A
K Kanelbullen123 skrev:
Oj!
Det är så illa alltså?
Är det bara tesla som lyckats lösa vintern? Isåfall känns det inte som om det finns så många alternativ tyvärr
Ja det är så illa. Tänk dig en gammal Motorola Startac från 1997 som dog 3-4 timmar efter laddning om du ringde fler samtal än 2. SÅ illa är det.
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Min Enyaq ska klara upp till 52 mil. I morse var det all time low. Den angav att den palla 23 mil med fulladdat batteri (-16 grader)
Anger färddatorn 52 mil vid +20 grader eller är 52 mil WLTP?

Jag kikade på Skodas hemsida och de anger WLTP som räckvidd vilket jag tycker är fult, det lurar folk.
 
A
W witten skrev:
Anger färddatorn 52 mil vid +20 grader eller är 52 mil WLTP?

Jag kikade på Skodas hemsida och de anger WLTP som räckvidd vilket jag tycker är fult, det lurar folk.
Färddatorn har angett runt 47-48 på sommaren vilket stämt helt ok.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Menar du att den är så illa? Låter precis som nuvarande mustangen som är ca 30% kapacitet vid -20... Lite det jag vill komma ifrån, även om det är få dagar.

20mil på 77KWH användbart är alltså 3,85KWh/mil vilket låter näst intill orimligt mycket?
80% är 61kwh vilket med en 2,5kwh/mil förbrukning vilket låter mer rimligt skulle innebära 24,5 mil.

Mustangen har ju både sämre luftmotstånd, ingen värmepump, för liten ptc värmare.

Hade tänkte passa på att provköra Id7 ytterligare i helgen eftersom vi fått köldknäppen, men annars ser det inte ut som om det finns så många alternativ i den storleken, det är Tesla Y eller Id7 som jag tycker har vettiga storlekar och pris
Har också funderat på id7 eller Model Y LR. Har haft flera Passat som tjänstebil och gillar VWs bilar - men tveksam till deras elbilar just för den höga förbrukningen.

Med senaste prissänkningen ligger dock Model Y LR lägre i pris än id7 utan fyrhjulsdrift. Är också lite fundersam på hur förbrukningen på id7 kommer att bli i verkligheten. Det enda som just nu talar mot Model Y i jämförelsen är väl i sådant fall att man "borde" vänta på den uppdaterade modellen av Y som kommer under året. Blir den lika lyckad som uppdateringen av Model 3 känns den som bästa valet.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Har också funderat på id7 eller Model Y LR. Har haft flera Passat som tjänstebil och gillar VWs bilar - men tveksam till deras elbilar just för den höga förbrukningen.

Med senaste prissänkningen ligger dock Model Y LR lägre i pris än id7 utan fyrhjulsdrift. Är också lite fundersam på hur förbrukningen på id7 kommer att bli i verkligheten. Det enda som just nu talar mot Model Y i jämförelsen är väl i sådant fall att man "borde" vänta på den uppdaterade modellen av Y som kommer under året. Blir den lika lyckad som uppdateringen av Model 3 känns den som bästa valet.

/Krille
Jag hade höga förhoppningar på id7, supertrevlig komfort och vid plusgrader tycker jag den var trevligt.

Har ju generellt ogillat tesla pga blinkers (nästa uppdatering) och avsaknaden av vindrutetorkar-spak.

Men om det är dom här skillnaderna, så börjar det ju se orimligt ut.
Ska provköra id7 i helgen när det är -15 och tänkte koppla in obd läsare för att få ut lite reella siffror
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag kikade på Skodas hemsida och de anger WLTP som räckvidd vilket jag tycker är fult, det lurar folk.
Vad ska dom annars ange? WLTP är en vedertagen standard för att kunna jämföra förbrukningssiffror. Om alla anger förbrukning enligt egna parametrar så blir det ju totalt omöjligt att jämföra olika bilar.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
A
K Kanelbullen123 skrev:
Jag hade höga förhoppningar på id7, supertrevlig komfort och vid plusgrader tycker jag den var trevligt.

Har ju generellt ogillat tesla pga blinkers (nästa uppdatering) och avsaknaden av vindrutetorkar-spak.

Men om det är dom här skillnaderna, så börjar det ju se orimligt ut.
Ska provköra id7 i helgen när det är -15 och tänkte koppla in obd läsare för att få ut lite reella siffror
Kom då ihåg att om du plockar ut bilen ur ett varmt garage eller dylikt så kommer det inte ge dig i närheten samma resultat som en som stått ute i 15 minus ett par timmar
 
  • Älska
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
JanneJanne123
K Kanelbullen123 skrev:
Jag hade höga förhoppningar på id7, supertrevlig komfort och vid plusgrader tycker jag den var trevligt.

Har ju generellt ogillat tesla pga blinkers (nästa uppdatering) och avsaknaden av vindrutetorkar-spak.

Men om det är dom här skillnaderna, så börjar det ju se orimligt ut.
Ska provköra id7 i helgen när det är -15 och tänkte koppla in obd läsare för att få ut lite reella siffror
Bilda dig en egen uppfattning, Clarken har väldiga problem med sin bil och många av oss som kör på samma platform känner inte alls igen oss när han beskriver hur dåligt allt funkar, inklusive räckvidd.

Jag har tex 66% laddning just nu och det hävdar bilen kommer ta mig 221 km. Åkte Stockholm- Jönköping i julas i -12 grader och kom till Gränna, hade nog klarat hela vägen, men det var ändå dags att stanna och sträcka på benen och det fanns laddare lediga.
 
Absolut inte Tesla Model Y iaf, Prefacelift kommer sjunka som en sten i värde + rostskyddet på dem är minst sagt tvivelaktigt.

 
JanneJanne123
W witten skrev:
Jag tycker att de ska skriva då att det är WLTP och inte hur långt man kommer på en laddning som man tolkar ordet räckvidd. Bra förklarat i [länk] av @Nötegårdsgubben
Det brukar oftast finnas en liten * som förklarar att det är WLTP som avses och det är väl i stort sett underförstått? Hur ska annars siffran presenteras? Just med elbil är det ju så många faktorer som påverkar räckvidden. Är ju samma som med bränsleförbrukningen för ICE-bilar, den är ju också teoretisk och mätt på samma sätt för att man ska kunna jämföra.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bilda dig en egen uppfattning, Clarken har väldiga problem med sin bil och många av oss som kör på samma platform känner inte alls igen oss när han beskriver hur dåligt allt funkar, inklusive räckvidd.

Jag har tex 66% laddning just nu och det hävdar bilen kommer ta mig 221 km. Åkte Stockholm- Jönköping i julas i -12 grader och kom till Gränna, hade nog klarat hela vägen, men det var ändå dags att stanna och sträcka på benen och det fanns laddare lediga.
Hejsan!

Det låter precis som en sträcka för mig.
På sommaren med mach e, har jag 0% i Gränna och en orolig sambo bredvid :) hade jag haft 20% kvar där så är det optimalt.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Problemet för oss är att det är så smalt, höjden är inga problem.
Vi har samma utmaning med tre barn.

Ingen konkurrent är dock bättre, allt från VAG är smalt. Så har det alltid varit.

KIA EV6 var ganska bra men där är bagaget för litet.

Jag hittar ingen som är bättre än Y för under 700 med 4WD och vinterdäck. Jo, kanske MB EQB men den har för dålig räckvidd och är långt ifrån optimal då den är en ombyggd bensinbil.

Egentligen är det bara Kia EV9 som uppfyller våra krav (kommer från en XC90) men den är utanför företsgspolicyn.

Lillkillen (7år) får klämmas in på bälteskudde i mitten och de andra (11 och 13) får sitta på sidorna, lite bökigt med bältena och kudden men det får gå när alla ska med...
 
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bilda dig en egen uppfattning, Clarken har väldiga problem med sin bil och många av oss som kör på samma platform känner inte alls igen oss när han beskriver hur dåligt allt funkar, inklusive räckvidd.

Jag har tex 66% laddning just nu och det hävdar bilen kommer ta mig 221 km. Åkte Stockholm- Jönköping i julas i -12 grader och kom till Gränna, hade nog klarat hela vägen, men det var ändå dags att stanna och sträcka på benen och det fanns laddare lediga.
Ska ju tillägga att jag har kollegor med både Enyaq och ID4 och de är helt ense med mig om problematiken.

Min känsla är att elbilsfantaster har en tendens att översläta och underdriva problemen. Typ ”det är ju så få dagar det är kallt” ”man behöver aldrig ladda ute” ”det är aldrig kö till laddare eller fel på dem”.

De som är lite anti-elbil är tvärtom.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Clarken37 skrev:
Ska ju tillägga att jag har kollegor med både Enyaq och ID4 och de är helt ense med mig om problematiken.

Min känsla är att elbilsfantaster har en tendens att översläta och underdriva problemen. Typ ”det är ju så få dagar det är kallt” ”man behöver aldrig ladda ute” ”det är aldrig kö till laddare eller fel på dem”.

De som är lite anti-elbil är tvärtom.
Kallas väl confirmation bias och går ju åt båda hållen här.

Jag skiter i om andra skaffar elbil och vilken de iså fall väljer, jag är nöjd med min och tycker det funkar bra både räckviddsmässigt och laddningsmässigt. Du tycker annorlunda och kanske är sanningen någonstans i mitten?

Jag tycker dock att det är underligt att med i stort sett samma grundplatta får jag en helt annan räckvidd än vad du får med samma förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.