JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nästan så att man undrar om det är något problem med elnätet.
Det skulle jag tro att det är, i alla fall norr om. Jag vet i alla fall att OKQ8 när de byggde laddare i Sillekrog var tvungna att ha rätt stor batteribackup då de inte fick så stor anslutning de ville ha. Och Superchargern där är ju bara för Teslor så de har väl samma problem.

Men om det egentligen är problemet inne i Nyköping vet jag inte. SSAB i Oxelösund lär väl dra lite el så grova kablar lär det ju finnas i närheten, men kanske inte ledig kapacitet.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, vad är grejen med Nyköping, finns ju knappt några laddare där. Hade passat oss också som ofta åker från Jönköpingstrakten att ladda där. Såg att Tesla ska öppna ny supercharger i Gränna (inte riktigt i Gränna, men Tesla kallar det Gränna) men låter Nyköping vara utan. Nästan så att man undrar om det är något problem med elnätet.
Lite som Berlin fabriken alltså ,🤣
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har 77 kWh. Jag är rätt dålig på att hålla hastighetsgränser på sommaren, men under optimalt sommarväder kommer jag ca 35 mil om jag kör hastighetsgränser +moms, och då är det väl ca 15 mil 110-väg och 7–8 mil vardera 100- respektive 80-väg jag kör.

Så de 35 milens räckvidd ger mig ganska god marginal att klara mina ca 30 mil med 10 % marginal.

På vintern brukar jag försöka planera in ett matstopp i Linköping ner och Norrköping hem. Nyköping hade varit bättre på hemvägen, men det finns för få laddstolpar där, så väljer Norrköping.

Av väglagsskäl är jag laglydigare på vintern, och då har det alla gånger utom en aldrig varit något problem att komma 20 mil på fullt batteri. Minns inte omständigheterna den gången, men då blev det laddstopp i Norrköping på nedvägen för att inte utmana ödet.

Har aldrig upplevt några problem med värmen i kupén, och därför inte tänkt på det. Men har gjort några långresor när det varit som kallast i vinter, så det är inte för att det är otestat.

Vet inte, men då det är ett 77 kWh-batteri och jag som sagt klarar 20 mil utan problem så gissar jag att det är under 35 iaf., men kanske över 30.

Kan tillägga att bilen står i varmgarage hemma, men ute på landet, och i det senare fallet ser jag till att ladda de sista tio procenten nära inför avfärd samt värmer kupén med laddsladden i. Så jag har aldrig riktigt kallstartat i extrem kyla. Gör man det drar nog bilen mer.

Om man tycker att den typen av planering är hanterbar eller ej får vara upp till var och en, men jag körde även motorvärmare före start i sträng kyla när jag hade avgasbil, så det är inte en ny vana för mig att försöka tajma det här.
Låter som att du har ett bra ”liv” för din bil och det låter också som att det speglar tester och åsikter om att VW är helt ok/bra på sommaren men ineffektiva på vintern.

40% mindre på vintern vet jag ingen annan bil som tappar utanför VW gruppens bilar. Men räcker 20mil och man bara vet om det så är det ju inga problem.
 
Redigerat:
Ja, vi får väl se om jag ångrar bilvalet när det nu blir dags att köra upp till Jämtland vecka nio. 50 mil och räknar med två laddstopp. Får väl se om det går att hantera utan att fastna i laddköer, vilket i sig känns jobbigare än behovet att ladda upprepade gånger pga. hög förbrukning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, vi får väl se om jag ångrar bilvalet när det nu blir dags att köra upp till Jämtland vecka nio. 50 mil och räknar med två laddstopp. Får väl se om det går att hantera utan att fastna i laddköer, vilket i sig känns jobbigare än behovet att ladda upprepade gånger pga. hög förbrukning.
Håller med dig helt, att stå 45 min att vänta på en laddare hade varit lite panikkänsla. Ungefär som jag gärna kör en omväg för att slippa bilköer även om det inte går fortare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Som vanligt spårar dessa trådar ur...

Nyfiken på vad valet landade på, TS? Själv hade jag nog satsat på en Modell Y AWD. Kör själv Model 3 AWD sedan 2022 och har aldrig haft anledning att titta på annat. Hela tjafset om elbilar grundar sig mycket i gamla nyheter. Klart att en Tesla från 2016 är rätt så kass i jämförelse med de som kommer idag. Samma sak gäller andra märken. Det som släpps nu 2024 håller hög standard överlag!

Har bara scrollat och skummat igenom tråden ner hit, men överlag så är det ju en klar fördel om du har laddning hemma. Utan det så måste jag medge att det blir svårt(are) att äga elbil. Sen är det ett annat tänk med elbilar. Med en fossilbil så tankar du när det är tomt - med en elbil vill du ligga så nära 50% som möjligt. Skulle kunna "ranta" en hel del men stannar där.

Elbilar är framtiden, så enkelt är det.
Valet är ännu inte gjort. Det blir nog inte EQB som jag först trodde utan jag väntar nog någon månad till innan jag fattar ett beslut. Det som oroar mig när det gäller Tesla är rosten och kvalitén. Jag är sugen på en speciellt nu när dom blivit 55 000 kr billigare. Jag har dessvärre inte hunnit testa några bilar de senaste veckorna men lovar att jag uppdaterar dig när jag gjort mitt val.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
A ajn82 skrev:
Lite som Berlin fabriken alltså ,🤣
Och Stockholm Skavsta airport😅
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Valet är ännu inte gjort. Det blir nog inte EQB som jag först trodde utan jag väntar nog någon månad till innan jag fattar ett beslut. Det som oroar mig när det gäller Tesla är rosten och kvalitén. Jag är sugen på en speciellt nu när dom blivit 55 000 kr billigare. Jag har dessvärre inte hunnit testa några bilar de senaste veckorna men lovar att jag uppdaterar dig när jag gjort mitt val.
Köper man en ny och omedelbart lämnar in den för rostskyddsbehandling då borde de ju klara sig bra
Sänkt priset och bra räckvidd.
Skulle för mig handla om komforten. Modellår upp till 2023 har för dålig komfort, rent uselt om man kör mycket svensk motorväg.
Men den uppdaterade Y ska ju vara förbättrad. Bättre lastkapacitet än den usla vid lanseringen. En provtur kanske ger svaret om det är rätt bil?
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
JanneJanne123
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köper man en ny och omedelbart lämnar in den för rostskyddsbehandling då borde de ju klara sig bra
Sänkt priset och bra räckvidd.
Skulle för mig handla om komforten. Modellår upp till 2023 har för dålig komfort, rent uselt om man kör mycket svensk motorväg.
Men den uppdaterade Y ska ju vara förbättrad. Bättre lastkapacitet än den usla vid lanseringen. En provtur kanske ger svaret om det är rätt bil?
Anekdotiskt, men en kompis som precis hade hämtat ut sin nya M3 LR ville testa räckvidden och sträckkörde 45 mil, slutade med diskbråcksoperation.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köper man en ny och omedelbart lämnar in den för rostskyddsbehandling då borde de ju klara sig bra
Sänkt priset och bra räckvidd.
Skulle för mig handla om komforten. Modellår upp till 2023 har för dålig komfort, rent uselt om man kör mycket svensk motorväg.
Men den uppdaterade Y ska ju vara förbättrad. Bättre lastkapacitet än den usla vid lanseringen. En provtur kanske ger svaret om det är rätt bil?
Jag tycker det är svårt. Såg bland annat denna youtube film för några dagar sedan

 
P PHPersson skrev:
Låter som att du har ett bra ”liv” för din bil
Ja, och det är nog en träffsäkrare analys än jag först förstod när jag läste det här inlägget.

Jag hade som mål att byta till elbil redan när jag bytte bil 2018, men dp dög inte utbudet i förhållande till mina krav. Minns att jag bl.a. tittade på E-Niro, men bedömde att den hade för kort räckvidd plus att jag inte ville vara utan dragkrok. Att köpa en bil som inte var byggd på en ren elbilsplattform bar också emot. Minns inte om/varför inte Tesla 3 var ett alternativ då, kanske fanns den knappt i Sverige. Minns som sagt inte.

När det var dags för nästa bilbyte -21 fanns några bilar med större batteri och dragmöjlighet än -18. Jag hade nog trott att jag oftare än jag gör skulle klara mig utan ladd på typresan på 30 mil, men medvetenheten om vad bilen behövde klara var god, så är det.

Så det är ingen slump att bilen passar livet, hade den inte gjort det hade jag valt något annat. Men jag var glad att med måttliga kompromisser kunna sluta köra avgasbil för två år sen.

Nu finns det ännu fler alternativ för dem som vill göra samma byte, med olika förmåga att uppfylla olika krav. Att TS m.fl. nu söker hjälp att välja bil visar dock att det fortfarande inte är helt lätt att veta vilka bilar som passar för vad. Bl.a. (tror jag) för att WLTP ger så dålig vägledning.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A
Har köpt vår första elbil, en Kia e niro.
Passar vår livsstil perfekt.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
E
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Valet är ännu inte gjort. Det blir nog inte EQB som jag först trodde utan jag väntar nog någon månad till innan jag fattar ett beslut. Det som oroar mig när det gäller Tesla är rosten och kvalitén. Jag är sugen på en speciellt nu när dom blivit 55 000 kr billigare. Jag har dessvärre inte hunnit testa några bilar de senaste veckorna men lovar att jag uppdaterar dig när jag gjort mitt val.
Vilken rost? Jag måste missat något.

Kvalitet, ja, som sagt så är det ett rykte som släpar efter. Dagens Teslor kan jämföras med Volvo, VW eller annat märke. Jag gjorde mitt yttersta för att hitta fel på bilen när jag tog emot min (made in China) men gav upp efter 30 min, bilen var felfri.

Sen gällande Tesla: det finns inget annat märke som gör det så enkelt att äga elbil afaik. Slå in vart du ska, du får rutten planerad, och alla laddstopp på vägen, på 2 sek. Körde själv ner till Italien i somras, inte en tillstymmelse till räckvidssångest. Bara tuta å köra.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
A
E enoch85 skrev:
Vilken rost? Jag måste missat något.

Kvalitet, ja, som sagt så är det ett rykte som släpar efter. Dagens Teslor kan jämföras med Volvo, VW eller annat märke. Jag gjorde mitt yttersta för att hitta fel på bilen när jag tog emot min (made in China) men gav upp efter 30 min, bilen var felfri.

Sen gällande Tesla: det finns inget annat märke som gör det så enkelt att äga elbil afaik. Slå in vart du ska, du får rutten planerad, och alla laddstopp på vägen, på 2 sek. Körde själv ner till Italien i somras, inte en tillstymmelse till räckvidssångest. Bara tuta å köra.
Skönt att du åkte på sommaren då!

Jag har baxat min Enyaq till Åre en gång nu på vintern. Det gör jag aldrig om. Det var köer till laddare, trasiga laddare etc. Med bensinare körde jag upp på runt 8 timmar med en tank.

En fulladdad Enyaq krävde två laddstopp a 1.5 timmar och då hade jag ändå planerat i förväg. Laddare var som sagt trasiga och det var köer. Hela trippen tog väl 12-13 timmar ungefär.
 
Redigerat av moderator:
Clarken37 skrev:
Skönt att du åkte på sommaren då!

Jag har baxat min Enyaq till Åre en gång nu på vintern. Det gör jag aldrig om. Det var köer till laddare, trasiga laddare etc. Med bensinare körde jag upp på runt 8 timmar med en tank.

En fulladdad Enyaq krävde två laddstopp a 1.5 timmar och då hade jag ändå planerat i förväg. Laddare var som sagt trasiga och det var köer. Hela trippen tog väl 12-13 timmar ungefär.
Du vill inte sälja din usla bil till mig??
Så dålig som den är kan jag tyvärr inte bjuda speciellt många kronor:)
Så med tanke på allt som inte fungerar enligt dig, hur mycket eller kanske hur lite tycker du din bil är värd så ska jag hjälpa dig att bli av med skrotet:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.