JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej man kan ju för all del skaffa några rejäla elcyklar och ta sig ned också. Det går säkert bra med riktigt robust planering!

Det är bra jävla dyrt att ladda elbilen ute på snabba laddare dessutom. Ofta 6-8 kr per kwh.

Min gamla V50 som gjorde 0,4l per mil hade med dagens bensinpriser kostat 4kr per mil. Enyaqen drar MINST 2kwh på motorvägen även på sommaren. Dvs 3-4 gånger dyrare per mil om man snabbladdar
Så speciellt robust behöver inte planeringen vara, men man får inte vara naiv och tro att det ska fungera som när man körde fossilt.

6-8 kr per kWh var väl ändå lite att ta i, runt 6 kr köper jag, men över 7 kr per kWh kostar det ju väldigt sällan om man inte kör något riktigt dåligt roamingavtal. Men nu ska du väl gnälla om att du tycker det är för jobbigt att ladda ner mer än en app.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Så speciellt robust behöver inte planeringen vara, men man får inte vara naiv och tro att det ska fungera som när man körde fossilt.

6-8 kr per kWh var väl ändå lite att ta i, runt 6 kr köper jag, men över 7 kr per kWh kostar det ju väldigt sällan om man inte kör något riktigt dåligt roamingavtal. Men nu ska du väl gnälla om att du tycker det är för jobbigt att ladda ner mer än en app.
Men även 6kr blir dyrt när skrället drar 2,5-3 kwh per mil. 15-18 kr per mil

En XC90 ligger runt 0,8l per mil ish. 14 spänn milen.

Jag fick ju förslaget att köra takbox. Vad drar en Enyaq då på motorvägen? 7 kwh per mil?

Jag har kört flak ett par gånger och då är förbrukningen inte att leka med
 
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Men även 6kr blir dyrt när skrället drar 2,5-3 kwh per mil.
Om den primära laddningen är snabbladdning är det svårt att få en riktigt bra kalkyl, det håller jag med dig om.

Själv laddar jag hemma för 1,12 öre inatt inkl allt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
En privat V50 som kostar 5 kr milen och sedan få milersättning tycker jag verkar vara bästa lösningen.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej jag är drivande i ledningsgruppen och har fått dem att slopa kravet på elbilar framgent
Dags för en dieselspis, Mercasuv kanske? Med tank på 90l kör du ToR kolmården utan tankstopp. Frugan kan byta bajsblöjor på den 3e stolsraden medan du glider fram i 150kmh på motorvägen som en chef.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
En privat V50 som kostar 5 kr milen och sedan få milersättning tycker jag verkar vara bästa lösningen.
Vilken såssecontainer kostar 5kr/milen? Vad kostar dieseln? Drar den 0,33?
 
P Pin skrev:
En privat V50 som kostar 5 kr milen och sedan få milersättning tycker jag verkar vara bästa lösningen.
Vet inte om den eco-modellen från 2009 finns längre. V50 var bra barnlös men på tok för liten nu
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken såssecontainer kostar 5kr/milen? Vad kostar dieseln? Drar den 0,33?
Min V50 eco drive diesel 2009 drog runt 0,3-0,4l

En full tank på 50l visade färddatorn typ 130-140 mil till tomt tank
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Min V50 eco drive diesel 2009 drog runt 0,3-0,4l

En full tank på 50l visade färddatorn typ 130-140 mil till tomt tank
Det blir ändå inte 5kr/mil
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Dags för en dieselspis, Mercasuv kanske? Med tank på 90l kör du ToR kolmården utan tankstopp. Frugan kan byta bajsblöjor på den 3e stolsraden medan du glider fram i 150kmh på motorvägen som en chef.
Nej men lär ju bli en XC90 eller motsvarande när det är dags nästa gång.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir ändå inte 5kr/mil
Inte långt ifrån
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Inte långt ifrån
Beror på priset när du körde och tankade såklart, inte om det var Maggan-priser ;)
 
  • Haha
Kentvirulent
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nej men lär ju bli en XC90 eller motsvarande när det är dags nästa gång.
Räkna med runt 1,3 liter milen på en XC90 om du kör som beskrivet. Den finns ju inte som diesel längre
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Räkna med runt 1,3 liter milen på en XC90 om du kör som beskrivet. Den finns ju inte som diesel längre
Tja fast då får jag å andra sidan slippa laddningskaos och får en bil som är rymlig.

Inte helt omöjligt att vi flyttar till innerstaden heller och då försvinner möjligheten att ladda hemma vilket gör en elbil totalt värdelös oavsett
 
P PHPersson skrev:
Starta med kall bil och kör normalt utan att snålköra så kommer du inte kunna snitta 2,56 en vinterdag. Inte ens nära, snarare 2,8-3.
Även om alla testerna är fel så innebär det väl ändå att 2,8 ger 27,5 mil i räckvidd och 3,0 ger 25,7 mil (räknat på 77 kWh)?

Varför skulle man starta med ett 100% laddat men kallt batteri?

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.