Skymag Skymag skrev:
Själv funderar jag på batteribil först någon gång efter 2030 då jag hoppas batteri teknologin har kommit framåt och man kan ladda på betydligt kortare tid och laddnings infrastrukturen är betydligt mer utbyggd än idag. Tillsvidare kör jag en ganska ny fossilbil av den gamla sortens laddhybrid teknologin.
Helt enig.

När elbilarna går minst 100 mil på en laddning vintertid. Tar 5-10 min att ladda från 0-100% och det finns laddstolpar precis överallt så kan det bli intressant igen
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Styrman_jansson och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja elbil kräver lite mer planering. För min del är valet enkelt mellan att lägga tre minuter på lite planering eller sitta två timmar i laddkö med skrikande ungar, men vi är alla olika.
Fast det handlar inte om 3 min. Du kanske aldrig har haft små barn för de som har det vet att planeringen alltid kan spricka pga 100 olika anledningar.

Med småbarn ska allt bara vara så enkelt som möjligt. Den allra mest enkla uppgift som barnlös kan bli besvärlig med flera småbarn
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Fast det handlar inte om 3 min. Du kanske aldrig har haft små barn för de som har det vet att planeringen alltid kan spricka pga 100 olika anledningar.

Med småbarn ska allt bara vara så enkelt som möjligt. Den allra mest enkla uppgift som barnlös kan bli besvärlig med flera småbarn
Barnen växer upp snabbare än du tror ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Fast det handlar inte om 3 min. Du kanske aldrig har haft små barn för de som har det vet att planeringen alltid kan spricka pga 100 olika anledningar.

Med småbarn ska allt bara vara så enkelt som möjligt. Den allra mest enkla uppgift som barnlös kan bli besvärlig med flera småbarn
Att planera var man ska ladda tar tre minuter, max. Ofta brukar den av oss som inte kör ansvara för laddplaneringen, både jag och min fru var medvetna om vad vi köpte när vi köpte elbil. Själva laddningen tar självklart längre tid. Jag har själv tre barn och jag vet vad det innebär.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Därför att jag tycker att alla förskönar verkligheten, som att skriva att min v70 d5 awd drar 0,4 som var populärt på den tiden. Visst kan den göra det men i verkligheten kör man den kanske på 0,6.
Jag har kört elbil sedan 2014 men bara för det försöker jag inte predika ut för andra att det är bättre än vad det är.
Ta den länken jag fick till mig, jag skulle säga att ingen (2023) kör en ID4 50mil. Varför skriver man då det?
Fast i artikeln står det inte så utan:

"Skoda som har en beräknad räckvidd på 50 mil under optimala förhållanden sommartid. På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek."

Finns massor av tester som visar verklig räckvidd jämfört med angiven räckvidd på sommaren också.

Vår Passat GTE hade en angiven förbrukning på 0,19 l/milen men alla tester (och sunt förnuft) visade på 0,6 l/milen vid långkörningar.

Vår nuvarande elbil har en angiven räckvidd på över 60 mil men min erfarenhet är ca 45 mil på sommaren och 30-35 på vintern vid en normal långkörning med 100-110 km/h i snitt. Ökar jag hastigheten till 140 i snitt i -20 så tror jag knappast jag kommer längre än 25 mil. Men då vi sällan har det behovet

Det stämmer mycket väl med de uppgifter jag enkelt sökte fram innan vi köpte bilen 😀


/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja elbil kräver lite mer planering. För min del är valet enkelt mellan att lägga tre minuter på lite planering eller sitta två timmar i laddkö med skrikande ungar, men vi är alla olika.
Fast det är ju just därför som en hybrid är överlägsen...
 
mikethebik mikethebik skrev:
Fast det är ju just därför som en hybrid är överlägsen...
det sämsta av två världar....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Helt enig.

När elbilarna går minst 100 mil på en laddning vintertid. Tar 5-10 min att ladda från 0-100% och det finns laddstolpar precis överallt så kan det bli intressant igen
Räkna gärna på effekten som krävs för att ladda så mycket så fort ...
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej jag kan inte ta hyrbil. Tackar jag nej till tjänstebil blir det ett litet lönepåslag. Men inte många ören efter skatt. 10 ggr mer fördelaktigt att ta tjänstebil där allt ingår.

Men som sagt iom att vi nu byter policy så brhöver jag härda ut elbilseländet i 1,5 år till. Tyvärr behöver jag genomlida en till vinter
Hur ska du åka om du inte har tjänstebil då (antar att du egentligen menar förmånsbil om det är frivilligt att ha en). Ska du köra med din privata bil och få ersättning för det?

10 ggr mer lönsamt låter som en överdrift. Elbilar har ju annat förmånsvärde men bensin/diesel är väl numera mer eller mindre samma som att äga själv (beroende på löneavdraget som du säger är minimalt). Sedan är det ju få som privat köper samma bil som förmånsbilen. Typiskt köper man väl privat en fd flrnånsbil som är 3+ år gammal. Eller så köper man exakt den bil man vill ha utan begränsning av företagens policy.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast i artikeln står det inte så utan:

"Skoda som har en beräknad räckvidd på 50 mil under optimala förhållanden sommartid. På vintern kan du räkna med cirka 30 mil plus minus några mil beroende på väderlek."

Finns massor av tester som visar verklig räckvidd jämfört med angiven räckvidd på sommaren också.

Vår Passat GTE hade en angiven förbrukning på 0,19 l/milen men alla tester (och sunt förnuft) visade på 0,6 l/milen vid långkörningar.

Vår nuvarande elbil har en angiven räckvidd på över 60 mil men min erfarenhet är ca 45 mil på sommaren och 30-35 på vintern vid en normal långkörning med 100-110 km/h i snitt. Ökar jag hastigheten till 140 i snitt i -20 så tror jag knappast jag kommer längre än 25 mil. Men då vi sällan har det behovet

Det stämmer mycket väl med de uppgifter jag enkelt sökte fram innan vi köpte bilen 😀


/Krille
Exakt och är jag då en ny oerfaren köpare så tänker jag att ja men då kommer jag 30mil en vinterdag, i värsta fall 27-28mil. Vilket är en försköning av verkligheten så när jag bara kommer kanske 22mil så är det rätt står skillnad. 20% ner från worst case enligt artikeln är fel.
Så tom nu när jag bad om en länk så kom det en länk som inte stämmer med verkligheten och du tycker folk är korkade som inte klarar av det?
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
returen returen skrev:
det sämsta av två världar....
Ja tyvärr en hybridbil blir i 90% dyrare skulle jag gissa på om man räknar på helheten. Tror folk lurar sig själva av någon konstig anledning.
 
P PHPersson skrev:
Ja tyvärr en hybridbil blir i 90% dyrare skulle jag gissa på om man räknar på helheten. Tror folk lurar sig själva av någon konstig anledning.
det är en mänsklig svaghet att låta sig bli lurad och bedragen och gilla det
 
  • Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Räkna gärna på effekten som krävs för att ladda så mycket så fort ...
1200kW typ.. lite väl.

Men 10-80% under 15minuter är rimligt, och Tesla V4 klarar nu 500kW så 10-80% 15 minuter på ett 180kWh batteri.
125kWh kommer man en bit på.
 
  • Gilla
Hembyggaren2021
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Räkna gärna på effekten som krävs för att ladda så mycket så fort ...
Tja tar det längre tid blir det ingen elbil.

1990 var 1 GB en helt ohygglig mängd data som du behövde en serverhall för att lagra
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Själv funderar jag på batteribil först någon gång efter 2030 då jag hoppas batteri teknologin har kommit framåt och man kan ladda på betydligt kortare tid och laddnings infrastrukturen är betydligt mer utbyggd än idag. Tillsvidare kör jag en ganska ny fossilbil av den gamla sortens laddhybrid teknologin.
Hur tätt mellan laddarna och hur snabbt är good enough?
Och hur lång räckvidd mellan laddstopp är acceptabelt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.