Clarken37 skrev:
Om du ska sälja bilen i framtiden är en bedömning av affären helt inkomplett utan hänsyn till inflationen. Särskilt nu när den varit 25% på 3 år
Jag vill ha ut en månadskostnad i sek, det blir då relaterat till inkomstnivå. Som det varit nu har inflationen varit samma som värdeminskningen på bilarna jag har så dom har behållt samma pris i 3 år
 
P PHPersson skrev:
Spelar mindre roll eftersom jag skrev att det inte rörde sig om garanterat restvärde. Men absolut är det skillnad och privatleasning är oftare med just garanterat restvärde. Men även då är det massa parametrar med max mil etc. Och lägenheten får man använda hur mycket man vill :)
Clarken37 skrev:
Om du ska sälja bilen i framtiden är en bedömning av affären helt inkomplett utan hänsyn till inflationen. Särskilt nu när den varit 25% på 3 år
Vi har förstått att du och PHPersson vill tillämpa inflation på värdeminskning och det är väl nån form av hypotetiskt sätt att se på det…

Faktum kvarstår att man inte räknar så, kan du visa upp ett bolag som tillämpar inflation på sina tagna kostnader så är jag beredd att ändra mig 😉Men jag har under dryga 10år med billeasing av både egna och ansvar för företagets bilar inte stött på att man räknar så.

Och när det gäller kostnader så är dom desamma oavsett om det är företag privatperson eller en förening det handlar om.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vi har förstått att du och PHPersson vill tillämpa inflation på värdeminskning och det är väl nån form av hypotetiskt sätt att se på det…

Faktum kvarstår att man inte räknar så, kan du visa upp ett bolag som tillämpar inflation på sina tagna kostnader så är jag beredd att ändra mig 😉Men jag har under dryga 10år med billeasing av både egna och ansvar för företagets bilar inte stött på att man räknar så.

Och när det gäller kostnader så är dom desamma oavsett om det är företag privatperson eller en förening det handlar om.
Text saxat från upphandlingsmyndigheten som gäller offentliga upphandlingar. Läs gärna texten där både fordon och inflation finns med.

Olika typer av investeringskalkyler​

För att kunna avgöra om ett inköp är en bra investering är det viktigt att se till de långsiktiga kostnaderna. Beroende på investeringens natur finns det olika typer av investeringskalkyler. En investeringskalkyl kan bygga på en beräkning av livscykelkostnader (LCC).

Innehåll på denna sida​

Investeringskalkyler för hållbara affärer​

Många offentliga inköp gäller varor, tjänster och byggentreprenader som ska användas under lång tid. Det kan vara investeringar i skolor, sjukhus och simhallar men också inköp av fordon och IT-utrustning som har en betydligt kortare livslängd än en byggnad.
För att ett inköp ska bli en långsiktigt hållbar affär är det nödvändigt att göra en investeringskalkyl. LCC är ett sätt att beräkna och jämföra kostnader mellan olika alternativ men det finns också andra sätt.
LCC för långsiktigt hållbara inköp
En investeringskalkyl kan fungera som ett beslutsunderlag för i olika situationer, som exempelvis: 
  • huruvida man ska genomföra en investering eller avstå 
  • om man ska välja mellan olika investeringar när man har beslutat att genomföra  en investering men det finns flera olika alternativ att välja mellan.  
Det finns olika  anledningar till att  man behöver jämföra investeringar och påverkar vilken typ av kalkyl man använder. 

Nuvärdesmetoden​

På grund av inflation minskar pengars värde över tid. När en investering görs måste man därför räkna med den ränta/avkastning man skulle fått om pengarna istället sattes in på banken. Nuvärdesmetoden används för att jämföra återkommande investeringar med samma livslängd. Det går även att jämföra investeringar med olika livslängd med hjälp av nuvärdesmetoden men det förutsätter att det är investeringar av engångskaraktär.
 
A
L Liljeros skrev:
Vi har förstått att du och PHPersson vill tillämpa inflation på värdeminskning och det är väl nån form av hypotetiskt sätt att se på det…

Faktum kvarstår att man inte räknar så, kan du visa upp ett bolag som tillämpar inflation på sina tagna kostnader så är jag beredd att ändra mig 😉Men jag har under dryga 10år med billeasing av både egna och ansvar för företagets bilar inte stött på att man räknar så.

Och när det gäller kostnader så är dom desamma oavsett om det är företag privatperson eller en förening det handlar om.
Vad ”man” gör ser jag inte som helt relevant.

Om jag köper en bil för 200k och sen säljer den igen om ett år får 200k hade jag absolut tagit inflationen i beaktning precis som potentiell värdeminskning i någon form av schablon
 
Clarken37 skrev:
Vad ”man” gör ser jag inte som helt relevant.

Om jag köper en bil för 200k och sen säljer den igen om ett år får 200k hade jag absolut tagit inflationen i beaktning precis som potentiell värdeminskning i någon form av schablon
Men du har ju haft nytta av bilen, och bilen har ju ett visst slitage. Så att få samma pris som en ny bil?
 
A
D dibb skrev:
Men du har ju haft nytta av bilen, och bilen har ju ett visst slitage. Så att få samma pris som en ny bil?
Nej jag räknar absolut inte med att få samma pris som du säger. Bara att inflationen är en faktor.

Vad 200k är värt varierar ju rejält beroende på om inflationen det senaste året varit 1% eller 10%.

På samma sätt har jag nytta av en bostad. Men jag kommer ändå titta på bostadens reala värde snarare än nominella för att avgöra hur ”bra” bostadsaffären faktiskt varit för mig.

På samma sätt kommer jag värdera en löneökning, 3% löneökning är ju bra vid 1% inflation men kass vid 10%

Märker att folk har väldigt svårt för sånt här. Jag har vänner som, pga den galna andrahandsmarknaden, sålt en bil nyligen för samma pris de köpte den för typ 3-4 år sen. Då är de glada i hågen över att bilen varit ”gratis”. Vilket givetvis inte är sant då vi haft +25% inflation under tiden
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
A
All time low batteritid denna morgon. Det tekniska undret anger att min körsträcka på 100% batteri är hela 23 mil. Hela 44% av den påstådda batteritiden.

Fantastiskt!
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nu står man och velar…

Beställa en id7 pro edition 77kwh medan dom kör kampanj, eller invänta pro s modellen med 85kwh användbart batteri och aningen snabbare laddning.

Ca 5 mils räckvidd i skillnad och några
Minuter snabbare laddning känns egentligen inte så viktigt, samtidigt kan jag inte fundera om jag är lite korkad ifall jag väljer den mindre.
De få gångerna per år som man åker långt kan det ju vara skillnaden på laddstopp eller ej.

Hur har ni andra resonerar kring tex long range varianterna på ex tesla?
 
Beror ju väldigt mycket på körmönster. Jag maxar ofta mitt batteri och skulle klara mig utan laddning med 10 % till. Å andra sidan blir det så korta laddstopp i och med det att det inte riktigt bekommer mig.

Skulle jag ofta köra längre, typ 1,5–2 gånger räckvidden skulle jag värdera de extra kWh:arna och laddhastigheten högre.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Nu står man och velar…

Beställa en id7 pro edition 77kwh medan dom kör kampanj, eller invänta pro s modellen med 85kwh användbart batteri och aningen snabbare laddning.

Ca 5 mils räckvidd i skillnad och några
Minuter snabbare laddning känns egentligen inte så viktigt, samtidigt kan jag inte fundera om jag är lite korkad ifall jag väljer den mindre.
De få gångerna per år som man åker långt kan det ju vara skillnaden på laddstopp eller ej.

Hur har ni andra resonerar kring tex long range varianterna på ex tesla?
Skall du köpa bilen privat / eget företag eller är du anställd och skall ha den som tjänstebil tror jag är en viktig fråga här. Anledning är andrahandsvärdet, min gissning är att 77kWh varianten kommer även om 3år ha ett rätt så stort prishopp till större batterier och att 85kWh modellen inte kommer att vara dyrare att äga.
Om vi bortser från det så kan man misstänka att vintertid när räckvidden är som kortast så kommer det kanske handla om 26 vs 30 mil och det kanske spelar mindre roll? På långresa när man laddar 80% 21 vs 24 ca så skillnaden blir ännu mindre. Vad jag vill säga är att mitt råd är om du skall äga den själv vänta på 85kWh varianten. Annars är det kanske skit samma?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
andrahandsvärdet, min gissning är att 77kWh varianten kommer även om 3år ha ett rätt så stort prishopp till större batterier och att 85kWh modellen inte kommer att vara dyrare att äga.
Lustigt, jag tror tvärtom. 77 kWh är så mycket det med att det stora batteriet närmast kommer betraktas som extrautrustning, vilket det inte betalas nästan något alls för på andrahandsmarknaden.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lustigt, jag tror tvärtom. 77 kWh är så mycket det med att det stora batteriet närmast kommer betraktas som extrautrustning, vilket det inte betalas nästan något alls för på andrahandsmarknaden.
Kan vara så men om du titta på Tesla som kanske är det närmaste man kan jämföra med, obs att jag inte menar bilen i sig, men det har varit rejäla prishopp mellan olika batterier.
Sedan kanske jag är lite förblindad av att jag har 100kWh batteri och eftersom jag laddar ofta på SuC så tycker jag även att 85kW är lite.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Skall du köpa bilen privat / eget företag eller är du anställd och skall ha den som tjänstebil tror jag är en viktig fråga här. Anledning är andrahandsvärdet, min gissning är att 77kWh varianten kommer även om 3år ha ett rätt så stort prishopp till större batterier och att 85kWh modellen inte kommer att vara dyrare att äga.
Om vi bortser från det så kan man misstänka att vintertid när räckvidden är som kortast så kommer det kanske handla om 26 vs 30 mil och det kanske spelar mindre roll? På långresa när man laddar 80% 21 vs 24 ca så skillnaden blir ännu mindre. Vad jag vill säga är att mitt råd är om du skall äga den själv vänta på 85kWh varianten. Annars är det kanske skit samma?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Beror ju väldigt mycket på körmönster. Jag maxar ofta mitt batteri och skulle klara mig utan laddning med 10 % till. Å andra sidan blir det så korta laddstopp i och med det att det inte riktigt bekommer mig.

Skulle jag ofta köra längre, typ 1,5–2 gånger räckvidden skulle jag värdera de extra kWh:arna och laddhastigheten högre.
Det är en ren förmånsbil, så behöver inte fundera efter andrahandsvärde eller något egentligen.
Får välja om jag vill ha den 24, 36 eller 48 månader, varpå sista året går att kliva ur avtalet "utan kostnad" pga leasing avbrottsförsäkring, som täcker avbrottet.

Bor i Stockholm men rör mig uppåt mot Sundsvall/Timrå några gånger per år, samt sommarstuga i Jönköpingstrakten.

Nuvarande bil Mach E Har en bra dag 1 stopp respektive håll, 120km/h alternativ minusgrader straffar den dock hårt, vilket innebär en dålig dag 3 stopp istället för 1.
Jag brukar max vilja köra 2h i sträck, vilket gör att jag tror 77kwh borde räcka alldeles utmärkt egentligen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Det är en ren förmånsbil, så behöver inte fundera efter andrahandsvärde eller något egentligen.
Får välja om jag vill ha den 24, 36 eller 48 månader, varpå sista året går att kliva ur avtalet "utan kostnad" pga leasing avbrottsförsäkring, som täcker avbrottet.

Bor i Stockholm men rör mig uppåt mot Sundsvall/Timrå några gånger per år, samt sommarstuga i Jönköpingstrakten.

Nuvarande bil Mach E Har en bra dag 1 stopp respektive håll, 120km/h alternativ minusgrader straffar den dock hårt, vilket innebär en dålig dag 3 stopp istället för 1.
Jag brukar max vilja köra 2h i sträck, vilket gör att jag tror 77kwh borde räcka alldeles utmärkt egentligen.
Du kommer säkert kunna köra 2h med 77kWh modellen de flesta dagarna på året även om det inte går alla.
Så mitt grundråd, köp inte en ID7 alls men skall du ändå köpa den så funkar det nog utmärkt med 77 varianten för dig.
 
A
K Kanelbullen123 skrev:
Nu står man och velar…

Beställa en id7 pro edition 77kwh medan dom kör kampanj, eller invänta pro s modellen med 85kwh användbart batteri och aningen snabbare laddning.

Ca 5 mils räckvidd i skillnad och några
Minuter snabbare laddning känns egentligen inte så viktigt, samtidigt kan jag inte fundera om jag är lite korkad ifall jag väljer den mindre.
De få gångerna per år som man åker långt kan det ju vara skillnaden på laddstopp eller ej.

Hur har ni andra resonerar kring tex long range varianterna på ex tesla?
Tänk på att du sannolikt kommer komma under 20 mil med 100% laddning om det är ett gäng minusgrader ute som idag med ID7.

En tripp till Åre idag från Stockholm med detta tekniska under skulle alltså innebära TRE laddstopp på vägen a runt 1 timme per gång, förutsatt att laddarna är hela och lediga vilket du absolut inte kan räkna med.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.