j.f.s
Hade ett stopp i Uppsala i torsdags. Var ungefär -9 ute.
Skärmdump av mobilapp som visar elbilsladdningsförlopp och information om laddstationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mobilskärm visar laddkurva, energi förbrukning, tidsstämpel, batteriprocent för en elbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Vet inte när du beställde men kan hålla med om att dom etablerade motorjournalisterna kanske inte riktigt hade vaknat upp ännu utan bedömde bilen mer utifrån körbarhet osv. Att testa laddhastighet och räckvidd skarpt var inget man gjorde utan man uppgav tillverkarnas siffror.

Etablerade elbilsjournalister var ännu mest förekommande på bloggar och youtube.
De bilar jag hade att välja mellan i adekvat storlek var en BMW (minns ej modell) Id4 eller Enyaq. Bmw kunde inte ha dragkrok.

Mindre bilar fanns det gott om men redan Enyaqen tycker jag är i minsta laget för familjen.

Alla tre bilar upplevs lika svaga av de jag vet som valt dem.

Borde ju vara tvunget att uppge vad bilarna pallar med i vinterkyla. Att skriva OBS ”bilen går mindre än halva sträckan på vintern”.

Viktigt för att inte lura folk. Det är ju smått ofattbart att det ens säljs så dysfunktionella bilar 2024 för 700-800k. Visst om man köper en Dacia för 200k, då kan man förvänta sig lägre kvalitet
 
Redigerat av moderator:
Clarken37 skrev:
De bilar jag hade att välja mellan i adekvat storlek var en BMW (minns ej modell) Id4 eller Enyaq. Bmw kunde inte ha dragkrok.

Mindre bilar fanns det gott om men redan Enyaqen tycker jag är i minsta laget för familjen.

Alla tre bilar upplevs lika svaga av de jag vet som valt dem.

Borde ju vara tvunget att uppge vad bilarna pallar med i vinterkyla. Att skriva OBS ”bilen går mindre än halva sträckan på vintern”.

Viktigt för att inte lura folk. Det är ju smått ofattbart att det ens säljs så dysfunktionella bilar 2024 för 700-800k. Visst om man köper en Dacia för 200k, då kan man förvänta sig lägre kvalitet
Det bästa jag sett där man kan jämföra är EV database där dom specar 110km/h vid -10

Vet du vilken BMW det va som inte hade drag. För jag tror alla deras elbilar går att få med dragkrok
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det bästa jag sett där man kan jämföra är EV database där dom specar 110km/h vid -10

Vet du vilken BMW det va som inte hade drag. För jag tror alla deras elbilar går att få med dragkrok
Är EV database verkligen testade siffror?

Med tanke på hur fel alla tillverkare verkar ha så skulle det behövas mer oberoende tester om räckvidden. Har fortfarande inte sett faktiska siffror för tex Volvo EX30 trots att många fått provköra en hel dag. Är det för att medföljande representanter för tillverkaren inte accepterar såna tester pga av risk för dålig publicitet?
 
L Liljeros skrev:
Är EV database verkligen testade siffror?

Med tanke på hur fel alla tillverkare verkar ha så skulle det behövas mer oberoende tester om räckvidden. Har fortfarande inte sett faktiska siffror för tex Volvo EX30 trots att många fått provköra en hel dag. Är det för att medföljande representanter för tillverkaren inte accepterar såna tester pga av risk för dålig publicitet?
Carwow mätte förbrukningen på EX30 i Barcelona. Den va väl helt okej tyckte jag. Återstår att se i Verkligheten.

Till Tesla har jag sett att det finns extra innertak för minskad värmeförlust genom taket och även skivor med isolering att sätta under bilen för att isolera batteriet. Ska tydligen reducera vinterns extraförbrukning med 10-25%
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Carwow mätte förbrukningen på EX30 i Barcelona. Den va väl helt okej tyckte jag. Återstår att se i Verkligheten.

Till Tesla har jag sett att det finns extra innertak för minskad värmeförlust genom taket och även skivor med isolering att sätta under bilen för att isolera batteriet. Ska tydligen reducera vinterns extraförbrukning med 10-25%
En viktig faktor som man skall ställa sig innan man tror på ett test, vem äger Carwow? ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Just det.. haha
Volvo Cars Tech Fundgör strategisk investering i online-marknadsplatsen carwow. Volvo Cars har förvärvat en minoritetspost i carwow.

Edit: frågan är hur opartiska de är.
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Det verkar som att VW även har problem med laddningen på vintern, ibland ner mot 40kW. Å andra sidan är det väldigt mycket bättre än min gamla I3a som låg på 10-20kW.
Ibland?! Jag skulle påstå så gott som alltid. Bilar tidigare än MY24 saknar möjligheten till förvärmning av batteriet, så hastigheten kommer aldrig upp i rimliga nivåer.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ibland?! Jag skulle påstå så gott som alltid. Bilar tidigare än MY24 saknar möjligheten till förvärmning av batteriet, så hastigheten kommer aldrig upp i rimliga nivåer.
Du har säkert rätt, det är min erfarenhet också men eftersom jag bara har ca 1000mils erfarenhet vågade jag inte uttala det säkert.
 
Snailman
anders07 anders07 skrev:
Beror på var du läser, men de flesta verkar överens om att minst 40% av "amerikanska" Teslor är delar från Kina...
Vet inget om det men USA är 'berömda' för att skruva ihop Tesla med dålig passning.

S och X och 3 (åtminstone tidigare ) var från USA

Y är från Kina eller Berlin.
 
Snailman Snailman skrev:
Vet inget om det men USA är 'berömda' för att skruva ihop Tesla med dålig passning.

S och X och 3 (åtminstone tidigare ) var från USA

Y är från Kina eller Berlin.
S & X byggs i Freemont
3 byggs i Freemont och Shanghai
Y byggs i Freemont, Shanghai, Berlin och Austin
Cybertruck byggs i Austin.

Det är bara freemont bilarna som haft dålig byggkvalitet, men det verkar vara fixat nu. Va ju framförallt innan 2019
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det bästa jag sett där man kan jämföra är EV database där dom specar 110km/h vid -10

Vet du vilken BMW det va som inte hade drag. För jag tror alla deras elbilar går att få med dragkrok
Förlåt. Var en Merca EQB
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Förlåt. Var en Merca EQB
Tur att vi nu vet vikten av att välja en bil med förvärmning av batteriet. Såg precis att Tesla Model 3 kan ta 250kW i -27.
 
E
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ibland?! Jag skulle påstå så gott som alltid. Bilar tidigare än MY24 saknar möjligheten till förvärmning av batteriet, så hastigheten kommer aldrig upp i rimliga nivåer.
Fast, det där är väl ändå ett felaktigt påstående? Min 2022 förvärmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.