L Liljeros skrev:
Finns inte på Model Y alla fall
Jag får testa nästa gång jag har kallt eller fullt batteri. I bland tänds det en grön symbol med en bromsdisk, undrar om det har med saken att göra eller nåt annat.
 
W witten skrev:
Jag får testa nästa gång jag har kallt eller fullt batteri. I bland tänds det en grön symbol med en bromsdisk, undrar om det har med saken att göra eller nåt annat.
Den anger att regenereringen är reducerad pga kallt/varmt batteri
 
S Skandiamannen skrev:
Jag har bestämt mig för en model y, long range med 4-hjulsdrift. Blev helt såld efter att ha provkört, ett helt annat drag än övriga elbilar. Samt ett grymt laddnätverk. Väntar bara på att strejksituationen ska lösa sig
Dem är dem enda som erbjuder bra prestanda/krona.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Leasing är inte på något sätt ett kontantköp, det är mer att likställa med att hyra en lägenhet då det efter att ha ingått kontraktet och fått bilen inte äger mer än en innan. Du har ett avtal som under en begränsad tid och till att antal villkor ger dig möjligheten att disponera en bil.

Jag är helt med på att du anser att man ska beakta vad man istället gjort med pengarna men man räknar inte så. Inflation tillämpas enligt följande exempel. Jag köper 2022 tomater för 10kr, vi har en inflation på 20% och därmed kostar likadana tomater 2023 istället 12kr, det faktum att köpa tomater 2023 kostar 2kr mer tar inte bort det faktum att dom tomater jag köpte 2022 kostade 10kr.

Jag var länge inne på att sätta pengarna i en ny superhet fond som alltid följer inflationen med garanterat värde men väljer ändå att köpa tomater, jag behöver ju äta. Jag konstaterar 2023 att om jag satt mina pengar i denna superfond så hade jag nu istället haft 12kr, det tar inte på något sätt bort det faktum att tomaterna jag istället köpte kostade 10kr, och i slutändan så hade jag med mina 12kr 2023 bara kunnat köpa samma tomater…
Där har du tvärfel, när man hyr en lägenhet har du inget egenansvar för marknadsvärdet av lägenheten. Du kan lugnt bara säga upp kontraktet, städa och flytta. Om bostadsmarknaden gått ner 10% påverkar inte dig.
Likaså behöver du inte sälja lägenheten utan du flyttar bara ut.
Om lägenhetens diskmaskin går sönder efter 2,5år när garantin gått ut påverkar det inte dig heller ekonomiskt utan du ringer bara och så byts den ut / lagas.
Du skulle kunna närma dig med operativ leasing (garanterat restvärde) men inte ens då är du rätt. Och vid vanlig finansiell leasing har du som sagt väldigt fel.

Du förstår inte vad jag vill säga… om marknaden pga hög inflation gör att värdet på begagnade bilar har en tröskel vid en specifik tidpunkt, unik på lång tid och ingen tror att framtiden ser ut så. Då blir det väldigt fel att använda den peaken för att förutspå vad en 2024 årsmodell bil är värd 2027.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
JanneJanne123
P PHPersson skrev:
Där har du tvärfel, när man hyr en lägenhet har du inget egenansvar för marknadsvärdet av lägenheten. Du kan lugnt bara säga upp kontraktet, städa och flytta. Om bostadsmarknaden gått ner 10% påverkar inte dig.
Likaså behöver du inte sälja lägenheten utan du flyttar bara ut.
Om lägenhetens diskmaskin går sönder efter 2,5år när garantin gått ut påverkar det inte dig heller ekonomiskt utan du ringer bara och så byts den ut / lagas.
Du skulle kunna närma dig med operativ leasing (garanterat restvärde) men inte ens då är du rätt. Och vid vanlig finansiell leasing har du som sagt väldigt fel.

Du förstår inte vad jag vill säga… om marknaden pga hög inflation gör att värdet på begagnade bilar har en tröskel vid en specifik tidpunkt, unik på lång tid och ingen tror att framtiden ser ut så. Då blir det väldigt fel att använda den peaken för att förutspå vad en 2024 årsmodell bil är värd 2027.
Men nu pratar du ju om företagsägda bilar? Jag gissar att @Liljeros pratar om privatleasing.
 
Clarken37 skrev:
För alla jag kommer i kontakt med är Teslan enbart en statussymbol.
Tesla är väl ingen statussymbol.

Tesla Y är ju mest säljande bilen i Sverige.
Det är nya V70. Svenssonbil.

Prisvärda bilar, avskalade och lite tråkiga men med bra laddnätverk.
 
P PHPersson skrev:
Där har du tvärfel, när man hyr en lägenhet har du inget egenansvar för marknadsvärdet av lägenheten. Du kan lugnt bara säga upp kontraktet, städa och flytta. Om bostadsmarknaden gått ner 10% påverkar inte dig.
Likaså behöver du inte sälja lägenheten utan du flyttar bara ut.
Om lägenhetens diskmaskin går sönder efter 2,5år när garantin gått ut påverkar det inte dig heller ekonomiskt utan du ringer bara och så byts den ut / lagas.
Du skulle kunna närma dig med operativ leasing (garanterat restvärde) men inte ens då är du rätt. Och vid vanlig finansiell leasing har du som sagt väldigt fel.

Du förstår inte vad jag vill säga… om marknaden pga hög inflation gör att värdet på begagnade bilar har en tröskel vid en specifik tidpunkt, unik på lång tid och ingen tror att framtiden ser ut så. Då blir det väldigt fel att använda den peaken för att förutspå vad en 2024 årsmodell bil är värd 2027.
Vid operationell leasing har man endast ett avtal, finns ingen risk gällande restvärde utan endast en månadskostnad. Desamma gäller privatleasing.

Finansiell leasing är bara en paketering av ett billån egentligen men där ägandet normalt ligger hos brukaren/företaget.

Det finns också olika blandprodukter men normalt är det leasingbolaget som äger och står för restvärde och driftskostnader vid operationell och brukaren vid finansiell. Men vid finansiell leasing så bokförs kostnaden för bilen enligt följande ofta utfördelat över leasingperioden
• Inköpskostnad - uppskattat försäljningspris
•räntekostnad
•eventuell service, försäkring och skatt.

Vid återlämnande av bil görs en slutlikvid baserat på försäljningspriset, man gör ingen korrigering baserat på inflation. Man kan inte i ekonomi blanda in statistik såsom KPI inflation och dylikt, det är bara vad som kommer in och försvinner ut som räknas. Inte vad man kunde haft på kontot

Fast nu är vi inne i en annan diskussion, att förutspå försäljningsvärdet baserat på inflationsprognoser/gissningar är inte desamma som det faktiska utfallet av ett bilägande. Då gör man en uppskattning för framtiden. Jag
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men nu pratar du ju om företagsägda bilar? Jag gissar att @Liljeros pratar om privatleasing.
Spelar mindre roll eftersom jag skrev att det inte rörde sig om garanterat restvärde. Men absolut är det skillnad och privatleasning är oftare med just garanterat restvärde. Men även då är det massa parametrar med max mil etc. Och lägenheten får man använda hur mycket man vill :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
När jag räknar kostnaden för bilägandet har jag inte haft med inflationen. Om det nu är relevant.
Jag har med ränta på lånet och kapitalkostnad på insatsen, men skippar att ta med amortering och minskande lånebelopp då räntan på lånet är lik en stabil avkastning.
 
L Liljeros skrev:
Vid operationell leasing har man endast ett avtal, finns ingen risk gällande restvärde utan endast en månadskostnad. Desamma gäller privatleasing.

Finansiell leasing är bara en paketering av ett billån egentligen men där ägandet normalt ligger hos brukaren/företaget.

Det finns också olika blandprodukter men normalt är det leasingbolaget som äger och står för restvärde och driftskostnader vid operationell och brukaren vid finansiell. Men vid finansiell leasing så bokförs kostnaden för bilen enligt följande ofta utfördelat över leasingperioden
• Inköpskostnad - uppskattat försäljningspris
•räntekostnad
•eventuell service, försäkring och skatt.

Vid återlämnande av bil görs en slutlikvid baserat på försäljningspriset, man gör ingen korrigering baserat på inflation. Man kan inte i ekonomi blanda in statistik såsom KPI inflation och dylikt, det är bara vad som kommer in och försvinner ut som räknas. Inte vad man kunde haft på kontot

Fast nu är vi inne i en annan diskussion, att förutspå försäljningsvärdet baserat på inflationsprognoser/gissningar är inte desamma som det faktiska utfallet av ett bilägande. Då gör man en uppskattning för framtiden. Jag
Operationell leasing är som sagt med garanterat restvärde och det skrev jag att det inte var, den vanligare lösning (finansiell leasing) är som sagt så att leasingtagaren har fullt ansvar för att tex sälja bilen. Man ”lämnar inte tillbaka den” för det finns ingen att lämna den till. Utan man löser antingen ut den, förlänger leasingavtalet, eller säljer den.
Leasingtagaren betalar också försäkring, skatt, slitagedelar, reparationer mm. Det är alltså som jag skrev ungefär som ett
kontantköp fast man betalar en ersättning för kapitalkostnaderna. Väldigt långt ifrån att hyra en lägenhet. Men du verkar ha svårt för att ha fel och vill nu vrida in det mot operativ leasing. Som iof även det skiljer sig mot att hyra lägenhet.
Men vi säger att du har rätt så kan vi sova gott istället :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När jag räknar kostnaden för bilägandet har jag inte haft med inflationen. Om det nu är relevant.
Jag har med ränta på lånet och kapitalkostnad på insatsen, men skippar att ta med amortering och minskande lånebelopp då räntan på lånet är lik en stabil avkastning.
Alla räknar vi olika, gemensam nämnare är att ingen vet svaret.
 
L Liljeros skrev:
Vid operationell leasing har man endast ett avtal, finns ingen risk gällande restvärde utan endast en månadskostnad. Desamma gäller privatleasing.

Finansiell leasing är bara en paketering av ett billån egentligen men där ägandet normalt ligger hos brukaren/företaget.

Det finns också olika blandprodukter men normalt är det leasingbolaget som äger och står för restvärde och driftskostnader vid operationell och brukaren vid finansiell. Men vid finansiell leasing så bokförs kostnaden för bilen enligt följande ofta utfördelat över leasingperioden
• Inköpskostnad - uppskattat försäljningspris
•räntekostnad
•eventuell service, försäkring och skatt.

Vid återlämnande av bil görs en slutlikvid baserat på försäljningspriset, man gör ingen korrigering baserat på inflation. Man kan inte i ekonomi blanda in statistik såsom KPI inflation och dylikt, det är bara vad som kommer in och försvinner ut som räknas. Inte vad man kunde haft på kontot

Fast nu är vi inne i en annan diskussion, att förutspå försäljningsvärdet baserat på inflationsprognoser/gissningar är inte desamma som det faktiska utfallet av ett bilägande. Då gör man en uppskattning för framtiden. Jag
Jag är också ledsen att säga det men tror ändå inte att du riktigt förstår inflation. Man behöver inte korrigera kostnaden för inflation såklart utan det sker automatiskt. Det är själva definitionen av inflation att köpkraften minskar.
100kr 1981 är 100kr 2023. Bara det att du får färre 1l paket mjölk för dina 100kr
 
L Liljeros skrev:
Vid operationell leasing har man endast ett avtal, finns ingen risk gällande restvärde utan endast en månadskostnad. Desamma gäller privatleasing.

Finansiell leasing är bara en paketering av ett billån egentligen men där ägandet normalt ligger hos brukaren/företaget.

Det finns också olika blandprodukter men normalt är det leasingbolaget som äger och står för restvärde och driftskostnader vid operationell och brukaren vid finansiell. Men vid finansiell leasing så bokförs kostnaden för bilen enligt följande ofta utfördelat över leasingperioden
• Inköpskostnad - uppskattat försäljningspris
•räntekostnad
•eventuell service, försäkring och skatt.

Vid återlämnande av bil görs en slutlikvid baserat på försäljningspriset, man gör ingen korrigering baserat på inflation. Man kan inte i ekonomi blanda in statistik såsom KPI inflation och dylikt, det är bara vad som kommer in och försvinner ut som räknas. Inte vad man kunde haft på kontot

Fast nu är vi inne i en annan diskussion, att förutspå försäljningsvärdet baserat på inflationsprognoser/gissningar är inte desamma som det faktiska utfallet av ett bilägande. Då gör man en uppskattning för framtiden. Jag
Jag inser när jag läser vad jag skrivit att det jag skrev låter raljerande vilket inte alls är min avsikt. Jag skall redigera texten imorgon. Tycker du verkar bra och kunnig på många sätt så det är inte alls rätt av mig, fel av mig och jag ber om ursäkt.
 
P PHPersson skrev:
Alla räknar vi olika, gemensam nämnare är att ingen vet svaret.
Och vad syftet med beräkningen är. För mig är det ett sätt att få klarhet och hjälp i beslutet om ny/gammal bil. En eller två bilar. El eller diesel etc.

10' i månaden eller 4' i månaden. Hur mycket är det värt?
 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När jag räknar kostnaden för bilägandet har jag inte haft med inflationen. Om det nu är relevant.
Jag har med ränta på lånet och kapitalkostnad på insatsen, men skippar att ta med amortering och minskande lånebelopp då räntan på lånet är lik en stabil avkastning.
Om du ska sälja bilen i framtiden är en bedömning av affären helt inkomplett utan hänsyn till inflationen. Särskilt nu när den varit 25% på 3 år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.