Clarken37 skrev:
Tänk på att du sannolikt kommer komma under 20 mil med 100% laddning om det är ett gäng minusgrader ute som idag med ID7.

En tripp till Åre idag från Stockholm med detta tekniska under skulle alltså innebära TRE laddstopp på vägen a runt 1 timme per gång, förutsatt att laddarna är hela och lediga vilket du absolut inte kan räkna med.
Menar du att den är så illa? Låter precis som nuvarande mustangen som är ca 30% kapacitet vid -20... Lite det jag vill komma ifrån, även om det är få dagar.

20mil på 77KWH användbart är alltså 3,85KWh/mil vilket låter näst intill orimligt mycket?
80% är 61kwh vilket med en 2,5kwh/mil förbrukning vilket låter mer rimligt skulle innebära 24,5 mil.

Mustangen har ju både sämre luftmotstånd, ingen värmepump, för liten ptc värmare.

Hade tänkte passa på att provköra Id7 ytterligare i helgen eftersom vi fått köldknäppen, men annars ser det inte ut som om det finns så många alternativ i den storleken, det är Tesla Y eller Id7 som jag tycker har vettiga storlekar och pris
 
K Kanelbullen123 skrev:
Menar du att den är så illa? Låter precis som nuvarande mustangen som är ca 30% kapacitet vid -20... Lite det jag vill komma ifrån, även om det är få dagar.

20mil på 77KWH användbart är alltså 3,85KWh/mil vilket låter näst intill orimligt mycket?
80% är 61kwh vilket med en 2,5kwh/mil förbrukning vilket låter mer rimligt skulle innebära 24,5 mil.

Mustangen har ju både sämre luftmotstånd, ingen värmepump, för liten ptc värmare.

Hade tänkte passa på att provköra Id7 ytterligare i helgen eftersom vi fått köldknäppen, men annars ser det inte ut som om det finns så många alternativ i den storleken, det är Tesla Y eller Id7 som jag tycker har vettiga storlekar och pris
Vad har du för batteri i Mustangen?
 
Jag, som kört ID4 i två år håller inte med om att det är så illa. Man ska ligga rejält över hastighetsgränsen i kyla och snömodd för att inte komma till Linköping iaf.

Men jag vet att @Clarken37 har andra erfarenheter av typ samma bil.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vad har du för batteri i Mustangen?
Det är en 2021 SR RWD, så på pappret 68kwh användbart.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag, som kört ID4 i två år håller inte med om att det är så illa. Man ska ligga rejält över hastighetsgränsen i kyla och snömodd för att inte komma till Linköping iaf.

Men jag vet att @Clarken37 har andra erfarenheter av typ samma bil.
Vilken storlek på batteri har du, och hur ser räckvidden ut sommar/vinter om man håller hastigheten?
alltid intressant med verkliga exempel snarare än teoretiska

Och en till fråga. Kan du få värme i kupén när det är -15 grader? för det är en utmaning i mustangen, och en omöjlighet om det är -25
 
K Kanelbullen123 skrev:
Det är en 2021 SR RWD, så på pappret 68kwh användbart.
Kollade på Nyland, när han kör en Mach E på vintern LR AWD så drar den 10% mer än en ID3 a. ID3an är ju inte fyrhjulsdriven och ändå så dålig. Mustangen kördes i -4 och ID3an i -8 så du kan nog förvänta dig ungefär samma förbrukning på en id7a som din Mach E. Så dåliga är VW tyvärr för Mustangen är inte heller speciellt bra.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag, som kört ID4 i två år håller inte med om att det är så illa. Man ska ligga rejält över hastighetsgränsen i kyla och snömodd för att inte komma till Linköping iaf.

Men jag vet att @Clarken37 har andra erfarenheter av typ samma bil.
Vad har du för ca förbrukning när det är -10 och du kör på motorvägen (110-120)?
 
Clarken37 skrev:
All time low batteritid denna morgon. Det tekniska undret anger att min körsträcka på 100% batteri är hela 23 mil. Hela 44% av den påstådda batteritiden.

Fantastiskt!
Tyvärr är id4 (och id3) välkända för sin höga förbrukning - det är något man absolut behöver ta i beaktande när man köper bilen.

/Krille
 
JanneJanne123
K Kanelbullen123 skrev:
Vilken storlek på batteri har du, och hur ser räckvidden ut sommar/vinter om man håller hastigheten?
alltid intressant med verkliga exempel snarare än teoretiska

Och en till fråga. Kan du få värme i kupén när det är -15 grader? för det är en utmaning i mustangen, och en omöjlighet om det är -25
Har mustangen värmepump? Jag kör också MEB-bil (samma platform som ID4) och idag med -17 hade jag härlig värme i kupén 2 minuter efter att jag startade bilen.
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Kollade på Nyland, när han kör en Mach E på vintern LR AWD så drar den 10% mer än en ID3 a. ID3an är ju inte fyrhjulsdriven och ändå så dålig. Mustangen kördes i -4 och ID3an i -8 så du kan nog förvänta dig ungefär samma förbrukning på en id7a som din Mach E. Så dåliga är VW tyvärr för Mustangen är inte heller speciellt bra.
Tycker nog man ska vara försiktig att jämföra ID7 och ID3 rakt av, det är ju två olika generationer av bilar.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har mustangen värmepump? Jag kör också MEB-bil (samma platform som ID4) och idag med -17 hade jag härlig värme i kupén 2 minuter efter att jag startade bilen.
Nej tyvärr saknar den det.. och det märks av både på förbrukning.
sedan har den inte nog med effekt för att värma kupen heller
 
AXS
Har en model S nu, den är bra på massor och kass på vissa saker. Funkar utmärkt på vintern om batteriet är varmt. En jäkla traktor i snön och 10 min förvärme gör att du helt slipper skrapa rutor.

Men nu letar jag mindre billigare bil. Någon som sett någon aktuell lista med de billigaste priserna för privatleasing?

Här är det jag önskar hitta:
-Under 4000/mån
-Minst 4 dörrars.
-Behöver inte mer än 15 mils räckvidd.
-Funka för mig som är 195cm lång.
-App som är ok.

Förslag?
 
A
K Kanelbullen123 skrev:
Menar du att den är så illa? Låter precis som nuvarande mustangen som är ca 30% kapacitet vid -20... Lite det jag vill komma ifrån, även om det är få dagar.

20mil på 77KWH användbart är alltså 3,85KWh/mil vilket låter näst intill orimligt mycket?
80% är 61kwh vilket med en 2,5kwh/mil förbrukning vilket låter mer rimligt skulle innebära 24,5 mil.

Mustangen har ju både sämre luftmotstånd, ingen värmepump, för liten ptc värmare.

Hade tänkte passa på att provköra Id7 ytterligare i helgen eftersom vi fått köldknäppen, men annars ser det inte ut som om det finns så många alternativ i den storleken, det är Tesla Y eller Id7 som jag tycker har vettiga storlekar och pris
Min Enyaq ska klara upp till 52 mil. I morse var det all time low. Den angav att den palla 23 mil med fulladdat batteri (-16 grader)
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
A
K Kanelbullen123 skrev:
Vilken storlek på batteri har du, och hur ser räckvidden ut sommar/vinter om man håller hastigheten?
alltid intressant med verkliga exempel snarare än teoretiska

Och en till fråga. Kan du få värme i kupén när det är -15 grader? för det är en utmaning i mustangen, och en omöjlighet om det är -25
Jag har Enqyaq IV vilket i stort sett är samma bil vad jag förstår.

Jag kör väldigt lugnt och fint. På sommaren kommer jag ofta upp i 46-47 mil på 100% (52 enligt uppgift max).

När temperaturen går ner under -10 grader däremot är det total katastrof. I morse angav bilen 23 mil max på 100% laddning.

Bilhandlarna och "experterna" på forum som dessa sade "kanske 30-35 mil på vintern". Jo kanske på vintern i Paris eller London men fan inte när vi bor i Sverige.
 
Clarken37 skrev:
Jag har Enqyaq IV vilket i stort sett är samma bil vad jag förstår.

Jag kör väldigt lugnt och fint. På sommaren kommer jag ofta upp i 46-47 mil på 100% (52 enligt uppgift max).

När temperaturen går ner under -10 grader däremot är det total katastrof. I morse angav bilen 23 mil max på 100% laddning.

Bilhandlarna och "experterna" på forum som dessa sade "kanske 30-35 mil på vintern". Jo kanske på vintern i Paris eller London men fan inte när vi bor i Sverige.
Oj!
Det är så illa alltså?
Är det bara tesla som lyckats lösa vintern? Isåfall känns det inte som om det finns så många alternativ tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.