är varmt, du får inte in trippelvagnen i bagaget på Skodan. Plötsligt står du där med en bajsblöja att hantera, folk tittar, barnen skriker ännu mer. Du sätter dig då bara i bilen, kramar ratten hårt, kör iväg och kallt räknar med att vid nästa möjliga laddare är det fritt fram för er att ladda. Hur kan det vara svårt att ta fram ChargeFinder för att se att i Stavsjö är 6/6 laddare upptagna, tom Mers 50 kilowattare är upptagen och helt otroligt är det tom någon som laddar med CHAdeMo. I Åby (som förvisso ligger 13 km bort, lite åt fel håll) visar det sig dock att det finns 15 av 32 laddare lediga precis bredvid Max. Det tar bokstavligen tre minuter att tillgodogöra sig den här informationen och agera. Klart man kan åka dit det är fullt, gnälla om hur dåligt det är att det inte finns laddare och att elbil är skit, eller så planerar man lite i förväg.
Artiken är rätt och du kommer ca 30 mil en vinterdag så länge du håller normal lhastighet inte snittar 130-140 km/h. Det stämmer väl med alla tester som genomförts på vintern av Enyaq (80).P PHPersson skrev:Exakt och är jag då en ny oerfaren köpare så tänker jag att ja men då kommer jag 30mil en vinterdag, i värsta fall 27-28mil. Vilket är en försköning av verkligheten så när jag bara kommer kanske 22mil så är det rätt står skillnad. 20% ner från worst case enligt artikeln är fel.
Så tom nu när jag bad om en länk så kom det en länk som inte stämmer med verkligheten och du tycker folk är korkade som inte klarar av det?
Så länken stämmer inte eftersom den inte räknar på en snitthastighet som är långt över laglig hastighet?
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Och om det inte finns när de slutar sälja nya fossilbilar så kommer du köpa en begagnad eller sluta köra bil om dina krav inte uppfylls?Kentvirulent skrev:
Ja, men det krävs inte så mycket mer eleggekt för ökningen, vilket det gör med sina krav.Kentvirulent skrev:
Förresten tycker jag dina krav är för låst ställda.
100 mil, 140 km/h och ladda på 5-10 minuter, vintertid
Mer rimliga krav är väl 250 mil, i 200 km/h med släpvagn, vintertid. Laddad fullt på max 2 minuter, annars får det vara ...
Jag kollade om laddarna var lediga vilket tre var när jag lämnade Kolmården. Men det betyder ju inte att de är lediga 10 min senare när jag kommer dit eller hur?JanneJanne123 skrev:Jag kan inte släppa det här riktigt. Du står med 20% kvar i batterier på parkeringen på Kolmården. Ungarna skriker, frugan är galen, det är varmt, du får inte in trippelvagnen i bagaget på Skodan. Plötsligt står du där med en bajsblöja att hantera, folk tittar, barnen skriker ännu mer. Du sätter dig då bara i bilen, kramar ratten hårt, kör iväg och kallt räknar med att vid nästa möjliga laddare är det fritt fram för er att ladda. Hur kan det vara svårt att ta fram ChargeFinder för att se att i Stavsjö är 6/6 laddare upptagna, tom Mers 50 kilowattare är upptagen och helt otroligt är det tom någon som laddar med CHAdeMo. I Åby (som förvisso ligger 13 km bort, lite åt fel håll) visar det sig dock att det finns 15 av 32 laddare lediga precis bredvid Max. Det tar bokstavligen tre minuter att tillgodogöra sig den här informationen och agera. Klart man kan åka dit det är fullt, gnälla om hur dåligt det är att det inte finns laddare och att elbil är skit, eller så planerar man lite i förväg.
Det har hänt säkert 100 gånger att det står att laddare är lediga. Sen när man väl är där är de upptagna. Ofta är det någon taxi-chaffis som står där i evigheter.
Tror faktiskt bara jag hade runt 11-12% där vi macken så att bränna någon mil åt fel hål var inte aktuellt. Inget som säger att allt väl funkar när jag väl är där.
Som sagt. Hade det funnits ett par 100 laddare vid Kolmården hade det varit lugnt. Men det finns typ 10 st på flera 1000 parkeringsplatser. Jag blir ständigt överraskad över hur uselt det är.
Innan förra sommaren fanns det tex EN laddare i hela Norrtälje där vi har landställe på 50 kwh. Nu finns fler på Max. Men när det finns 80k Sthlmare där på sommaren kan du ju tänka dig kaoset
Att en bensinmack är defekt på alla pumpar eller allt är upptaget med någon form av kö har jag aldrig upplevt på nästan 20 års bilkörande
Redigerat:
Nej om de är så pushiga att de förbjuder fossilbilar innan elbilar är lika bra så har jag inte mkt val. Men rätt lite talar för det. Utan de massiva subventionerna har elbilsförsäljningen stendött. Hela 80% av alla elbilar som säljs säljs nu som tjänstebilar. Hade de även klippt halveringen av förmånsvärdet för tjänstebilar hade det nog sålts typ 100 elbilar om året i Sverige.Fairlane skrev:Och om det inte finns när de slutar sälja nya fossilbilar så kommer du köpa en begagnad eller sluta köra bil om dina krav inte uppfylls?
Ja, men det krävs inte så mycket mer eleggekt för ökningen, vilket det gör med sina krav.
Förresten tycker jag dina krav är för låst ställda.
100 mil, 140 km/h och ladda på 5-10 minuter, vintertid
Mer rimliga krav är väl 250 mil, i 200 km/h med släpvagn, vintertid. Laddad fullt på max 2 minuter, annars får det vara ...
De stora bolagen har ju nu tom bromsat sin utfasning av fossila bilar.
Ja mina krav ÄR lågt ställda. Varför ska jag behöva vänta längre än det tar att tanka bilen? Runt 100 mil är vad de flesta större fossilbilar pallar. Min XC60 gjorde typ det.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 912 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 912 inlägg
Nej man vet inte, men man får göra en bedömning. Är det bättre att runt lunchtid chansa på tre lediga laddare i Stavsjö eller 15 lediga i Åby. Jag vet vad jag hade valt.Kentvirulent skrev:Jag kollade om laddarna var lediga vilket tre var när jag lämnade Kolmården. Men det betyder ju inte att de är lediga 10 min senare när jag kommer dit eller hur?
Det har hänt säkert 100 gånger att det står att laddare är lediga. Sen när man väl är där är de upptagna. Ofta är det någon taxi-chaffis som står där i evigheter.
Tror faktiskt bara jag hade runt 11-12% där vi macken så att bränna någon mil åt fel hål var inte aktuellt. Inget som säger att allt väl funkar när jag väl är där.
Att en bensinmack är defekt på alla pumpar eller allt är upptaget med någon form av kö har jag aldrig upplevt på nästan 20 års bilkörande
Nej det har du inte upplevt på 20 år, men var du med när bensinpumpar var nytt? Det var såklart inte jag heller, men jag inser att det tar några år att få ny infrastruktur att fungera smärtfritt. Att hela laddstationer är ur funktion utan att det syns på ChargeFinder har jag aldrig varit med om förövrigt.
Och igen, jag säger inte att elbil är lika smidigt som fossilbil, det är det uppenbarligen inte, men man kan ju göra det man kan för att göra det så enkelt som möjligt för sig.
Det gör det inte…Rabbithole skrev:Länken stämmer ju med verkligheten. Om man nu kör som angivet. Sen att det gnälls att man inte kommer 300km för man startar med 95% soc och laddar igen vid 15% klart man tappar 20% ner till rimligt intervall. Och sen laddar man bara upp till 80 och igen vid 20%, ligger och pulsar på 60% av tillgänglig kapacitet som är något lägre när batteriet är kallt. Har du -10 i batteriet kan du tappa 20-30% men det håller sig nog vid några plusgrader iallafall.
En ny Enyaq IV80 har 77kWh netto. Lite degradering efter ett år är du under 75kWh. Drar den då 245Wh/km kommer du 24mil och sen 18mil eller något sånt.
Vintertid och motorväg skulle jag vilja ha 120kWh eller något sånt.
Det står:
”På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek.”
Kanske i Skåne där vintern är 0 grader, men en riktigt vinterdag så kommer du inte 30mil, hans text säger att du skall kolla 27mil om det är riktigt skitväder och det gör man inte…
Starta med kall bil och kör normalt utan att snålköra så kommer du inte kunna snitta 2,56 en vinterdag. Inte ens nära, snarare 2,8-3.K Krille4 skrev:Artiken är rätt och du kommer ca 30 mil en vinterdag så länge du håller normal lhastighet inte snittar 130-140 km/h. Det stämmer väl med alla tester som genomförts på vintern av Enyaq (80).
Så länken stämmer inte eftersom den inte räknar på en snitthastighet som är långt över laglig hastighet?
/Krille
Nej man kan ju för all del skaffa några rejäla elcyklar och ta sig ned också. Det går säkert bra med riktigt robust planering!JanneJanne123 skrev:Nej man vet inte, men man får göra en bedömning. Är det bättre att runt lunchtid chansa på tre lediga laddare i Stavsjö eller 15 lediga i Åby. Jag vet vad jag hade valt.
Nej det har du inte upplevt på 20 år, men var du med när bensinpumpar var nytt? Det var såklart inte jag heller, men jag inser att det tar några år att få ny infrastruktur att fungera smärtfritt. Att hela laddstationer är ur funktion utan att det syns på ChargeFinder har jag aldrig varit med om förövrigt.
Och igen, jag säger inte att elbil är lika smidigt som fossilbil, det är det uppenbarligen inte, men man kan ju göra det man kan för att göra det så enkelt som möjligt för sig.
Det är bra jävla dyrt att ladda elbilen ute på snabba laddare dessutom. Ofta 6-8 kr per kwh.
Min gamla V50 som gjorde 0,33l per mil hade med dagens bensinpriser kostat 5kr per mil. Enyaqen drar MINST 2kwh på motorvägen även på sommaren. Dvs 2-4 gånger dyrare per mil om man snabbladdar. Orkar inte ens tänka på hur mkt dyrare det blir på vintern
Redigerat: