66 328 läst · 1 229 svar
66k läst
1,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 912 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 912 inlägg
Så speciellt robust behöver inte planeringen vara, men man får inte vara naiv och tro att det ska fungera som när man körde fossilt.Kentvirulent skrev:Nej man kan ju för all del skaffa några rejäla elcyklar och ta sig ned också. Det går säkert bra med riktigt robust planering!
Det är bra jävla dyrt att ladda elbilen ute på snabba laddare dessutom. Ofta 6-8 kr per kwh.
Min gamla V50 som gjorde 0,4l per mil hade med dagens bensinpriser kostat 4kr per mil. Enyaqen drar MINST 2kwh på motorvägen även på sommaren. Dvs 3-4 gånger dyrare per mil om man snabbladdar
6-8 kr per kWh var väl ändå lite att ta i, runt 6 kr köper jag, men över 7 kr per kWh kostar det ju väldigt sällan om man inte kör något riktigt dåligt roamingavtal. Men nu ska du väl gnälla om att du tycker det är för jobbigt att ladda ner mer än en app.
Men även 6kr blir dyrt när skrället drar 2,5-3 kwh per mil. 15-18 kr per milJanneJanne123 skrev:Så speciellt robust behöver inte planeringen vara, men man får inte vara naiv och tro att det ska fungera som när man körde fossilt.
6-8 kr per kWh var väl ändå lite att ta i, runt 6 kr köper jag, men över 7 kr per kWh kostar det ju väldigt sällan om man inte kör något riktigt dåligt roamingavtal. Men nu ska du väl gnälla om att du tycker det är för jobbigt att ladda ner mer än en app.
En XC90 ligger runt 0,8l per mil ish. 14 spänn milen.
Jag fick ju förslaget att köra takbox. Vad drar en Enyaq då på motorvägen? 7 kwh per mil?
Jag har kört flak ett par gånger och då är förbrukningen inte att leka med
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 912 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 912 inlägg
Dags för en dieselspis, Mercasuv kanske? Med tank på 90l kör du ToR kolmården utan tankstopp. Frugan kan byta bajsblöjor på den 3e stolsraden medan du glider fram i 150kmh på motorvägen som en chef.Kentvirulent skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 793 inlägg
Tja fast då får jag å andra sidan slippa laddningskaos och får en bil som är rymlig.Rabbithole skrev:
Inte helt omöjligt att vi flyttar till innerstaden heller och då försvinner möjligheten att ladda hemma vilket gör en elbil totalt värdelös oavsett
Även om alla testerna är fel så innebär det väl ändå att 2,8 ger 27,5 mil i räckvidd och 3,0 ger 25,7 mil (räknat på 77 kWh)?P PHPersson skrev:
Varför skulle man starta med ett 100% laddat men kallt batteri?
/Krille