K Kanelbullen123 skrev:
Uppskattar verkligen diskussionerna i denna tråden, och det som kommer fram under tiden.

Jag var ganska inställd på id.7 här dels pga storlek och komfort, men också för att få en glad sambo. Men kanske allt ogillar jag avsaknaden av spaken för blinkers/vindrutetorkare på teslan.

Men efter mycket fundering och tack vare diskussionerna här, inser jag att jag inte kan utesluta tesla för detta, även om det kommer vara ovant för mig.

Har sett att det går att köpa till knappar för att kunna styra funktioner såsom öppna frunk, baklucka, styra vindrutetorkare, farthållare, osv osv där man själv väljer funktion vilket verkar lösa ”det mesta” och väljer jag en modell som inte fått Highland så har jag även blinkers-spaken.
[länk]
Men det blir många knappar extra :)


Min nuvarande mach e går egentligen ut i september, men kommer återlämna den tidigt pga avskyn till bilen.

Min stora utmaning är egentligen att få med sambon till bilen, trots hennes Elon-avsky.

Så jag ska nog boka en dubbel provkörning, för både mig och sambon. Hon klagade enormt på sätena sist.


En fråga till er som har tesla.
Med utökad autopilot (inte den värsta)
Har jag uppfattat det rätt att man kan byta fil utan att behöva slå på autopiloten varje gång efter filbyte?

Auto-summon är det något som fungerar på grusparkering framför huset, eller behövs parkeringslinjer etc för att de ska fungera?
Scenariot jag tänker är att man kan kliva ur bilen innan och lasta av matvaror för att därefter låta bilen backa in själv. Någon som provat?
En fördel med Tesla är att bilarnas mjukvaruuppdateringar inte bara är fixar utan kommer med nya funktioner också.

Så länge det inte är hårdvarubaserat får de äldre bilarna samma funktioner som de nya.

Det går också att uppgradera modemet, verkar vara ovanligt hos andra märken. Viktigt när äldre mobilnät läggs ner.
 
E enoch85 skrev:
Fast, det där är väl ändå ett felaktigt påstående? Min 2022 förvärmer.
Han menar VAG:s MEB bilar innan MY2024 (model year 2024) inte Tesla model Y.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Fast, det där är väl ändå ett felaktigt påstående? Min 2022 förvärmer.
Den förvärmer vid klimatisering, men inte inför snabbladdning. Det är två olika saker och det som diskuteras här är möjligeten att ta emot höga effekter på vintern, vilket VW’s bilar (före 2024) är dåliga på.
 
  • Skärmdump från sociala medier, Volkswagen-svar om mjukvara och hårdvara för bilfunktion, kundfeedback och missnöje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från sociala medier, Volkswagen svarar på en kommentar om infotainmentsystem och batteriförvärmning i bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Den förvärmer vid klimatisering, men inte inför snabbladdning. Det är två olika saker och det som diskuteras här är möjligeten att ta emot höga effekter på vintern, vilket VW’s bilar (före 2024) är dåliga på.
Jag gillar ändå hur dom menar på att förvärmning av batteriet skulle spara några minuter vid snabbladdning. Det känns som en väldigt optimistisk omskrivning när @Clarken37 kunde ladda i endast 40kW vid rejäl kyla med sin Enyaq och en totaltid för laddning på 1,5h när många alternativ kan snabbladda precis som vanligt vid kyla.
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tur att vi nu vet vikten av att välja en bil med förvärmning av batteriet. Såg precis att Tesla Model 3 kan ta 250kW i -27.
Blir ju absurt om staten fortsätter tvinga fram användandet av elbilar (ekonomisk politik, förbud etc) och så är allt utom Tesla skräp. Alla har och kommer inte ha möjlighet att välja Tesla.

Alla har heller inte råd att lägga 600-700k för en bil.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Blir ju absurt om staten fortsätter tvinga fram användandet av elbilar (ekonomisk politik, förbud etc) och så är allt utom Tesla skräp. Alla har och kommer inte ha möjlighet att välja Tesla.

Alla har heller inte råd att lägga 600-700k för en bil.
Kia/Hyundai levererar väl också nånstans ungefär vad man kan förvänta sig.

Finns ju också lite pendlarbilsalternativ runt 3-400.000kr som kan uppvisa en helt ok ekonomi. Den vart väl dock tveksam nu när man toksänkte bränslepriserna och räntorna gått upp.

Jag tror den springande delen i detta är att VAG och Volvo/polestar levt på en trogen kundgrupp som troligtvis blivit rejält brända av första generationerna från dom. Detta gynnar tesla något helt extremt, speciellt när dom utmanar med attraktivare priser.

Tror det är många som trots att dom kanske inte gillar att köra utan knappar HUD osv ändå väljer Tesla för att dom tröttnat
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Kia/Hyundai levererar väl också nånstans ungefär vad man kan förvänta sig.

Finns ju också lite pendlarbilsalternativ runt 3-400.000kr som kan uppvisa en helt ok ekonomi. Den vart väl dock tveksam nu när man toksänkte bränslepriserna och räntorna gått upp.

Jag tror den springande delen i detta är att VAG och Volvo/polestar levt på en trogen kundgrupp som troligtvis blivit rejält brända av första generationerna från dom. Detta gynnar tesla något helt extremt, speciellt när dom utmanar med attraktivare priser.

Tror det är många som trots att dom kanske inte gillar att köra utan knappar HUD osv ändå väljer Tesla för att dom tröttnat
Men då är det väl små bilar? Många bilberoende måste få plats med familjen och ha minst Enyaq, XC60, Tiguan etc storlek.

Blir otroligt märkligt att man ska försöka tvinga folk välja en bil som kostar 600-700k när tex en Kia Sportage eller Skoda Superb kostar 400-450k. OCH dessutom är MYCKET bättre bilar än Enyaq, ID4 etc. Dessa två bilar drar kanske lite över 0,5l per mil vilket blir runt 9kr per mil. Det blir billigare än att äga en elbil för alla de som inte har möjlighet att ladda hemma till självkostnadspris.
 
L Liljeros skrev:
Kia/Hyundai levererar väl också nånstans ungefär vad man kan förvänta sig.

Finns ju också lite pendlarbilsalternativ runt 3-400.000kr som kan uppvisa en helt ok ekonomi. Den vart väl dock tveksam nu när man toksänkte bränslepriserna och räntorna gått upp.

Jag tror den springande delen i detta är att VAG och Volvo/polestar levt på en trogen kundgrupp som troligtvis blivit rejält brända av första generationerna från dom. Detta gynnar tesla något helt extremt, speciellt när dom utmanar med attraktivare priser.

Tror det är många som trots att dom kanske inte gillar att köra utan knappar HUD osv ändå väljer Tesla för att dom tröttnat
Polestar 2 fick iallafall förvärmning vid navigering till snabbladdare via OTA update och förbättrad laddkurva.

Riktig🤦‍♂️🤦‍av VAG när dom gjorde bilens system. Audi e-tron och Porsche Taycan laddar dock snabbt i alla lägen så det verkar vara MEB specifikt.
 
L Liljeros skrev:
Med tanke på hur fel alla tillverkare verkar ha så skulle det behövas mer oberoende tester om räckvidden. Har fortfarande inte sett faktiska siffror för tex Volvo EX30 trots att många fått provköra en hel dag. Är det för att medföljande representanter för tillverkaren inte accepterar såna tester pga av risk för dålig publicitet?
Siffrorna är inte fel, de mäter bara något annat än många tror.

WLTP mäter genomsnittlig förbrukning vid blandad körning, medan det de flesta är intresserade av är räckvidd i motorvägsfart. Och en elbil drar betydligt mer vid högre hastighet.

Det är alltså måttet som är kasst, det är inte så att tillverkarna fuskar med testerna.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Siffrorna är inte fel, de mäter bara något annat än många tror.

WLTP mäter genomsnittlig förbrukning vid blandad körning, medan det de flesta är intresserade av är räckvidd i motorvägsfart. Och en elbil drar betydligt mer vid högre hastighet.

Det är alltså måttet som är kasst, det är inte så att tillverkarna fuskar med testerna.
Skulle inte förvåna mig om vissa bilar känner av efter ett tag att man är i en WLTP cykel och optimerar sig därefter..
 
  • Haha
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
E
Clarken37 skrev:
Blir ju absurt om staten fortsätter tvinga fram användandet av elbilar (ekonomisk politik, förbud etc) och så är allt utom Tesla skräp. Alla har och kommer inte ha möjlighet att välja Tesla.

Alla har heller inte råd att lägga 600-700k för en bil.
534K räcker: https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=774906#p774906
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Siffrorna är inte fel, de mäter bara något annat än många tror.

WLTP mäter genomsnittlig förbrukning vid blandad körning, medan det de flesta är intresserade av är räckvidd i motorvägsfart. Och en elbil drar betydligt mer vid högre hastighet.

Det är alltså måttet som är kasst, det är inte så att tillverkarna fuskar med testerna.
Dieselgate?

Nu säger jag inte att WLTP siffrorna i alla fall är fifflade men det enda den duger till är att jämföra 2 bilar mot varandra under förutsättningen vindstilla sommardag.

Siffran man är intresserad av är landsväg samt motorvägsfart i varmt, kyligt och svinkallt väder. Detta är också en siffra som dom stora drakarna som styr inte är jättesugna på att presentera för det ser helt enkelt inte lika bra ut om man helt plötsligt har 10mil sämre räckvidd trots samma batteri osv
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Dieselgate?

Nu säger jag inte att WLTP siffrorna i alla fall är fifflade men det enda den duger till är att jämföra 2 bilar mot varandra under förutsättningen vindstilla sommardag.

Siffran man är intresserad av är landsväg samt motorvägsfart i varmt, kyligt och svinkallt väder. Detta är också en siffra som dom stora drakarna som styr inte är jättesugna på att presentera för det ser helt enkelt inte lika bra ut om man helt plötsligt har 10mil sämre räckvidd trots samma batteri osv
Såklart. Det drar ett löjes skimmer över vad man faktiskt får för de höga summor man lägger.

Jag var på 4-5 bilhandlare och jämförde bilar och INGEN sade någon annat än att bilarna ”gick några mil färre på 100% laddning på vintern”.

Borde ju införas lagar kring redovisningen av detta. Kan spontant inte komma på något jag sett som är mer vilseledande än elbilsbranschen.

Jag känner som sagt en del människor som inte är elbilsfantaster som gjort research på heltid i månader (som jag misstänker de flesta härinne gjort) och de är alla chockade över hur usla deras bilar är på vintern och känner sig blåsta.
 
L Liljeros skrev:
Dieselgate?

Nu säger jag inte att WLTP siffrorna i alla fall är fifflade men det enda den duger till är att jämföra 2 bilar mot varandra under förutsättningen vindstilla sommardag.

Siffran man är intresserad av är landsväg samt motorvägsfart i varmt, kyligt och svinkallt väder. Detta är också en siffra som dom stora drakarna som styr inte är jättesugna på att presentera för det ser helt enkelt inte lika bra ut om man helt plötsligt har 10mil sämre räckvidd trots samma batteri osv
Huvudsyftet med WLTP är ju just att kunna jämföra bilar mot varandra.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Såklart. Det drar ett löjes skimmer över vad man faktiskt får för de höga summor man lägger.

Jag var på 4-5 bilhandlare och jämförde bilar och INGEN sade någon annat än att bilarna ”gick några mil färre på 100% laddning på vintern”.

Borde ju införas lagar kring redovisningen av detta. Kan spontant inte komma på något jag sett som är mer vilseledande än elbilsbranschen.

Jag känner som sagt en del människor som inte är elbilsfantaster som gjort research på heltid i månader (som jag misstänker de flesta härinne gjort) och de är alla chockade över hur usla deras bilar är på vintern och känner sig blåsta.
Frågan om att justera WLTP med vinterräckvidd har varit uppe. Tycker det hade varit bra med en typ. WLTP Highway extreme cold 110km/h -20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.