Storsockret
Min förra Passat har en WLTP på 0,52. Mellan december 2022 och mars 2023 så snittade mina tankningar på 0,89 (topp 0,95, bott 0,83) mätt vid pump. Räckvidden blir då 74 mil istället för teoretiska 127. En minskning på 41%. Så det är ju inget nytt att WLTP inte kan ses som faktisk räckvidd om man inte prickar exakt rätt, skillnaden är ju att elbilarna har begränsad räckvidd till att börja med och det tar längre tid att fylla på, så det blir så påtagligt. Speciellt på modeller med kass laddhastighet. Passaten påstods ju också dra 0,46 långkörning, något som inte ens glädjedatorn var i närheten av.

En lista över körsträckor, bränsleförbrukning och kostnader, antagligen för en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade jag haft elbil under den där perioden hade bränslet kostat mig ~3000 istället för 10100, det hade ju varit trevligt också 🤷‍♂️
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
A
Kia e niro, deras räckvidd som de lovar verkar stämma i flertal tester.
Så här skriver vi bilägare :
 
  • Text om Kia Niro elbilens räckvidd som imponerar under vinterförhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Frågan om att justera WLTP med vinterräckvidd har varit uppe. Tycker det hade varit bra med en typ. WLTP Highway extreme cold 110km/h -20
Kan inte se varför man ska stanna där, att ta fram siffrorna för fler scenarier är ju växelpengar i sammanhanget för tillverkarna. Det minsta man kunde begära är väl att motorjournalisterna gör nån form av verklighetstest snarare än att bara presentera tillverkarens siffror.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Kan inte se varför man ska stanna där, att ta fram siffrorna för fler scenarier är ju växelpengar i sammanhanget för tillverkarna. Det minsta man kunde begära är väl att motorjournalisterna gör nån form av verklighetstest snarare än att bara presentera tillverkarens siffror.
De verklighetstester många (inte alla) motorjournalister hittills har gjort har varit i syfte att förlöjliga, raljera och sälja klick. Medvetet missförstå hur man gör för att få det att funka bra.

Inget som hjälper den som ska köpa bil. Hoppas det börjar bli bättre.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
E
Storsockret Storsockret skrev:
Min förra Passat har en WLTP på 0,52. Mellan december 2022 och mars 2023 så snittade mina tankningar på 0,89 (topp 0,95, bott 0,83) mätt vid pump. Räckvidden blir då 74 mil istället för teoretiska 127. En minskning på 41%. Så det är ju inget nytt att WLTP inte kan ses som faktisk räckvidd om man inte prickar exakt rätt, skillnaden är ju att elbilarna har begränsad räckvidd till att börja med och det tar längre tid att fylla på, så det blir så påtagligt. Speciellt på modeller med kass laddhastighet. Passaten påstods ju också dra 0,46 långkörning, något som inte ens glädjedatorn var i närheten av.

[bild]

Hade jag haft elbil under den där perioden hade bränslet kostat mig ~3000 istället för 10100, det hade ju varit trevligt också 🤷‍♂️
This. ✅
 
Storsockret Storsockret skrev:
Min förra Passat har en WLTP på 0,52. Mellan december 2022 och mars 2023 så snittade mina tankningar på 0,89 (topp 0,95, bott 0,83) mätt vid pump. Räckvidden blir då 74 mil istället för teoretiska 127. En minskning på 41%. Så det är ju inget nytt att WLTP inte kan ses som faktisk räckvidd om man inte prickar exakt rätt, skillnaden är ju att elbilarna har begränsad räckvidd till att börja med och det tar längre tid att fylla på, så det blir så påtagligt. Speciellt på modeller med kass laddhastighet. Passaten påstods ju också dra 0,46 långkörning, något som inte ens glädjedatorn var i närheten av.

[bild]

Hade jag haft elbil under den där perioden hade bränslet kostat mig ~3000 istället för 10100, det hade ju varit trevligt också 🤷‍♂️
Det är väl VW i ett nötskal, men den stora skillnaden är att i en elbil blir räckvidd ett problem. Det är det inte i en dieselbil. Och vid publik laddning blir elbil idag ofta lila dyr eller dyrare vilket de flesta inte verkar vilja förstå.
 
Storsockret
A Achren57 skrev:
Kia e niro, deras räckvidd som de lovar verkar stämma i flertal tester.
Så här skriver vi bilägare :
Har du kanske en länk till testet? Just det där tyckte jag lät lite konstigt, men det beror ju på vilka bilar dom har med och vad "ordentligt vinterväder" innebär samt vilken SOC dom startat med och vilken SOC dom har som krav att komma fram med.

Körde i mellandagarna 26-28 mil (minns inte exakt) i runt -10 och stod en halvtimme med full värme påslagen vid ett ärende och kom fram med runt 20% laddning kvar. Men då startade jag också med 100% hemifrån. Så just 55 mil med ett laddstopp tycker jag dom borde ha fler bilar som klarar.
P PHPersson skrev:
Det är väl VW i ett nötskal, men den stora skillnaden är att i en elbil blir räckvidd ett problem. Det är det inte i en dieselbil. Och vid publik laddning blir elbil idag ofta lila dyr eller dyrare vilket de flesta inte verkar vilja förstå.
Speciellt nu när priserna på diesel är nere i mänskligare nivåer igen. Sen beror det såklart var i landet du laddar, vad din bil drar osv osv. Just exakt nu när jag kollar så kostar det 5,25kr/kWh på Tesla SUC runt mig, så jag skulle få betala 10,50/mil med teslan och ca 14kr/mil med passaten. Så ja det är väldigt snarlikt nu, och pratar man enbart att plöja så många mil som möjligt så blir ju dieseln vinnare. Däremot i vardagen när elen kostar 1,42kr/kWh så är det ju helt klart skillnad. Men hade jag inte möjlighet att ladda hemma hade jag inte köpt elbil.

Jag har alltid varit någon som plöjer mil efter mil när jag åker själv, och elbil kändes rätt avlägset (kan inte stanna när jag vill, eller vart jag vill, har inte möjligheten att köra hela sträckan osv). En sak jag insåg när jag körde Göteborg -> Umeå när Teslan inhandlades var hur pigg jag kände mig när jag kom fram. Vågade inte pressa ner SOC alltför långt i början så stannade ganska ofta, men max 15 minuter i stöten. Bara den lillla svängen in på toa eller ta nåt att dricka gjorde mycket för (åtminstone den upplevda) fräschheten. Ju äldre jag blir desto mindre benägen är jag att sträckköra. Men det är ju ytterst personligt, även om jag är övertygad om att vi skulle ha säkrare vägar om folk stannade lite oftare.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Har du kanske en länk till testet? Just det där tyckte jag lät lite konstigt, men det beror ju på vilka bilar dom har med och vad "ordentligt vinterväder" innebär samt vilken SOC dom startat med och vilken SOC dom har som krav att komma fram med.

Körde i mellandagarna 26-28 mil (minns inte exakt) i runt -10 och stod en halvtimme med full värme påslagen vid ett ärende och kom fram med runt 20% laddning kvar. Men då startade jag också med 100% hemifrån. Så just 55 mil med ett laddstopp tycker jag dom borde ha fler bilar som klarar.

Speciellt nu när priserna på diesel är nere i mänskligare nivåer igen. Sen beror det såklart var i landet du laddar, vad din bil drar osv osv. Just exakt nu när jag kollar så kostar det 5,25kr/kWh på Tesla SUC runt mig, så jag skulle få betala 10,50/mil med teslan och ca 14kr/mil med passaten. Så ja det är väldigt snarlikt nu, och pratar man enbart att plöja så många mil som möjligt så blir ju dieseln vinnare. Däremot i vardagen när elen kostar 1,42kr/kWh så är det ju helt klart skillnad. Men hade jag inte möjlighet att ladda hemma hade jag inte köpt elbil.

Jag har alltid varit någon som plöjer mil efter mil när jag åker själv, och elbil kändes rätt avlägset (kan inte stanna när jag vill, eller vart jag vill, har inte möjligheten att köra hela sträckan osv). En sak jag insåg när jag körde Göteborg -> Umeå när Teslan inhandlades var hur pigg jag kände mig när jag kom fram. Vågade inte pressa ner SOC alltför långt i början så stannade ganska ofta, men max 15 minuter i stöten. Bara den lillla svängen in på toa eller ta nåt att dricka gjorde mycket för (åtminstone den upplevda) fräschheten. Ju äldre jag blir desto mindre benägen är jag att sträckköra. Men det är ju ytterst personligt, även om jag är övertygad om att vi skulle ha säkrare vägar om folk stannade lite oftare.
Det är ju anmärkningsvärd hög förbrukning på din passat med de BMW 5-serie / Audi A6 mm jag kört mycket låg runt 0,6 långkörning med inte alltid så lagliga hastigheter i Sverige och då blir kostnaden exakt som din bil och hade de haft en ID4 / Enyaq / Etron så säkert 5kr/mil billigare med diesel.
Tror också på fler stopp men det tråkiga är att laddarna ofta finns där iaf inte jag vill stanna, finns undantag :)
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Storsockret
P PHPersson skrev:
Det är ju anmärkningsvärd hög förbrukning på din passat med de BMW 5-serie / Audi A6 mm jag kört mycket låg runt 0,6 långkörning med inte alltid så lagliga hastigheter i Sverige och då blir kostnaden exakt som din bil och hade de haft en ID4 / Enyaq / Etron så säkert 5kr/mil billigare med diesel.
Tror också på fler stopp men det tråkiga är att laddarna ofta finns där iaf inte jag vill stanna, finns undantag :)
Nu avsåg jag inte långkörning dock när jag skrev 14kr/mil utan vardagskörning. 0,6-0,7 långkörning stämmer nog rätt bra för Passaten också.

Jag har ännu inte kört min Model 3 på sommaren, men med tanke på att den snittat 1,8kWh över 11k mil så lär den ju behöva komma en bit under det en tid på året när den drar 2-2,5 vintertid.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Nu avsåg jag inte långkörning dock när jag skrev 14kr/mil utan vardagskörning. 0,6-0,7 långkörning stämmer nog rätt bra för Passaten också.

Jag har ännu inte kört min Model 3 på sommaren, men med tanke på att den snittat 1,8kWh över 11k mil så lär den ju behöva komma en bit under det en tid på året när den drar 2-2,5 vintertid.
Ja du borde kunna köra den runt 1,5 sommartid, säkert lägre också vid rätt förutsättningar.
 
S
Clarken37 skrev:
Men då är det väl små bilar? Många bilberoende måste få plats med familjen och ha minst Enyaq, XC60, Tiguan etc storlek.

Blir otroligt märkligt att man ska försöka tvinga folk välja en bil som kostar 600-700k när tex en Kia Sportage eller Skoda Superb kostar 400-450k. OCH dessutom är MYCKET bättre bilar än Enyaq, ID4 etc. Dessa två bilar drar kanske lite över 0,5l per mil vilket blir runt 9kr per mil. Det blir billigare än att äga en elbil för alla de som inte har möjlighet att ladda hemma till självkostnadspris.

Vi ersatte en Passat kombi med en Hyundai Ioniq 5. Man får in typ lika mycket med lite tetris. Dessutom finns det frunk. Baksätet är mycket större på hyundai än Passat (så man kan åka 5 bekvämt). Har man behov av hundbur så är det väl sämre.

Hyundai batteriförvärmning på 4 kW verkar inte räcka till vid -30 grader.
Här är laddkurva vid en 200 kW-laddare vid -26 till -30. Enligt flera i Norrbotten och Västerbotten så är det inget problem med kupévärmen i -35 men värmaren drar 7 kW då.
Graf visar laddningsförlopp för elbil: effekt över tid, procentuell batteriladdning ökar. Datum och plats specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sak att tänka på när det är riktigt kallt är att Tritium laddarna som t.ex. Ionity har (dom har även ABB laddare) inte verkar fungera riktigt vid kyla. Dom levererar då begränsad effekt.
 
Jag tycker Elbilsmagasinets vända upp till Karesuando var sevärd, gav många intressanta insikter. För att nämna några.

*En Model Y drar vid en temp runt -5 till -10 och dubbdäck samt vinterväglag och motorväg ungefär lika mycket som nya versionen av Polestar 2 i 6-7 plus och landsvägskörning.

*Majoriteten av dom dryga 15-20 laddstoppen skedde på Tesla supercharger, vid 2 tillfällen provades ionity och båda dom stoppen strulade… 1 av teslastoppen hade strul, det är pinsamt att man inte kan få det att funka bättre. Tesla har ju haft sina laddare under blockad gällande service och ändå presterar man så mycket bättre…

*Model Y med LFP är riktigt vass på laddning, 175kW upprätthålls normalt upp till 55-60% SOC trots ett ganska litet batteri
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Vilken rost? Jag måste missat något.

Kvalitet, ja, som sagt så är det ett rykte som släpar efter. Dagens Teslor kan jämföras med Volvo, VW eller annat märke. Jag gjorde mitt yttersta för att hitta fel på bilen när jag tog emot min (made in China) men gav upp efter 30 min, bilen var felfri.

Sen gällande Tesla: det finns inget annat märke som gör det så enkelt att äga elbil afaik. Slå in vart du ska, du får rutten planerad, och alla laddstopp på vägen, på 2 sek. Körde själv ner till Italien i somras, inte en tillstymmelse till räckvidssångest. Bara tuta å köra.
Kolla 3 inlägg upp.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.